Tomas_E 0 Postad 26 Oktober , 2006 hej jag har planer på att måla om min Ryds Camping -76. det är ljusblått skrov & beige överbygge (originalfärgerna) funderar på att ta den helvit som 80 tals båtarna. skall man köpa Biltema:s topcoat eller internationals färg? hur mycket kan gå åt till båten? vad är det för färg på inredningen på de nyare camping? Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Oktober , 2006 Hej!Topcoat är inget alternativ. Inte heller att ta någon helvit färg. Förslag ta någon epoxyfärg, (det finns två stora tillverkare) i någon lämplig grå nyans så får du också ett bra resultat att senare titta på./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 27 Oktober , 2006 Jag har haft en beige Flipper som jag målade om med Internationals TOPLAC. Detta gjordes helt enl. Internationals anvisningar med grundfärg, antal lager, verktyg etc. Första året var det jättefint, år 2 och framåt riktig katastrof. Jag instämmer med föregående talare: se på något epoxy alternativ istället. Per Trönnberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2006 Fick hjälp att spruta båten med tvåkomponents polyoretanlack från Hempel, har hållit fint i fyra säsonger nu. Visserligen vit färg på vitt skrov, men ändå. Jag vaxar båten precis som om det vore gelcoat överst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TGIF 0 Postad 27 Oktober , 2006 Tvåkomponents billack som sputmålas på båten funkar utmärkt. Jag hade en Dacapo 21 med röda skrov som hade blivit jättematta och flammiga. Vi tog hjälp av en van billackerare som lade på 2 eller 3 lager gul bilack som täckte bra. Efter 17 år är båten fortfarande snygg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Oktober , 2006 Håller det på amrikanska plastbilar så håller det nog bra på plastbåtar, mattar man lagom så behövs ingen grund bara på med akrylen. Blåste till en söndermålad kanot som någon tok hade rullat i omgångar med all tänkbara färger topcoat/ gelcote. enl ägaren så är den fortfarade lika fin efter någara år i vattnet. Blåst med vanlig akryl, spickor samt genomslip endast påpenslat polyester som utslipats istället för spackel och grund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 28 Oktober , 2006 tror jag låter en billackerare spruta båten med 2 komp bil lack helvit är väl bara att dra upp bottenförgen en bit då? Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Oktober , 2006 Tomas_E, Kolla lite på http://www.yachtcare.se/batlackering.htm Lackprojekt samt Frågor & Svar. Där kan du få lite tips och inspiration. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Oktober , 2006 Hallååååååååååå där. Tänk på att vitt finns i hur många kulörer som helst. Skrov vitt... JA. Där du sitter och spanar hela dagen VITT .NÄ för du blir bländad. Ta något med grått inslag eller gult. Ej helvitt. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 28 Oktober , 2006 är väl inget fel på helvit? haft 2 nya micore 490 ryds var ju helvita i början på 80 talet tänkte försöka få min att se ut så http://www.maringuiden.se/images/sjobod/minbat/2548.jpg lånade länken för att visa hur vita ser ut har ju ej så ont av det när man sitter & kör heller /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser