Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
chrsam

Tömma kylsystemet aq130 (B20 sjövattenkyld) inför vintern

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag undrar om någon vet ifall att hela kylsystemet blir tömt när man tappat ut kylvattnet på en aq130 (b20 sjövattenkyld) från Oljekylaren, motorblocket och vattenpumpen.

 

Jag är rädd för att det kanske finns någon ficka med vatten kvar som sprängs sönder under vintern.

 

Enligt manualen från 1969 så ska man endast pumpa igenom vatten blandat med olja för att förhindra korrosion, men jag har läs på flera ställen att man även ska pumpa igenom glykol.

 

Är det verkligen nödvändigt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Blocket ska bli tillräckligt tomt. Ett tips är att gänga bort hela kranen (inte bara den lilla öppningsskruven) och peta med lite najtråd e d så du får ut ev rostflagor som kan täppa till hålet.

 

En del avgaslimpor har en liten avtappningsplugg i underkant av kröken - lossa den om den finns.

 

Glykol/olja - nödvändigt och nödvändigt: En vinter tömde jag inte motorn alls eftersom fanskapet hann frysa ihop. Den gick bra även efter det MEN det är inget att rekommendera. Använd glykol, det skyddar mot rost och hindrar förfrysning om det skulle finnas någon vattenficka.

 

Ett tips är att plocka bort termostaten. Då vet du att vätskan kommer runt överallt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget är nödvändigt men det är nog ganska nyttigt att smörja in innanmätet med rost- och köldskydd. Du bör nog också veta att det är skillnad på glykol och glykol. Köp glykol som har rostskydd så mår motorn bättre ett antal år till. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tar alltså ur termostaten skruvar på termostathållaren, kör igenom glykol med rostskydd i stänger sedan av motorn innan impellern går torr. Tömmer ut via avtappningskranarna eventuellt även den under kröken?

 

Behöver man tömma när det är glykolblandat?

 

Går det att tömma genom att låta motorn gå torr någon sekund för att få ut glykolblandningen, om man ändå ska byta impeller till våren?

 

Enklast är bäst eller?

 

Usch vad det ska blåsa i helgen!( Båten ligger fortfarande i)

 

Mvh Lillbrorsan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anledningen till att man först tappar ur ev sjövattnen och sen kör igenom glykolen är att sjövattnet annars spär ut glykolblandningen för mycket om man inte tappat ur sjövattnet först.

Det är inte helt fel att låta glykolblandningen ligga kvar i block och limpa, då har du lite mer korrosionsskydd än om du tappar ur allt igen.

Samma procedur skall man göra med sötvattenkyld (inte ta bort termostat då), men då tappar man inte ur blocket utan värmeväxlaren och limpan istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar, skönt och se att det finns engagerade människor där ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att alla gör lika olika jag brukar istället för att ta bort termostaten varmköra motorn i en hink , alltså jag sätter en slang på vattenpumen som slutar i en hink bakombåten under avgasutblåset.

sen snurrar vattenet runt där tills motorn blir riktigt varm och termostaten är helt öppen , då flyttar jag slagen till glykolbandingen.

/MVH Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter vatten temp givaren innan eller efter termostaten?

Tillflödet till termostathusets ena skruv sitter som berget så jag hoppades

att man kunde tömma kvarliggande vatten via givaren.

mvh Lillbrorsan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...