Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
hajenhajen

Bygga toa med själv tömning!!???

Rekommendera Poster

Hej. Har idag en Bayliner 2352, med en Pottapotti. Skulle diag vilja ha som på de andra båtar, er spol toa, så allt lägs i en Spetitank, o som man sedan själv kan tömma i havet, som också suger in färskvatten på nytt till toan. Hur gör man detta ? Dyrt ? vem kan göra ? vad behöver man ?

Nån beskrivning ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns att söka på forumet, tror jag och sedan så tillhandahåller tillverkare fullständig instalationsanvisning.

Jag tog en bit av ett stort rostfritt rör med 4 m.m. gods i och tjocka gavlar som svetsades på röret. Vips så var tanken färdig. Man förlorar några liter på att ta en rund, men vad gör det.

Köp riktig sanitäslang på båttillbehörsfirma för lukten ska hållas instängd.

Spara ej på riktiga kranar, eller bordsgenomförningar.

Sänger med en snabbskiss på hur jag gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att det är sedan .....2002 (har jag för mig)krav på att man ska kunna slamsuga tanken. Ny instalationer ska inte enbart kunna tömmas till sjös då det förorenar en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan..Hade en Nimbus 26 som jag satte in riktig spoltoa i..Började med att borra 2 hål i skrovet, satt i genomförningar med Ballofixkranar,(täta med silikon eller sita) satt i maceratorpump,septitank, å toastol förstås..Kopplade ihop detta enligt konstens alla regler med slangar...Tänk på att du ska ha gastät slang annars blir det lukt.(dyr som f-n).Borrade i en avluftningsnippel till septin i sidan på båten...Nu satt jag en extra Ballofixkoppling precis vid intaget av vatten vid toastolen, behövs säkert inte, men det var för mitt eget lugns skull...Jag menar, pajar backventilen i toan så kan det ju spruta in vatten där...Tömningen till septin/maceratorn satt jag i bara en tryckknapp på intrumentbrädan...Allt funkar utmärkt. Allt detta ligger över vattenlingen vilket jag tror det kommer att göra för dej oxå..(jag har en Bayliner 2655 nu) Tanten och jag var kanonnöjda, vi var ute en vecka i somras och det funkade utmärkt..Nu har jag hört att det är nån regel som säger att man måste kunna tömma tanken på miljöstation, så du kanske ska kolla upp det....

Hoppas det ordnar sej.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De bestämelserna gäller väl endast yrkesmässig trafik än så länge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är ju ett måste med septi....

om man är ute mycket tyck jag det är drygt utan...

jag gjorde som beskrivit ovan men hade en handpump funkar perfekt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!! Även jag håller på med ett toa projekt i min båt..

Har fått tag på ett beg. rostfritt expansionskärl från en villa som jag tänkte andvända som septi,dom finns i div.storlekar även nypriserna på dessa kärl är ruggigt konkurens kraftiga kolla på www.rinkabyror.se

Lycka till å bajsa lugnt till sommaren ....

post-22825-1394234845,3414_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...