Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
MagN

köra glykol genom en sjövattenkyld motor??

Rekommendera Poster

Är det någon som har ett bra tips om hur man enklast och säkrast kör glykolen genom en Mercruiser 4.3LX från 1989 (med ett Alpha drev).

Eftersom motorn inte har någon värmeväxlare eller slutet kylsystem så blir det ju lite struligare....

JAg provade en ide att ta loss sjövattenslangen från insidan av drevet och stoppa ner den i en hink med glykol men motorn sög inte isig en droppe! provade med att hälla från lite höjd med tratt och slang så att det blev llite tryck men det funka inte heller. 

Sen gav jag upp!!!

Så jag är desperat för ett tips!!!

M.V.H  MagN 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har anslutit korken på en en 25-liters dunk till en trädgårdsslang med diverse Gardenakopplingar och lite silikon. I andra änden lämplig anslutning till motorn. Glykolblandning i dunken. Lägg dunken högt (på båten). Glöm inte att göra hål i dunken där luft kan sugas in, annars kan inget rinna ur slangen. Har funkat lysande för mig.

 

Per-Sigfrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det är ett termostat som inte öppnar och därmed får du inte in någon glykol. Hade du motorn på arbetstemperatur så att termostatet skulle ha varit öppet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har fel i detta inlägg, men är det inte så att impellern för sjövattnet sitter i drevet och inte invid motorn. Tack vare detta så funkar det inte att lossa slangen mellan drev och motor. Mitt förslag är liknande ditt första svar, att du använder en dunk med glykolblandning och trädgårdsslang i locket samt en SPOLMUFF som du ansluter på mot drevets vattenintag.

Spolmuffen är försedd med hankoppling (typ Gardena), så du måste montera motsvarande honkoppling i änden på slangen. Börja med att koppla på vanligt sötvatten från en vanlig slang medan du startar motorn. Skifta därefter till dunken med glykolblandning. När det kommer blått vatten från

drevets avgasutsläpp samt propellern har blandningen gått igenom systemet. 

Spolmuff finns att köpa på Hjertmans och Watski för ca 70 kr.

 

Lycka till

 

Håkan P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mitt råd är att tappa ur limpor samt block och spola igenom med vattenslang igenom slangarna ifrån termostathuset tills det endast kommer klart vatten. Skruva tillbaka pluggarna och fyll upp block,limpor ev. oljekylare samt sugledningen till drevet med 50/50-glykolblandning.

Klart!

 

/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte funkade när du kopplade på sjövattenslangen beror på att den pump som sitter på motorn inte har nån sugverkan utan endast är en cirkulationspump för det vatten som redan finns i motorn. Det är impellern i drevet, som det redan nämnts här, sköter jobbet att suga in och sen trycka upp vattnet till motorn och därmed den pump som sitter där.

Knepet med spolmuff och hög placering av glykoldunk funkar bra, dock med en hel del spill som följd eftersom muffarna aldrig är riktigt täta. VIKTIGT är också att motorn är varmkörd innan så att termostaten är öppen, annars får du inte in din glykol överallt. På min förra båt som hade sjövatten kylning gjorde jag mej alltid besväret att ta bort termostaten när jag gjorde det där. Då går glykolen omedelbart runt i motorn. Dessutom brukar termostaten på en sjökyld motor se förj....g ut efter bara ett par säsonger så då är det läge att byta på samma gång..

Vill man sen vara extra noga så öppna alla kranar på block och limpor innan du gör nåt alls och låt allt sjövatten rinna ut, sen kör du in glykolen och kan sova gott i vinter26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ungerfär 700 trådar om detta.

 

För att du ska veta att termostaten är  100% öppen måste du köra runt samma vatten tills det är minst 60 grader, Funkar inte med att köra vatten från en slang för får motorn kallt vatten är termostaten bara öppen till 10% och 90% av glykolen far bara rakt ut.

 

Fyll upp block och limpor för hand istället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...