Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Per62

Ett alternativt sätt till musik/radio i båten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går i tankarna gällande allt man vill göra med båten så fort vintern är över. Allt från att måla om hela båten, klä om dynor, montera badstege, montera knopmätare etc... I alla fall så var jag även sugen på att installera en Cd-spelare. Men när jag funderat ett tag så kom jag på en annan lösning som jag tänkte kolla om någon har erfarenhet av. Tanken var att istället för att installera en CD-spelare så skulle jag bara installera ett slutsteg och högtalare till denna. Vitesen är att koppla till sin MP3 spelare till slutsteget. Man kan ju använda sin ordinarie MP3 spelare eller den i mobilen eller vilken som helst med 3,5mm koppling. Det hela bygger ju på att slutsteget har en lågnivåingång och MP3 spelaren kan kopplas till slutsteget. Då jag inte är säker på att det går att koppla en MP3 till ett slusteg så tänkte jag kolla om det är någon här som har kunskapen om detta koncept skulle funka? Fördelen är att man inte behöver skylta med något som långfingrig person skulle ge sig på då man tar med sig MP3 spelaren när man åker hem.

Kom gärna med synpunkter på om detta skulle fungera.

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min bärbara dator med 7000 bitar på som trallar och går som jag sedan har kopplat till stereon.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det låter kanon! Men frågan är om man kan koppla datorn direkt till ett slutsteg?? Mp3 spelare är ju även lite lättare att bära med sig, om man förstås inte använder datorn till andra ändamål i båten oxå.

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju bilstereoapparater som klarar mp3 och har usb-ingång.

Jag har en sådan och är jättenöjd1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Min tanke med det hela var att slippa montera en Radio/CD-spelare överhuvudtaget, utan istället ta med sig sin MP3 när man åker till båten, koppla in den till det väl dolda slutsteget och ösa på med musik!

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Japp du kan sätta mp3 till slutsteget om nu inte detta har helt tokiga signalkrav, bara att handla en 3,5 med vanliga plugg i andra änden och koppla dit, som hem stereo körs datans 3,5 direkt i ett slutsteg detta funkar kanon.  Som Köks MONO har jag en

Luxorita-57 med Mp3 kopplat direkt i rörchassit

så man får lite tidsenlig

musik och slipper skval skräpet.

\\http://i5.photobucket.com/albums/y155/pixma/av-10579-1.gif\ border=\0\ />

post-15930-1394234824,3263_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per

Jag installerade ett slutsteg i båten och köpte en liten smidig Mp3 spelare som jag anslöt direkt till slutsteget. Fungerar hur bra som helst.Kan starkt rekomendera det, slipper cd-skivor och en massa avbrott när det hoppar och far på sjön.

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en gammal radio/kasett spelare som har en 3,5mm ingång för cd som även fungerar för mp3 spelare och är helt nöjd med det.

Vad man väljer är ju ganska beroende av hurdan båt man har. Har man en bärbar dator i båten skall den nog helst gå mycket jämnt i vågor för annars blir den inte så långlivad för hårdskivan tycker inte om att den hoppar upp och ned medan den är i användning. Slutsteg med mp3 ingång låter som en vettig lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallojsan!

Kul att höra att det funkar bra. SOm jag ser det så är det bara

att vinna med denna lösning om det bara är musik eller radio man

är efter! Nu ska jag ge mig på jakt efter ett så billigt slutsteg

som möjligt och så billiga högtalare som möjligt, men med bästa

kvalité och kraft! (ironi.. smiley-laughing.gif\).

Tacka för alla svar!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken gammal bra kassettbilradio som helst gör jobbet via denna pryl från Clas Olson:

Kassettadapter med spänningsomvandlare från 12 V. DC till 1,5V/3V/4,5V/6V/7,5V/9V/12V, 200-800 mA, för att enkelt ansluta bärbar CD-spelare, minidisc etc. till t.ex. bilstereons kassettingång. Försedd med 3,5 mm stereopropp för anslutning till extern ljudkälla.

\\http://www.clasohlson.se/images/static/common/invisible.gif\ border=\0\ /> \\http://www.clasohlson.se/images/static/common/invisible.gif\ border=\0\ /> \\http://www.clasohlson.se/images/static/common/invisible.gif\ border=\0\ /> \\http://www.clasohlson.se/images/static/common/invisible.gif\ border=\0\ /> \\http://www.clasohlson.se/images/static/common/invisible.gif\ border=\0\ /> 

32-3612 

En sådan gammal bilradio drar dessutom oftast betydligt mindre ström än modernare varianter med mikrodator och displayer i. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det går ju men kvaliten lider nog en del av din lösning eftersom det är kassett tonhuvud mot tonhuvud, vilket inte är så bra lösning men om inte annat finns att använda så får det väll duga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

bättre att löda direkt istället för kassetadapter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag finns det ju FM sändare att koppla till sin lilla MP3 spelare.

