Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Blue-Label

US Import

Rekommendera Poster

Glöm skylten, den kan se ut hur som helst. Betänk när/om båten sjunker/brinner upp -- vad har skylten för betydelse då? Det är dokumentationen som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har funderat att importera en USA-båt i ett par års tid och pratat med Sjöfartsverket, besiktningsmän i både Sverige och USA, importfirmor m.m. Det slutade dock med att vi köpte en importbåt (ej CE-märkt) som hade varit i Sverige ett drygt år. Det som gjorde att jag inte importerade är det faktum att importören av en icke-CE-märkt båt övertar tillverkaransvaret för båten under hela dess livslängd. Om båten brinner upp några år efter att man har sålt den och felet kan härledas till en felaktig bränsleslang, så kan importören hållas ansvarig!!

En mindre seriös tysk importfirma jag pratade med hade en lösning på detta genom att en business partner till dom står på importpappren. Sannolikt är det en kille på en parkbänk i Berlin...

 

När vi försäkrade vår nya båt (i Länsförsäkringar) så frågade dom överhuvudtaget inte om CE-märkning. Det enda kravet är att skrov, motor och drev ska ha unika ID-nummer, vilket alla amerikanska båtar som är US Coast Guard-märkta har.

När det gäller risken att bli stoppad så har Sjöfartsverket ändrat sina regler till att CE-märkning inte är ett krav, men att båten ska förväntas uppfylla kraven för CE-märkning. Fritt för tolkning alltså, men jag har aldrig hört talas om att någon har stoppats.

 

Lycka till med båtköpet!

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VET NÅGON HUR MYCKET DET KOSTAR ATT TRANSPORTERA EN BÅT FRÅN EX FLORIDA OCH HIT TILL SVERIGE , 30FOT FÖR 50.000DOLLAR MED ELLER UTAN TRAILER ...???

 

-NÄR VÄL BÅTEN SKA IN I SVERIGE VILKA KOSTNADER KOMMER TILL , MOMS TULLAVG M,M ..??

 

HOPPAS NÅGON HAR ERFARENHET AV JUST ,MED TRAILER ELLER UTAN ,NÄR DEN SKA FRAKTAS  TILL SVERIGE ??

 

TACK PÅ FÖRHAND 

 

//JSR  

post-11345-1394234893,0008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl om 25% moms om man inte tar båten via Tyskland då blir det 16%. Själva frakten är jag lite osäker på men jag var i kontakt med boats.de (Susanne) och jag skulle få pröjsa runt 27000 kr för en 25 fotare, då via Tyskland inklusive alla lastningskostnader mm i Usa. Sedan tillkommer lossningsavgifter i Götet. 200kr/ton 800kr /båt.
Glöm inte frakten till hamnen i Usa oxå. Utan trailer så behövs det en vagga av nåt slag. Den är väl inte heller gratis....
 
Kolla på boats.de Där står lite om det du undrar över.
/Joch 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frakt = 0 koll 3 år sedan sist.. boats.de var billiga på frakt då. Trailer är alltid att föredra, annars måste du se till att ngn bygger en vagga åt dig (trailers är i stort sett gratis over there). Ska in i landet = Pris plus frakt * 1.27 (tull plus moms).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har CE-märkt min båt med hjälp av CE-proof och jag ska arkivera CE-dokumentationen i 10 år. Jag tror inte att tillverkaransvaret sträcker sig längre än så heller.
Mvh Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar mellan 20 000- 30 000 beroende på utrustningen i båten för en normal familjebåt men det är 2,5 år sedan jag gjorde det så priserna kan ha ändrats. Sen tillkommer kostnad för material och arbete för att anpassa båten till CE-reglerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt sjöfartsverket gäller ansvaret för privatimportören hela båtens livslängd.

 

Frågan är vad sjöfartsverket kan göra i praktiken om en importör blir uppspårad när en båt havererat pga konstruktionsfel som borde åtgärdats vid en lagstadgad CE-märkning??

 

Om jag som kanske 3e ägare får ett haveri som orsakats av bristfällig utrustning och importbåten ej är CE-märkt, och jag då kontaktar sjöfartsverket för att spåra/kräva importören på ersättning och godkänd märkning betyder det ju att jag som ägare ej får sälja båten vidare innan detta åtgärdas av importören (olagligt att sälja ej CE godkänd båt).

Vad gör jag då om importören ej kan spåras eller vägrar utföra detta måntro ?

