gunbritt 0 Postad 26 Oktober , 2006 Hej Har en Saga 27, och kan inte förstå hur rodret har skadats. Nötningen har gått in ca 4 mm. Några ideer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunbritt 0 Postad 26 Oktober , 2006 Hej Ja det är bara på ena sidan Rolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 26 Oktober , 2006 Hur dumt det än låter så verkar det vara något som har slipat rodret vid sväng till vänster.. Är skadan så färsk att det kan ha hänt vid upptagningen? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lomax 1 Postad 27 Oktober , 2006 Om man tittar på propellerns rotationsriktning och skadans placering så ser det ut som om Wille har rätt, något (rep) har fastnat i propellern och suttit kvar en tid. Fast då borde det kanske vara en mostvarade skada strax under centrum på andra sidan... Skumt! - Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 27 Oktober , 2006 Kanske kan vara kavitationsskador? Dvs nästan som att blästra fast med luftbubblor. Bubblorna imploderar och blästrar ytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 Oktober , 2006 Det är klockrent som Wille säger. Ett långt rep/band har fastnat och snurrat med ett bra tag. Har råkat ut för precis samma sak, men fick dyka och skära loss eländet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 27 Oktober , 2006 Lite svårt att bedöma avstånd på bilden så följande blir en ganska lös spekulation. Du har ett litet glapp åt barbord i styrningen, alternativt i roderstoppet. När du backar med fullt utslag barbord kommer rodret att pressas ytterligare barbord av det vattentryck som uppstår när båten börjar få fart bakåt. Detta medför att propellern kommer att skava mot rodret. Lätt att kolla på land genom att utifrån med kraft pressa rodret maximalt åt barbord, samtidigt som du roterar propellern för hand. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 27 Oktober , 2006 kavitationsskada borde det inte vara. Kavitation sker väll på propellern för att det oftast vid högre varv bildas vacum bakom propellern som gör att ytan bublar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 27 Oktober , 2006 Fast bubblorna kan bildas vid propellern och sedan implodera mot rodret pga tryckskillnader där. Högre varv, nja du kan få hela fartygspropellrar uppätna vid 90 rpm och det är ju inte så snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunbritt 0 Postad 27 Oktober , 2006 Hej Tack för alla tankegångar. Som tillägg till fotot så var det så att propellern innan slipning hade ett oxidationsskikt som troligen kom från materialet i rodret Rolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 30 Oktober , 2006 Daniel Alltid hör man något nytt på detta forum Har alltid haft den uppfattningen att det kavitaion sker vid högre rpm, men beror säkert på flera faktorer. Kanske propelleryta är en annan faktor skulle man kunna tänka sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser