Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
forgus31

Propeller på väg att lossna

Rekommendera Poster

 

När jag plockar av propellern så sitter låsskruven lös. Endast låsblecket håller den. Går att skruv av för hand sedan låsblecket böjts ut med en skruvmejsel. Den stora muttern går också att skruva av för hand.

 

Anledningen är att splinesaxeln (rostfritt stål) glappar mot propellerhylsan av brons. Har axeln frätts upp? Eller har räfflorna i propellerhylsan frätts upp eller är det nötning?

 

 

Har inga bra erfarenheter av räffelaxlar. När det börjar glappa så går det ganska fort med nedslitningen.

 

 

Det blir till att leta efter en hylsa till en 3-bladig foldingpropeller för S110-drev eller kanske köpa en helt ny.

 

Lärdom: Viktigt att låsa låsskruven med låsblecket. Annars hade vi tappat propellern under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vilket fabriakt på propeller har du haft?

Hur länge har den varit monterad?

Vilken motor har du?

 

Vi har haft tre olika propellrar på vår OE36:a.

 

1) En standard penta tvåbladig (folding från tidigt 80-tal). Katastrof både vad gäller propellerverkan och passning mot splinesaxeln

2) En Alco-flip 2 bladig folding. Betydligt bättre bett men halvdan passning mot axeln.

3) Numera en varifold 2 bladig folding (Monterad i samband med motorbyte till Lombardini vintern 05-06). FANTASTISK passning. Inte en antydan till glapp. Axeln var vid demontaget i höstas fortfarande helt insmord i fett (vilket aldrig varit fallet med de 2 tidigare propellrarna). Till detta kanonprestanda. Tyst, vibrationsfri och bra backegenskaper.

Rekommenderas!!

 

En kollega har en 1 år gammal trebladig pentapropeller också på lombardinidrev och denna glappar redan. 

 

Vad är era erfarenheter där ute? Hur fungerar era propellrar på dreven?

 

Mvh Niklas Strandberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är en Volvo Penta 3-bladig och är c:a 5-6 år gammal. Den har varit glapp i 4-5 år men nu vet jag inte om jag vågar montera den till våren.
 
Önskar jag hade en konaxel istället även om man får ta till avdragare. Detta gör ingen glad. Ny propeller kostar som en hel utombordare! Man kanske skulle inreda ett litet gjuteri i garaget. Fina slantar att tjäna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har annars för mig att det finns firmor som renoverar propellrar. Men det kanske bara gäller bladskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag ska hålla utkik efter en propellerreparatör. Då jag kan tänka mig att efter 25 år propelleraxeln har tunnats ut något så kan man kanske få bättre resultat med en reparation än med en ny.
 
Med en ny propeller får man nog tänka sig att köpa ny axel också. Då drar det iväg pengamässigt.
 
Om man belägger axel eller hål på elektrolytisk väg skulle man kunna få till en sugpassning så man bankar på hylsan lätt på axeln och drar av den med avdragare på hösten.
 
Lämplig metall ligger väl strax över järn i spänningskedjan. Nickel eller  krom kanske. Eller är krom för hårt så den äter på axeln möjligen. Koppar är väl för mjukt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...