 

Enligt en stor skandinavisk firma som utför CE-märkning godkänt, kostar det ca 30 000 kr plus bensinkostnader för ev resor till/från båt samt får kunden betala all ev material och arbetet som går åt för detta själv.

 

Idag är det dessutom svårare att få en äldre båt (än ca 96-97) godkänd vad gäller avgas och bullerprov enligt både sjöfartsverket och ovan firma pga nya regler. Det kan med andra ord kosta slantar om man har oflyt...

 

Snart ere sommar :D

Hade gott, D

 

 

 

Senast ändrad av Dykarn | 13 mars 2007 | 03:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ska du få lite kostnader på min Formula 31PC som kom hem från Gibsonton Florida.

Alla priser i USD

 

Båten 30.500

Inlandfrakt på lastbil lyft på marinan 1125

Vagga samt konservering  650

Demont targa 200

Terminalkostnader USA och Sverige 850

Bränsletilläg Ocean Lyftkost i Hamn 900

Ocean Frakt beräknad på 117m2  5000

Moms Tull  3200

Opbi 500

Arvode till killen som fixade hem båten 2000 blir väl reklam om jag skriver vilken firma

 

Totalkostnad 44.925 USD 

 

Frakt Göteborg till Stockholm 8000 skr 

 

Att tänka på är att det är svindyrt att ligga i GBG hamn så när båten landat och papprena är klara så hämta på en gång 

 

Om du står på trailer så slipper du kostnad för vagga men båten blir lite högre samt längden räknas då från draget på trailern så det blir något mer oceanfrakt kostnad då dom räknar kvadrat

 

Hoppas du vart lite hjälpt av detta undrar du något så hör av dig 

 

J.R   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jolly-Roger:

 

Mkt intressant läsning för oss som funderar på att göra samma sak som dig.

 

Men jag undrar hur du fått moms & tull till 3200 $ när det är 25% moms i Sverige och 19% i Tyskland (höjd nyligen?) av knappt 40 000 $ tot för din båt ?

Vad menar du med Opbi 500 ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade offerten kvar i mailboxen men jag har fan glömt Opbi var för något men jag tror att det är något som tillhörde omlastningen i Bremerhafen är dock lite osäker.

Momsvärdet sätter du själv :-) momsen beräknas på inköpsvärdet samt även på frakten om jag inte minns fel. 

Sen fick jag tillbaka 1830 usd som vi kvittade mot moms summan Florida 6% moms , så det riktiga momsvärdet betalat 5030 USD och jag vet faktiskt inte vad dom hade för moms vid införningstillfället.

En liten brasklapp dock! Alla marinor i USA annonserar inte alltid med momsat värde i annonserna utan det måste man fråga eller om det står på deras hemsidor.

Försäljaren på marinan måste faxa ett out of state sale papper som du måste singera och faxa tillbaka för att få tillbaka deras moms.

 

Glömde en kostnad Inplastning av båten 250 usd shrink wrap

 

Samt att en transportförsäkring hos IF kostar ca 3700:- Skr för ett försäkringsvärde på 300,000 skr 

Är ju frivilligt men kan ju vara bra att ha spec om det är orkan sesong vid hemtagningen.

 

Rent generellt tycker jag att det har funkat bra att Importera med hjälp av en bra kontakt USA detta är min andra Formula från USA men man får nog räkna med lite strul.

 

Första båten hade motorerna inte gått på tre år och batterierna så var tomma vilket resulterade i att oljekylarna frös och delade på sig pga bristfällig konservering.

Gick att löda ihop men det vart några timmar extra jobb.

 

Andra båten fastnade i GBG hamn pga att killen som fixade hem båten hade en skuld till oceanfraktaren så han höll på min båt tills skulden var betald = försenad 3 veckor.

Dom som säger att det ska ta 6 veckor att få hem båten får man nog sila snacket lite på.Räkna på minst 10 veckor

 

 

 

 

J.R

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ser att det här ämnet fortfarande är aktivt. Jag skrev inlägget i Oktober förra året och för min del slutade det med att jag köpte båten i Sverige. Det var främst två skäl som ledde till det:

1) Jag hade ingen möjlighet att inspektera båten själv på plats och ville inte köpa grisen i säcken

2) I slutändan gick inte affären ihop, båtpriset landade över marknadspris i Sverige.

 

Efter att ha pratat på telefon och e-mailat olika båtmäklare insåg jag att egen inspektion på plats var ett måste. Informationen tillgänglig på nätet var alldeles för bristfällig och det var lögn i helsike att få utförlig info och detaljerade bilder (oftast på grund av att mäklarna inte hade infon och hade svårt att få den från ägaren, till slut tröttnade både dom och jag).

