Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Blue-Label

US Import

Rekommendera Poster

Hej,

har någon färsk information om privatimport från USA? Planerar att köpa en Sea Ray från tiden 1988-1990 men cirkusen kring CE-märkning ser ut sätta käppar i hjulet. Har någon gått igenom detta nyligen och fått båten CE märkt (har förstått att många struntar i CE-märkningen men tror inte att det håller i längden)? Finns det någon bra och pålitlig mäklare eller handlare som kan rekommenderas?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14.gif\ Så var det dags igen att sprida myten om att det inte går att försäkra en icke CE-märkt båt.14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. försäkring: Jag köpte min Importbåt i år med högst tvivelaktig CE märkning. Detta kände jag på mig när jag pratade med mitt försäkringsbolag (Alandia). När jag tecknade min försäkring så hörde jag med dom om det var krav på CE märkning för försäkringens skull, det var det inte. Följdfrågan blev naturligtvis om nu båten brann upp eller skadades på annat sätt: Blir ersättningen lägre utan CE-märkning? Då blev svaret NEJ. Däremot så finns en annan vinkel på det hela: Vid en ev. CE märkning skall hela brandskyddet på båten gås igenom, skrovgenomföringar etc. Om detta är gjort på ett riktigt sätt så kan en ev. försäkringersättning betalas ut snabbare (och enklare?). Kontentan blir nog tyvärr: Skall man få ersättningen rimligt snabbt så bör båten vara CE märkt.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis importerade en -89 bayliner i våras. Jag hjälpte honom att bygga om landströmen till 220v. Det var inga problem att försäkra den utan CE märkning.

 

Jag fattar inte varför folk tror att det skall vara ett problem. Äldre svenska båtar är ju inte CE märkta och ingen kan ju bevisa att din båt är importerad från USA om du inte själv visar upp kvitton/tulldokument.

 

Alltså är det ingen skillnad på en äldre importerad båt och en äldre svensksåld båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte just en importerad båt ifrån usa och försäkrade den hos Atlantica eftersom jag hade dom på min förra båt, där hade dom inget krav på CE-märkning nu, under en period tidigare så försäkrade dom EJ icke CE-märkta båtar eftersom man ej fick bruka dessa, men eftersom man nu får använda även icke CE-märkta båtar så försäkrar dom dem.

Enda saken med en icke CE-märkt båt hos Atlantica är att försäkringspremien blir 10% högre, ersättningen sänks EJ som någon har skrivit i någon tråd tidigare.

 

Pratade även direkt med experten på CE frågor hos Sjöfartsverket och han sade att det i princip var fritt fram för importbåtar äldre än 16 juni 1998, därför att det var då det infördes att ALLA båtar skall vara CE-märkta, båtar äldre än det är svåra att kolla och kan ju vara intagna i landet tidigare, dessutom finns inget straff för brukande av icke CE-märkt båt!

Men på båtar nyare än 16 juni 1998 så är det ju enkelt att kolla, därför skulle dom satsa på att stoppa dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 JUNI 1998 är datum när en båtar inträder/importeras till EU ,

skall/bör efter detta datum vara CE märkt .

 Har alltså inte med båtens ålder att göra !!!!!!

( ska mam vara petig så är båtar från ca 50 talett och äldre , undantagna CE märkning )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke-SeaRay

 

Som jag skrev så talade jag med en dedikerad expert på Sjöfartsverket och han sade så, jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg här på sidan..

Jag utgav mej för att vara spekulant på en 2355 och undrade hur jag kunde kolla när den var importerad och således utreda om den måste CE-märkas eller ej, han sade då att det är omöjligt att kolla om den är svenssåld eller importerad och om så när den är importerad när pga att tullverket har sekretess.

Han rådde då mej att satsa på en båt äldre än 16/6-98 pga att dessa är fria att bruka så länge det inte går att bevisa att den är importerad efter 16/6-98 och att bevisbördan ligger hos myndigheten, inte ägaren!

Han sade vidare att på alla båtar nyare än 16/6-98 så KOMMER dom att bli hårdare pga att ALLA ska vara CE-märkta, svenska som importerade!

I nästa andetag så sade han att det inte finns resurser att kolla om båtar är CE-märkta och om och när dom är importerade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt för missförståndet.

 

självklart kan jag svara på dessa frågor.

