Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Matte79

Vinterförvaring av ny Mercruiser motor ! HJÄLP !

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har en sprillans ny motor och skall nu vinterförvara denna för första gången. En mercruiser 5.7 liters med Alpha One drev och saltvattenskylning alltså inget slutet system.

 

Jag hörde av en granne att man måste köra båten varm först så att termostaten öppnar så att det kan komma in vatten/glykol i systemet.

Så jag testade med att sätta på en spolmuff först och sedan koppla på vattenslangen med gardenakoppling, drog sedan på vattnet på max och startade motorn.

Efter ett par minuter var jag dock tvungen att stänga av då jag såg att motorn inte drog in nått vatten.

 

Vad beror detta på ? Muffen var ju inte direkt tät men jag såg ju att när motorn var avstängd så sprutade vattnet rakt igenom drevet - skall inte det räcka eller måste den vara helt tät så att det inte kommer in nån luft ? Eller kan det vara så att impellern är trasig och behöver bytas ut ? Vad gör jag för fel ?

 

Hade sedan tänkt att när motorn blivit varm koppla en slang från en stor dunk med glykolblandning till spolmuffen och köra igenom denna i systemet.

Har jag tänkt fel här ?

 

Tacksam för snabbt svar då frosten kan komma snart !

 

Hälsningar Nybörjaren !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Är du helt säker på att motorn verkligen inte tog in något vatten??

För när jag kör med slangen så sprutar det vatten åt alla håll även när motorn kör!

 

Annars har du tänkt helt rätt!! (extra tips kan vara att köra med varmluftspistol mot termostatet för att hjälpa upp temperaturen lite men kör minst 15min i detta vädret)

 

Kolla gärna på de svar jag fick på min fråga: köra glykol genom en sjövattenkyld motor??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte lita på att drevet/impellern via en spolmuff ,orkar suga upp glykolvatten .

jag tog en 25L vatten dunk , gjorde en typ slangkoppling i locket på dunken . Dunken ställer jag på badbryggan ,liggande !!!!

(GLÖM INTE AVLUFTNINGEN PÅ DUNKEN annars blir det vakum )

 

Nu får jag en rinnande glykolblandning till spolmuffen som impeller klarar att suga in till motorn.

 

Att det sprutar runt spolmuffen när motorn är avstängd gör inget , du kommer att se att sprutet runt muffen blir mindre när impellern börjar jobba. Ditt vatten från slangen kommer ut där avgaserna kommer ( på varsin sida om skölden ,långt ner ?!?!?! :) 

 

 

OBS ...det är viktigt att motorn är varm innan du kör med glykolen, tippset om att köra minst 15min är att föredra.

 

 

//JSR

post-11345-1394234825,6191_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör exakt som Jocke men jag tar ur termostaten innan, tar 3 min att plocka bort sen behöver man inte oroa sig :)

 

Mvh

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..men då missar du nöjet att få gasa lite V8 på landbacken !!!!2.gif\

 

  ( PJ ...smart tänkt med termostaten  21.gif\)

 

// JSR

post-11345-1394234825,7967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...