Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
gunbritt

Titta på bilden

Rekommendera Poster

Hej

Har en Saga 27, och kan inte förstå hur rodret har skadats.

Nötningen har gått in ca 4 mm.

 

Några ideer

post-22824-1394234823,745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur dumt det än låter så verkar det vara något som har slipat rodret vid sväng till vänster..

Är skadan så färsk att det kan ha hänt vid upptagningen?

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på propellerns rotationsriktning och skadans placering så ser det ut som om Wille har rätt, något (rep) har fastnat i propellern och suttit kvar en tid. Fast då borde det kanske vara en mostvarade skada strax under centrum på andra sidan... Skumt!

 

- Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara kavitationsskador? Dvs nästan som att blästra fast med luftbubblor. Bubblorna imploderar och blästrar ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klockrent som Wille säger. Ett långt rep/band har fastnat och snurrat med ett bra tag. Har råkat ut för precis samma sak, men fick dyka och skära loss eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite svårt att bedöma avstånd på bilden så följande blir en ganska lös spekulation. Du har ett litet glapp åt barbord i styrningen, alternativt i roderstoppet. När du backar med fullt utslag barbord kommer rodret att pressas ytterligare barbord av det vattentryck som uppstår när båten börjar få fart bakåt. Detta medför att propellern kommer att skava mot rodret. Lätt att kolla på land genom att utifrån med kraft pressa rodret maximalt åt barbord, samtidigt som du roterar propellern för hand.

 

Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kavitationsskada borde det inte vara. Kavitation sker väll på propellern för att det oftast vid högre varv bildas vacum bakom propellern som gör att ytan bublar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast bubblorna kan bildas vid propellern och sedan implodera mot rodret pga tryckskillnader där. Högre varv, nja du kan få hela fartygspropellrar uppätna vid 90 rpm och det är ju inte så snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för alla tankegångar.

Som tillägg till fotot så var det så att propellern innan slipning hade ett oxidationsskikt som troligen kom från materialet i rodret

 

Rolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Daniel

Alltid hör man något nytt på detta forum smiley-smile.gif\

Har alltid haft den uppfattningen att det kavitaion sker vid högre rpm, men beror säkert på flera faktorer. Kanske propelleryta är en annan faktor skulle man kunna tänka sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...