Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
gregor

Byta glykol

Rekommendera Poster

Jag testade glykolen i min VP 4,3 -97, och jag antar att även glykolen är från 1997, inte längre blågrön utan snarare grågrön. Glykolmätaren visade på 15-20 grader, kan det räcka eller måste man byta innan vintern? Och hur gör man, går det att suga upp glykolen eller måsta man tömma ut 20 liter på annat sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte suga ur kylvätskan det brukar stå i instruktionsboken hur man tappar ur den.

 

Om du inte vill byta så tappa ur lite så att du kan fylla på lite ren glylkol för att få mätaren till -30 grader inför vintern. Det du har nu 15-20 kommer troligtvis att räcka för det som händer är att kylvätskan blir lite sörjigt trögflytande den fryser inte helt, men det är ju bättre att känna sig säker.

 

Men efter några år så tappar glykolen sin rostskyddande effekt det är därför det rekomenderas att man byter med jämna mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Risken att motorn fryser sönder verkar inte så stor. Men det är självklart tryggare med en lägre fryspunkt. Så frågan är hur man tappar ur glykolen ur motorn. Min VP 4,3 Gi -97 sitter i en Flipper 666, där det är väldigt trångt att överhuvudtaget se något, speciellt det som är undertill på motorn. Jag har inte hittat något i instruktionsboken:

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/

Är det någon som har en bild på eller vet var man tappar ur?

 

Jag läste ett tips om att man kunde suga ut glykolen uppifrån med hjälp av en oljesug eller dylikt, jag testade det men efter expansionstanken kommer en 90 graders böj sedan en slang som går in i värmeväxlaren i 90 grader och det är svårt att få utsugsslangen att böja sig så mycket.

 

Kan det vara en idé att koppla loss slangen under expansionstanken och suga upp glykolen genom vaccum den vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en Mercruiser 4,3 -99 som jag tror de har rätt stora likheter med din motor. Jag frågade en mekaniker på Marindepån (experter på Mercruiser) som sa att det bästa var att lossa en lågt sittande slang. (Viktigt att det är en slang i det slutna sötvattensystemet)

 

Det gjorde jag och fick då ut c:a hälften av de 20 litrarna. När jag kollade runt motorn hittade jag två klarblå plastpluggar som efter konsultation med verkstadshandboken visade sig vara dräneringspluggar för kylvatten. När jag lossade dessa fick jag ut ytterligare några liter på var sida. Jag nöjde mig med detta men någonstans i motorn lurar ytterligare c:a fem liter kylarvätska.

 

Efter påfyllning körde jag motorn ganska länge för att nytt och gammalt skulle blanda sig väl.

 

I samband med att kylsystemet var dränerat passade jag på att byta termostat.

 

Hoppas det hjälper dig lite

 

/ Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sidan 45 och framåt i instruktionsboken för din motor tycker jag det framgår ganska tydligt var dräneringspluggarna sitter samt vad man ska lossa för att tömma motorn på kylvätska. Om du väljer Marinmotor 4.3Gi och sedna väjer utgåva 10-1977 i den länken du visade i din förra post.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att du fått in olja i kylvätskan bör du diska rent systemet ordentligt innan du fyller på ny kylvätska. Olja i kylsystemet lägger sig som en hinna på alla väggar och försämrar kylningen.

 

Fyll systemet med rent vatten och en liten skopa maskindiskmedel, kör en lång stund så att medlet verkligen hinner göra sitt jobb.

Töm därefter systemet och fyll upp det med rent vatten. Kör en lång stund igen, töm, och fyll sedan med ny, härlig, fräsch kylvätska!

 

 ...OM du hade olja i systemet vill säga! =)

   ...eller bara vill vara överambitiös och nitisk!

 

 

/Marcus.

 

 

obs. Handdiskmedel är inte lämpligt, eftersom det löddrar. Bäst är nog att använda flytande maskindiskmedel (Akta ögonen!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen lämpligt att använda maskindiskmedel i en båtmotor?

 

När jag råkade köra en vitlökspress av aluminium i diskmaskinen blev den helt förstörd, svart och kraftigt oxiderad (fläckvis vitt pulver).

 

Nu är jag inte helt säker på om marinmotorer byggs av aluminium men jag har för mig att vissa gör det. Maskindiskmedel är ganska startkt så jag är skeptisk till hur vanligt gjutjärn reagerar på sådan behandling.

 

/ Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...