richiwatts 0 Postad 28 Oktober , 2006 Hej Hur kan jag snabb reparer repan i bilden. Den är ca 2 cm Båten jag har är Örnvik 4 8 5 d c http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=859&battypID=5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 Oktober , 2006 Har samma problem. Liten skada i botten, ser nästan precis likadan ut. Däremot fattar jag inte varför den uppstått då jag aldrig har varit i en sten. Båten ligger ute och tänker åtgärda till våren. Hur varmt behöver det vara för att det ska härda ? Eller går det värma lite med med t.ex. kupevärmare ? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 29 Oktober , 2006 För bägge två, gäller i första hand, att båten ligger så att fukten drar ut ifrån plast och väv. Öppna skadan så luften kommer åt för urtorkning. Krafsa ur alla lösa bitar och slipa ner om det behövs, tills ni kommer ner på oskadad plast/väv. Om det behövs så plasta upp skadan och är det lite, så räcker det många gånger att ta plastspackel med väv i. Inte att rek. vid större skador. Värme för härdning varierar och vid större ingrepp, ska man vara försiktig med att värma för intensivt för det kan bli en reaktion så att det blir svart i plasten. Lagom är bäst och det känner man på övrig plast, med handen. Runt 18 - 20 > grader är bra. För sista skicktet så finns det små burkar med gelcoat på biltema som man lägger som sista finnisch. Även färgade på vissa båttillbehörsfirmor. Gelcouten kan man styra vid påläggningen med bred och genomskinlig packteip som man sedan låter sitta på tills härdningen är klar. Vid upphöjningar så sickla med Sandvikens skrapa och nytt blad. Slipa, eller fila av bladets hörnen innan användning för dom kan vara elaka om man slinter. Hade inte behövt skriva så mycket för det finns säkert att söka på forumet. Lycka till bägge två / Orven Godmorgon på dig Ringhede såg att du har varit uppe tidigt. Är det sommartidsomställning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 29 Oktober , 2006 Hej, jag hakar på i denna tråd. Jag har en laminatskada i kölen. Det är fråga om 1-2 cm tjockt laminat som måste byggas upp. Båten står utomhus i Stockholmsområdet. Bör jag försöka reparera skadan nu på hösten eller ska jag vänta till våren? Att nätterna nu blir kalla påverkar det resultatet eller innebär det endast att härdningen tar längre tid? Även på våren är ju nätterna kalla. Är det nödvändigt att ordna extra värme? Tacksam för synpunkter. /Sando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 29 Oktober , 2006 En båtfirma lärde mig att laga gelcoatskador. Så här ska man göra enligt dom. Rugga först upp ytan kring skadan med 400/500 slippapper. Rengör ordentligt i ett ev. hål. Maskera runt skadan med 2 lager maskeringstejp. (Gelcoaten sjunker) Blanda Gelcoaten med 2% härdare. Lägg på Gelcoaten med spackelspade. Efter det har torkat, slipa ner det grövsta med 400/500 slippapper. Slipa sedan med 1200 våtslippapper, och sedan med 2000 våtslippapper med kloss och vatten. Polera till sist upp ytan med Autosol. (Kromputs) Detta ger glans. Kan poleras för hand med polerpapper, vaxdukar eller med maskin. Använd inte snabbare polermaskin än 600 varv per minut. Kan bli ringar annars. Avsluta med vaxning. Jag har lagat ett flertal skador på detta vis och det går knappt att se att det är lagat. För bäst resultat ska man köpa gelcoat på en båtfirma till just din båt för att få rätt färg. Vit är vit tror man, men det finns mängder av olika vita nyanser. Lägsta temperatur för gelcoat är 15 plusgrader. Härdar på 4-6 timmar vid 20 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 19 April , 2007 Kontorsterjp lägger du över gelcoaten så blir det bra ,behöver inte slipa efter.Lägg i lite parafin om det är över vattenlinjen så får du en blank yta.Var noga med att få rätt färg(spackel). Senast ändrad av jhea | 19 april 2007 | 17:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 19 April , 2007 Om jag nu vill plasta innan gelcoaten. Finns det något fabrikat som är bättre än andra eller är det t,ex plastic padding som gäller? Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 April , 2007 Jag är nybörjare; men min bok i plastbåtsvård är väldigt bestämd att man ska använda epoxi för att laga plastskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 20 April , 2007 Ok, Epoxy. Vars köper man det & finns det flera olika sorters epoxy? I så fall vilket ska man använda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 April , 2007 Promenera in på SeaSea, Hjertmans eller Marinshopen och prata med personalen vad dom tycker. Jag kanske var lite för snabb att döma ut Plastic Padding. På Hjertmans så finns faktiskt Plastic Paddning epoxispackel. Borde väl fungera lika bra som något annat fabrikat antar jag. Jag har kört med Hempels epoxi grundfärg dvs en tvåkomponents ganska rinnande plast som verkar fästa bra på glasfibern. Tvätta med aceton först så det är helt rent. Sedan blir det lite pyssel med slipning först 400, sedan 2000 papper. Rubbing och polering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karm 0 Postad 20 April , 2007 Vanlig gelcoat duger utmärkt! Av ngn outgrundlig anledning har epoxyreklamen haft en genomslag utan dess like! Hittar trådar där man förespråkar att epoxybehandla NYA båtar! Overkill? Tveklöst el kass kvalitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 15 Juni , 2008 Hakar oxå på denna tråd Ska laga några skador under vattenlinjen på min båt I vissa trådar verkar det som om det inte duger med gelcoat och sen avsluta med topcoat måste man lägga epoxigrund sen bottenfärg? Ser ut som om det bara är gelcoat/topcoat på min båt Läste tex på Julas hemsida att deras gelcoat får ej andvändas under vattenlinjen, gäller det bara deras eller? Är det förs man lägger på topcoat som den funkar under vattenlinjen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bagge 0 Postad 5 Februari , 2009 har ni skador under vattenlinjen så ska dom plastas om dom är djupa, är det mindre skador så slipa lätt gör rent med aceton lägg tex glasfiberspacker , slipa med ett 80 papper tills ytan är jämn måla sedan med MINST 4 lager epoxy, varför inte ta gelshield 200 den förebygger på plastpest men den behöver rätt många strykningar för att att komma upp i rätt my. ta sedan å måla på skadorna med bottenfärg, glöm inte att tidsintervallen (läs nog på intruktionen som finns på burken) mellan grundfärgen och giftfärgen. en sak vi inte får glömma här att topcoat skyddar bättre mot vatten är vad ren plast gör men är absolut inte garanterat det blir tätt ändå topcoat är inte till 100% vatten avvisande, så måla alltid med en epoxy innan bottenfärg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 5 Februari , 2009 Bra tips, om än ett par år försent... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bagge 0 Postad 10 Februari , 2009 ja visst men detta är vanliga skador som uppkommer oftare än vad man tror och det kanske är fler som har samma problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 10 Februari , 2009 Här tänkte jag skriva något, men väntar till 2010. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 Februari , 2009 Haha! Och jag paxar 2012 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 11 Februari , 2009 Med tanke på rubriken... My name is Skada. Sten Skada! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser