Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
boobietrap

kostnad för service/vinterskonservering av 2-taktare

Rekommendera Poster

Hej

Skall få hjälp med konservering/service av min 2 taktare om ett par veckor. Skönt att få hjälp men kostnaden hamnade på 2000 kr exl materiell, är det en rimlig kostnad? dom gör väll det vanliga som byte av impeller, tändstift samt olja.

Tacksam för svar

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inser då att jag skulle få betala för mycket, kan någon tipsa om firma i stockholm med bra priser ?

Finns det någon med mobil service på är även det av intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Också hävdar många att det är underhållskostnaderna är 4-taktarens stora nackdel jämfört med 2-taktaren 1.gif\ Jag betalade 1850:- inkl moms och material då jag tidigt i höstas innan försäljning fullhöstservade min 4-taktare ...

Antingen tycker jag det låter som om du fått ett riktigt ockerpris, eller så är kostnaderna avsevärt mycket behagligare här kring Vänern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar inget och nämner det inte för att väcka avundsjuka, utan det är så och om han inte hade funnits så hade jag gjort det själv.

Kör i en tunna med något jox och går över allt.

Byta impeller 13.gif\ nu ?

Till våren i så fall för det är ingen vits med att det står en ny impeller intryckt hela hösten.

Byter impeller vart 3 - 4 år.

Du kan konservera den själv om du är lite händig.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill byta impellern eftersom jag inte vet när det är bytt, köpte båten under sommaren.

Ingen som vet någon bta verkstad i sthlm ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Gjorde 1:a service på min Mercury 75 ELPTO nyligen. För en service samt konservering tog verkstan, som för övrigt ligger i Västmanland, 2 200 kr. Inkl tändstift, miljöavg och olja. Först ville de ha 2 500 kr men det tyckte jag var för mycket.

Mvh

Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Förra veckan begärde jag in pris på vinterförvaring, konservering och service på en 70 hk tvåtaktare. Själva vinterförvaringen kostade 1240 kr. För konservering av motorn inkl oljebyte etc var priset ungefär 1500 kr. Servicen skulle kosta 2700 kr och då ingick förutom det som ingår i konserveringspriset även förgasarjustering ev. rengöring av förgasarna vid behov

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ditt fall är det impellerbytet som kostar. Vissa motorer kan vara lite knöliga.

Om det finns några att firmor att rekommendera? Stockholm har en mängd olika firmor. Det beror på var i Stockholm du bor.

Sedan förstår jag inte? Ska du ha mobil service, blir det ju ännu dyrare. Eller vad du nu menar med mobil service?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Någon som kan ge bra tips om bra seriösa verkstäder i Göteborgsområdet?

Spontant känns det som många båtfirmor utger sig för att kunna sköta underhållet men i själva verket så har de ingen teknisk kunskap alls. Att tillägga är att de sedan tar hutlöst betalt för att egentligen bara byta olja och filter samt köra igenom lite konserveringsvätska. För detta skit betalade jag 3000:-!! bara för att få stämpeln i boken.

När man servar sin bil så tror jag att mekanikerna har lite mer kunskap än ex en båthandlare som bara köper in färdiga paket som de monterar ihop och säljer.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...