Bara att ratta in rätt frekvens och spela upp sina låtar från MP3 spelaren i sin vanliga bil/båt/hemstereo.

En annan finess är ju att om fler gillar din musik vid bryggan så är det ju bara för dom att ratta in deras radioapparatter på samma frekvens och hela j*vla armadan som angjort vid bryggan kan ligga och pumpa samma låt samtidigt. 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eklund

Hade helt glömt bort ditt förslag. Det är ju faktist ett bra alternativ bara att dessa mp3 spelare är förbjudna i vissa länder, såsom här i finland av säkert just den orsaken att du sänder åt alla brevid också. Hur är det med sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, det gäller att ni har väldigt små båtar eftersom radiosändarna till mp3-spelare har en räckvidd på ca 3 meter enligt vad jag läst mig till(väldigt svaga sändare). Dvs att alla båtar inom en radie av 3 meter från din fm-sändare kan poppa samma musik ;-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade inte funderat närmare över räckvidden faktiskt, men efter en liten snabbsökning på nätet så hittade jag en sändare med en räckvidd på 10 meter. Vilket borde innnebära en sändningsdiameter på närmare 20 meter.

Det borde nå fram till minst 6-8 styck normal stora båtar.

http://www.coolstuff.se/p592/AudiaXFM-sandare.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tänkte göra samma koppling till våren men , det är två sker man ska

tänka på ,

Laddnig av Mp3 spelaren och volym kontrollen,

min mp3 spelare med radio drar betydlig mera ström av mp3 spelar batteriet när man använder bilslutsteg som utgång  i stället för hörlurar. sen distar mp3 spelaren något när man lastar den så hårt.

nästa sak är volym kontrolen som blir väldigt känslig , specialt om man använder ett gigatiskt slutsteg som jag tänkte göra.

tips på slusteg köp på Banmore bankok , mycket bra priser tex 2ch x 1200W(thailand watt) 250Kr.

/MVH Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sådan lösning,
Kör med en T-amp som slutsteg, ett digitalt slutsteg som leverar massor men som är liten och kan köras på vanliga batterier. Jag har en Mp3 spelare kopplat till den med 3.5 stereo och en vanliga center som högtalare.
Jag har allt i en väska som jag drar med mig när jag ska ut.
Billigare än nått plast system och låter mycket bättre.
Jag köpte 3 st slutsteg ifrån USA för typ 900 med frakt men kostar lite mer i sverige.
www.t-amp.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det nogon som vet hur man gör om slutsteget har en signalkabel och man vill koppla in en mp3? går det överhuvudtaget? isånnafall hur?

tacksam för svar! Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med en signalkabel? Slutsteg i bilkretsar drivs av hög- eller lågnivå. Högnivå är helt enkelt att man ansluter högtalarutgången på sin signalkälla till slutsteget. Vanligast nu för tiden är dock lågnivå med så kallad signalkabel med RCA-kontakter.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en signalkabel är den kabeln som gör att när du sätter på sterion sätts steget på automatiskt... och på mitt slutsteg hittar inte jag någon av och på knapp..och hur ska jag då få steget att sättas på om den inte får någon signal att den ska sättas på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar slutstegets remote-ingång. När denna matas med 12v slår slutsteget på. Du kan koppla den till tändningen eller mata den via en strömbrytare.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta verkar lustigt..

Varför drar den mera stöm??Mp3:an skickar samma signal oavsett om man har kopplat till hörlurar eller slutsteg,bara det att slutsteget förstärker upp signalen.Har kört denna lösning i min båt utan att batteriet i mp3 spelaren tar slut fortare.

Att den distar beror nog på slutsteget inte mp3:an.Dist uppstår när slutsteget är för litet eller om man har för stora högtalare.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera en gammal kasettbilradio med CD-kasett( Teknikmagasinet), sedan slutsteg av bilmodell, koppla Mp3:an eller CD-spelare till detta-funkar jättebra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!! Jag röstar på radiosändare från mp3n jag... Kör själv med ipod med radiosändare till en rätt ny kassett/radio funkar hur bra som helst!!

Kasset/radion är iskall för en bov!!

Bara att flytta med ipoden från bilen till båten å poppa på!!

Tänk på gott folk att om ni kör mp3n mot steget direkt att ha en mp3 med radio så att ni kan lyssna på SJÖRAPPORTEN!! Så att vi slipper ett räddnings pådrag ;¤)

post-22825-1394234831,8854_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fm sändare är kanon funkar ju tilldet mesta

annars är ju laptop lika bra den har ju samma utgång som en mp3

att du har flera andra trevliga saker i en laptop

det går ju att gömma en bilstereo och radiosändare då är ju risken liten att nån tittar in och då behöver det ju inte vara den senaste utan det räcker ju att du har utgång slutsteget.

det finns otaliga möjligheter det är bara välja och vraka i dagens tekniksamhälle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tinitus är ok för mig och som skvalprat så finns ju alltid rösterna i huvet att lyssna till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...