 

Anders


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders jag förstår ditt dilemma och jag hade nog gjort lika som du om det hade vart en Sea Ray jag var ute efter.

 

Tyvärr så är inte utbudet av Formula båtar så stort i Sverige som tex Sea Ray. Så jag hade inte så mycket val och jag inbillar mej att med tiden så kommer prisnivån mellan USA och Sverige minska just pga Importen.

Bara se på Tysk Importen av bilar som inte alls är lika het som för 6-7år sedan.

 

Sen ska jag väl erkänna att det är ganska kul att ha en båt som ingen annan har,vad jag vet så finns det bara en Formula 31PC i Sverige Helsingborg 

Visst sätter reservdelförsörjningen lite käppar i hjulen när man måste köpa prylana direkt från USA men som tur är så är Formulan så väl byggd att det enda jag behövt beställa är ett dörrgångjärn.

 

J.R

 

 

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Jo har lite färsk information...

(redan en del andra som svarat på likande saker)

 

1. Båten går att Försäkra & CE-Märkning är inget krav för detta.

premien blir INTE högre, utbetalning sker inte långsammare!

 

Dock bör man ta inn i bilden att en import båt oftast får ett lägre marknadsvärde eftersom, tja det är en import.

 

Angående att själv importera sin båt anser jag att det är viktigt

att ha någon som kan inspektera din båt, finns tex, ett antal mekaniker

i Florida (antar att det är där 90% av importen sker från) som man kan

kontakta för att få en deklaration av båten (självklart mot kostnad, dock inte speciellt mkt några hundra dollar.)

 

Frakten bestämms av båten total volym, d.v.s underskatta INTE detta vid import orsakar bara problem om den kontrolleras. Mät altså totalvolym inkl. trailer (vilket jag förmodar ingår). Frakten är en sak, men det tillkommer.... Hamnavgift, dokument export avgift, inplastning (om så önskas) etc.   Bästa sätt är att ta reda på Båtens volym och sedan kontakta ett fraktbolag.

 

Momsen.... Jo välj själv att göra denna i Sverige eller tyskland. (25% resp. 19% båten kommer troligen ändå fraktas via tyskland) men samma här d tillkommer  ca: 250 dollar

* Custom Clearance

* Forwarding commission

* T2L Charges

* TNT Courier Charges

 

 

Sist men inte minst, 1,7% tullavgift i sverige ytterligare en tusenlapp i hamnavgift i göteborg.

 

Men ändå inte sagt att det skulle bli dyrare, detta är självklart helt en fråga om vad du får när du säljer båten i sverige.

 

Så kortfattat, vill du importera, gör det, men var medveten om riskerna.

 

Du kan b.la kontakta olika företag för import,

 

 

 

 

En sak till: Angående att kräva importören på något p.g.a av bristfällig CE-märkning?? Jag ställer mig frågan vad kan åtgärdas vid en ev. ce-märkning... Och vad är det tex. Amerikanaer gör med sina båtar som gör att dessa skulle vara sämmre än företagsimporterade av samma modell/fabrikat

 

Tacksam för svar...

 

 

 

 

Senast ändrad av kpmb | 14 mars 2007 | 17:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 det går bra att försäkra jag giorde min bayliner 1994 hos alandia och sedan sv.sjö . Nu har jag sålt den o vänta på nytt båt från usa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Etter å ha lest alt dette er jeg enda mere forvirret.


Bayliner, blir ikke den produsert i USA? Om importør eller man henter selv blir det jo importert fra USA?

 


Jeg kjenner ikke til båt og USA, men har importert mange Audier fra Tyskland til Norge. Man betaler moms og toll. Bestiller time for at de ser gjennom bilen og man får certifikat og skilt. Er det noen spesielle stoler/felger osv så må man ha Tüv godkjenning.

 

Men for å få CE godkjent båt bør man da heller kjøpe en båt fra Europa?

 

Om man henter en Bayliner 175 med trailer så kan man få den inn til Sverige for 115000kr, kanskje billigere. Koster i Sverige 169900kr.

Forsikringsverdien blir da 170000kr. Hvordan vet försakringsbolaget 3hvor båten kommer fra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad är skillnaden om man köper en splitter ny båt från USA hur fungerar CE märkningen då. Finns det något land som har CE märkta båtar direkt från fabrik som gäller i sverige??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men betyder inte detta att man MÅSTE CE-märka?

