Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
arbogatobbe

Proppeler axel tätning

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

Kan någon vänlig själ förklara för mig om och hur det kan vara möjligt och bygga om axel tätningen. Från fett smord till olje smord.

Jag har idag en fett nippel som man pressar fett i.

Men funderar på att ersätta den med en slang anslutning och en liten olje tank.

Iden med det hela är att oljetanken är högre än vatten linjen, och motverkar vatten trycket, INGET LÄKAGE. 

Har ni kloka gubbar testat detta.

Mekaniker men ny båt ägare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är väl att det kan bli en del olja i sjön som är nackdelen. Annars är det ju en god tanke.

Om man ersätter oljan med ett slag som är sanktionerat (godkänt) av fiskeriverket så kan det vara mat för fiskarna istället för att vara skadligt, t.ex fiskleverolja. Jäkla bra idé från min lekmannahorisont sett. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde detta var ett forum för frågor angående båtar och båtliv inte rättstavning i svenska,Det heter inte(fetsmord)utan fettsmord.

Förövrigt är jag också intresserad av kloka svar på denna fråga!Min förra båt var fettsmord,Min nya är oljesmord!Vad använder man för olja?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här sitter jag och är dyngförkyld, men har roligt.

Vet inte varför du ska byta för jag har den feta varianten och där gör jag ett litet vridande när jag har kört.

Det ligger lite (som dom kallar det) svinpäls  i änden vid fettkoppen och där har du möjlighet att justera till, eller byta ut om det är bortslitet.

Tur att jag kollade stavningen för den feta hade kunnat bli fetta 2.gif\.

Mvh/Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer nog inte att fungera då de oljesmorda tätningarna är uppbyggda på ett annat sätt än dom fettsmorda. Om du vill ha en oljesmord så blir du tvungen att byta hela tätningen. Men det finns droppfria alternativ. Det billigaste är Volvo Pentas Black Jack men den är lite kinkig när det gäller storleken på hylsröret vilket måste passa ganska precis för att det ska bli tätt. Sen finns det fler så kallde underhållsfria tätningar men dom kostar lite mer än vanliga fett- och oljesmorda tätningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej mekanikern!

Min gamla axeltätning var av den feta modellen, men den gick sönder nu på sensommaren. Det betydde att halva östersjön var inne i båten efter några timmars körning. Blött!! Jag bytte hela tätningen till en keramisk tätning. Jag vet inte hur mycket dyrare den var jämfört med de olje eller fettsmorda varianterna, men den keramiska tätningen är helt underhållsfri och ska hålla längre.

Kapten på Spillan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...