forgus31 139 Postad 26 Oktober , 2006 När jag plockar av propellern så sitter låsskruven lös. Endast låsblecket håller den. Går att skruv av för hand sedan låsblecket böjts ut med en skruvmejsel. Den stora muttern går också att skruva av för hand. Anledningen är att splinesaxeln (rostfritt stål) glappar mot propellerhylsan av brons. Har axeln frätts upp? Eller har räfflorna i propellerhylsan frätts upp eller är det nötning? Har inga bra erfarenheter av räffelaxlar. När det börjar glappa så går det ganska fort med nedslitningen. Det blir till att leta efter en hylsa till en 3-bladig foldingpropeller för S110-drev eller kanske köpa en helt ny. Lärdom: Viktigt att låsa låsskruven med låsblecket. Annars hade vi tappat propellern under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cruisarn 0 Postad 26 Oktober , 2006 Hej. Vilket fabriakt på propeller har du haft? Hur länge har den varit monterad? Vilken motor har du? Vi har haft tre olika propellrar på vår OE36:a. 1) En standard penta tvåbladig (folding från tidigt 80-tal). Katastrof både vad gäller propellerverkan och passning mot splinesaxeln 2) En Alco-flip 2 bladig folding. Betydligt bättre bett men halvdan passning mot axeln. 3) Numera en varifold 2 bladig folding (Monterad i samband med motorbyte till Lombardini vintern 05-06). FANTASTISK passning. Inte en antydan till glapp. Axeln var vid demontaget i höstas fortfarande helt insmord i fett (vilket aldrig varit fallet med de 2 tidigare propellrarna). Till detta kanonprestanda. Tyst, vibrationsfri och bra backegenskaper. Rekommenderas!! En kollega har en 1 år gammal trebladig pentapropeller också på lombardinidrev och denna glappar redan. Vad är era erfarenheter där ute? Hur fungerar era propellrar på dreven? Mvh Niklas Strandberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Oktober , 2006 Det är en Volvo Penta 3-bladig och är c:a 5-6 år gammal. Den har varit glapp i 4-5 år men nu vet jag inte om jag vågar montera den till våren. Önskar jag hade en konaxel istället även om man får ta till avdragare. Detta gör ingen glad. Ny propeller kostar som en hel utombordare! Man kanske skulle inreda ett litet gjuteri i garaget. Fina slantar att tjäna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 27 Oktober , 2006 Jag har annars för mig att det finns firmor som renoverar propellrar. Men det kanske bara gäller bladskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Oktober , 2006 Jag ska hålla utkik efter en propellerreparatör. Då jag kan tänka mig att efter 25 år propelleraxeln har tunnats ut något så kan man kanske få bättre resultat med en reparation än med en ny. Med en ny propeller får man nog tänka sig att köpa ny axel också. Då drar det iväg pengamässigt. Om man belägger axel eller hål på elektrolytisk väg skulle man kunna få till en sugpassning så man bankar på hylsan lätt på axeln och drar av den med avdragare på hösten. Lämplig metall ligger väl strax över järn i spänningskedjan. Nickel eller krom kanske. Eller är krom för hårt så den äter på axeln möjligen. Koppar är väl för mjukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser