Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Stockiz

Bayliner

Rekommendera Poster

Är lite sugen på en Bayliner 1952 Capri.

Någon som har tips o råd om va man ska kolla upp va uppmärksam på dessa modeller.

Fördel/nackdel med inombordare?

//Silver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar en gång till,fast de kanske inte finns nån som har nån uppfattning om Bayliner;-)

Ser att de finns en rad motoralt i annonserna typ Ford Volvo osv.

Någon som har nån uppfattning om dessa?

Jag har tittat på beg båtar upp till 100tusen

Tack på förhand

//Stockiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara fördelar med inombordare ... så länge det inte heter OMC med Cobradrev !!!!!!!!!!!

 

//JSR

post-11345-1394234833,3373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell du tittat på?

Det jag har hört är att plasten inte var något vidare en bit in på 90talet,

har iofs hört en hel del annan skit om BL också så jag vet egentligen inte om det är sant.

Jag tror generellt inte det är något speciellt med just bayliner du skall titta på,

tanka ned begagnatköp checklistan o gå i genom den så klarar du dig nog.

 

En klar fördel med inombordare är att försäkringspremien blir lägre,

och att båten blir dubbelt så snygg med en ib får man väl se som en fördel.

 

Själv kikade jag på bl 2052 från -00 men slutade med en bl 652 -06

 

Kolla på denna... grymt läcker och ok pris  :-)

 

http://www.blocket.se/vi/9002364.htm?ca=11_s

 


Lycka till!

/Mange


post-21555-1394234833,3554_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Ops, ett solklart fall för våra nitiska moderatorer!

 

Prejudikat finnes här: x

 

Uppmaning i den tråden:

Edit: Moderator: Nissed 06 november 2006 | 11:17

Anledning: Fortsätt i befintlig tråd, lås och släng.

smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig!!

 

Jag gav ca 130 000 för min SeaRay som av någon anledning anses vara mycet bättre än Bayliner. Varför vet jag inte efter som dom bayliner jag provat och känner ägare av så är skillnaden i princip ingen.

Som någon tidigare nämde så ska det tydligen varit problem med att båtar i slutet av 80 till början av 90 delaminerade och fick omfrattande plastpest.

Om det är sant eller inte vet jag inte men om det är sant så finns det säkert inga sådan båtar kvar idag. Och skulle du hitta en så lär den nog hålla några år till.

Den modellen du tittar på är ganska liten. Jag skulle nog tipsa om nästa modell 2052 eller liknande. Fördelen är då att du får plats att sova i ruffen och lite mer stuvutrymmen. Annars är en SeaRay ett perfekt alternativ! typ som min en 200cc (sover lätt två vuxna men plats för packning. Dock kan 100 000 var lite för liten budget för en båt från 89...

Lycka till!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Men jag har nog inget behov av en större båt än 1952,o den är iaf större än den jag har nu;-)

Jag letar vidare o de är väl nu priserna börjar bli dom rätta;-)?

ps jag ska hålla ögonen på plasten ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag kollade lite på 1952 också innan jag köpte min Nidelv 18dc men den föll på planlösningen, motor/drev och möjligheten att sälja den om man skulle behöva göra det i framtiden.

Även om Bayliners rykte är oförtjänt dåligt så är det trots allt lättare att sälja en nordisk båt om man inte har fantasipris på den.

Även om du får en Bayliner från -98 till samma pris som en Nidelv från -90 skulle jag inte välja Baylinern. 

Vad gäller inombordare så tycker jag att fördelarna absolut överväger.

 

Efter 700 dist i sommar ångrar inte en sekund att jag köpte en Nidelv istället för en BL.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter i snitt en tur varje vecka från slutet av april till slutet av oktober ångrar inte heller jag att jag köpte en Bayliner i stället för en Nidelv eller för den delen vilken annan båt som helst (vilka inte heller jag har någon egentlig erfarenhet av). Och det var inga problem som helst att sälja Baylinern -- den gick efter en halv dag på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det snackas en hel del skit om Amerikanska båtar att dom inte håller måttet på svenskt vatten.. bullshit skulle jag vilja säga... det är ett billigare o bättre alternativ än att köpa svenskt o norskt priserna är mer realistiska på amerikanska båtar anser jag! köpte i sommras en Maxum 1900 SR.. inga problem alls o det är en grymt skön båt att köra! var inne på att köpa en bayliner ett tag med. men fann ett riktigt klipp o är hel nöjd! 

 

stöld risken är betydligt större med utombodare !

om du behöver hjälp med motorn så är det en klar nacktdel med innombodare! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner är lättsåld, har tjänat på mina och sålt dom snabbt...

Verkar som att dom som har mest ont av bayliner har aldrig haft ngn, men det är klart att det svider när man får en välskött, välutrustad, 26 fots flybridgebåt med kanonplanlösning till billigare pris än en minst tio år äldre nimbus i samma storlek.

Kolla upp den noga då det ofta var ägarna det var fel på 80-talet. Har den OMC så lägg in ett drevbyte i budgeten, vilket inte är negativt då du får ett väldigt bra drev. Bayliner eft, 90 har mercruiser vilket jag föredrar då delar är billigare än till volvo.

Känner tyvär inte till just capri så bra men tyvär har jag fått för mej att dom delvis är orsak till bayliners rykte. Om det sen är båtarna el, ägarna det har varit fel på kan man undra...

Kolla durk, motorrum, mm,...

Hade en rolig båt på 80-talet, var en Bayliner Cobra 1800 Bowrider med en 150 hk Mariner. Den hade då inga kvalitetsfel, akterspegln och dess förstärkningar var det värsta jag sett, plasten i pulpeten var ca: 3cm, masiv, visst sen kunde rutor och dyligt varit bättre fäst men det tycker jag är petitesser. Knapar, pullpiträcken och andra viktiga saker har alltid haft bra infästning i dom Bayliners som vi har haft. Till skilnad från några Nordiska båtar vi har haft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kan jag hitta fakta om längd och bredd på 1952??

//Stockiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på ett exemplar med Volvomotor. Driftsäkert och bra reservdelsmarknad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Har hittat ett par med 2,3l Ford motor.

Inga tankar om dessa motorer?

//Stockiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara billigare med volvo?

Mercruiser är inte dyrare och minst lika tillgänglig på reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... att delarna är billigare...

Vår motor (mercruiser 5.7) är 16 år, havsvattenkyld, och går som en klocka. Är inte ett dugg rädd för havsvatten kylning, den dan det knäcker motorn så är det dax för byte ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Angående reservdelar till volvo:s innombordar...
håller på att renovera volvos 3L fyra  års modell 1998 som är i själva verket är en General Motors  produkt... (som nästintill alla volvos motorer)
denna motor satt från början i Cheva Nova på sextio talet.  


Hur som hels så tar penta orginal delar ut bra mycket mer i pris än om man går till någon som säljer amerikanska bildelar..
Prisex: Packningsats (bottensats från tråg till topp)
Volvo Penta orginal: 1.970 :-
GM kopia: 895:-
Snacka om skillnad! Vid jämmförelse  av kvaliteten på packningarna så var de lika bra.
En som gått på ett par Volvo Orginal Nitar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Hur får man tag på dem smidigast?

 

mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! Leta på gulasidorna i ditt närområde, det borde dyka upp någon träff. Jag köper reservdelar på Motorman i karlskoga. Han har en speciell del för marinmotorer från både Volvo och Mercruiser.

Lycka till å leta!

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar du efter packningssatser??Du har säkert en HANSEN RACING återförsäljare i närheten,sök på internet.

Ta packningarna till bilar dom marina är nämligen klart dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...