 

Från Sjöfartsverket;

Import från land utanför EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet)

När en båt importeras från ett land utanför EES (gäller de båtar som importerats den 16 juni 1998 eller därefter och tillverkade efter 1950) är det krav på att båten ska provas (efterkontrolleras) och CE-märkas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte precist men man kan konstatera att Stingray har en option som heter CE Certification Package. Låter ju alltså som om man kan beställa en båt i USA med CE-märkning.

 

CE-märkning är ju ett kärt ämne på MG. Summan av tidigare diskussioner jag läst är väl att i) en båt tillverkad efter 1950 och importerad efter 18 juni 1998 måste CE-märkas, annars får den inte framföras, ii) skyltar etc har ingen betydelse, man måste ha dokumentationen, iii) för båtar tillverkade före 18 juni 1998 men importerade därefter verkar det finnas små möjligheter att kontrollera importdatumet - det går alltså inte i praktiken att bevisa att båten importerats efter detta datum, men iv) det åligger båtägaren att bevisa att CE-märkning inte behövs, och v) försäkringsbolagen verkar än så länge i huvudsak inte bry sig.

 

Senast ändrad av janandersson | 22 mars 2007 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Citat kpmb: En sak till: Angående att kräva importören på något p.g.a av bristfällig CE-märkning?? Jag ställer mig frågan vad kan åtgärdas vid en ev. ce-märkning... Och vad är det tex. Amerikanaer gör med sina båtar som gör att dessa skulle vara sämmre än företagsimporterade av samma modell/fabrikat

 

Tacksam för svar...

 

Har ej något rakt svar på detta, men det betyder ju inte att det inte finns något - se här t.ex. : http://www.bataronline.se/ce.htm 

Jag har i alla fall hört att diverse bränsleslangar, anslutningar mm måste bytas ut för att vara CE-godkända, samt brandsläckarsystem i motorrum skall finnas osv. Dessutom ställs idag höga buller och avgaskrav på motorerna (tror svensksålda nyare båtar brukar ha insprutmotorer medan de flesta import har förg. fortfarande).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tolkar jag det med, JA. Men många väljer att strunta i lagen idag.

 

Personligen bryr jag mig ej så mkt om märkningen för egen del, men tänker framåt inför framtida försäljning / skärpta regler-kontroller samt ökad kunskap hos båtköpare osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med CEproof om ansvaret för en importör och det gäller i 10 år efter en CE-märkning och inte båtens livslängd.

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det här ämnet tar aldrig slut.

 

CE-märkningen är lagstadgad, inte bara för båtar, utan för alla produkter som skall introduceras (eller sättas) på EU-marknaden. Detta innebär att det är olagligt att både använda och sälja en icke CE-märkt båt (du kan idag importera men inte använda den utan att den blir CE-märkt). Att det inte finns nån kontrollinstans är ju en annan fråga.

 

Privatimporten av fritidsbåtar har levt i en gråzon (och kanske fortfarande gör det) då Sjöfartsveket och Tullverket inte haft några rutiner för hur de skall hantera privatimporten av båtar. Jag pratade med både Sjöfartsverket och Tullen i höstas om det här, och kontentan var att så snart rutinerna var på plats skulle det inte längre gå att slinka igenom utan CE-märkning.

 

Problemet är att varje enskild båt måste CE-märkas. Det räcker inte att det finns en likadan eller liknande båt som är CE-märkt. Effektivt handelshinder som är framdrivet av den europeiska fritidsbåtslobbyn.

 

Företag som CE-proof (och DNV) utför regelrätt CE-märkning (manöverprov, belastning, krängning, avgaser, buller mm) men det är inte billigt. Framförallt så har man ju ingen aning om kostnaderna för själva åtgärderna som kan behövas efter provningen. Det bästa är om man kn fixa det redan i USA av en Notified Body. problemet är att de tar betalt för att översätta en användarmanual. Nån egentlig provning utförs inte eftersom det hela görs när båten ligger på land i väntan på frakt. Så värdet av en sådan CE-märkning är relativt liten, men det kanske inte gör nåt...

 

Anders


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

janandersson skrev:

iv) det åligger båtägaren att bevisa att CE-märkning inte behövs

 

Fel, bevisbördan ligger hos myndigheten, inte hos privatpersonen.

 

Källa: Sjöfartsverket per telefon.

 

Mvh Pop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...