 

1 JA

 

 

2 NEJ

 

 

3 NEJ  (Fick själv bestämma försäkringsvärdet & därmed ersättningen.)

 

Mvh/Linde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ersättningen betäms av marknadsvärdet, inte av dig

spelar ingen roll om du väljer ett högt försäkringsvärde om marknadsvärdet är lägre, du får inte ut högre ersättning för det endast en högre försäkringspremie.

 

Men är det inte det som är grejen med importerade begagnade båtar

man köper dem billigt, iom att båtarna har ett lägre marknadsvärde får man billigare försäkring.

Dollarn beräknas vara nere på ca 6kr sommaren 07 smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart så måste försäkringsvärdet vara relaterat till ett marknadsvärde. Men skick & utrustning återspeglar sig också på prislappen på en båt. Säkerligen mer än CE-märkning eller om det är en privatperson eller generalagent som har tagit båten till sverige.

 

Mvh/Linde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är i Ft Lauderdale, Florida för att jobba lite samtidigt som jag tänkte köpa med mig en båt hem till sverige.
Det finns tydlien olika sorters ce-märkning. En del sker i tyskland när båten lastas om och del kan göras här i USA. Det finns en enkel och väldigt tvivelaktig variant som kostar ca 1000 dollar. Då tillverkar dom bara några plåtar och sen e det klart. Sen finns det den stora som kostar ca 3000 dollar och då kollar dom allt. Vet dock ej om det har någon betydelse för svenska marknaden om båten har den stora eller lilla märkningen men firmorna här som köper och skickar hem amerikanska båtar säger att det inte spelar någon roll, det är mer en skrämsel grej från svenska firmor att den verkligen måste vara ce märkt. Och att de flesta idag inte ens bryrs sig om att göra den.
Hur som helst kommer jag nog att göra den enkla varianten så man har den där lilla skylten på akterspegeln till nästa eventuella köpare.
Har ni någon fråga som jag kanske kan ta reda på när jag ändå är här så släng iväg ett mail så ska jag se vad jag kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmmm .. och vilket ansvar tar firmorna som så lättvindigt påstår att man lika gärna kan fejka märkningen med endast några plåtar?
 
Givetvis tar dom INGET ansvar för ev framtida problem, deras intresse ligger i att kränga  båtar, punkt slut!
 
Självklart kan man försäkra icke CE-märkta båtar, det har väl med all tydlighet framkommit i alla trådar på det ämnet här på MG!
 
Men blotta faktume att icke CE-märkta båtar lever i en viss gråzon bör nog påverka andrahandsvärdet ... men får man båten till ett pris som kompenserar detta så är det väl OK! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej alla importvänner/-hatare!

 

När man CE-märker en båt så får man landskoden ifrån där den är CE-märkt i det NYA skrovnumret, SE i Sverige, D i Tyskland mao.

 

USA importerade båtar som är endera Svensksålda nya före 16/6-98 eller privatimporterade begagnade, som EJ är CE-märkta, börjar alltid på US före alla siffror och bokstäver.

 

Så en ditskruvad CE-skylt på en båt med US skrovnummer, utan CE-dokumentation, skulle jag tro höjer fler misstankar vid en eventuell myndighetskontroll än en båt med bara ett US-skrovnummer skulle göra.. Fast dom kanske är mera noggranna än så..?

 

Angående försäkringsvärdet på en båt vid eventuell förlust/skada, tex en Bayliner, så torde dom ju gå efter listor och eftersom dom flesta båtar är importerade så borde dom ju ligga i samma pris..?!

Jag kollade noga på internet i Sverige före jag köpte min vilka av samma modell som var Svensksålda eller ej och det var endast kanske 20% som hävdade att dom var importerade före -98 eller Svensksålda och ytterligare kanske 10% som var importerade efter -98 och CE-märkta, resterande 70% var nyimport UTAN CE-märkning, sen får man även ta i beräkning hur många av dom 20%en som var ärliga eller förda bakom ljuset av tidigare ägare..

 

Det intressanta var att dom svensksålda inte var dyrast, utan dom som var i bäst skick, tänka sig så konstigt..9.gif\

Jag ska iaf serva min båt på marina och dokumentera skicket VÄL, utifall att det skulle hända något och någon hävdar en lägre ersättning pga import, då finns skicket dokumenterat vid eventuell tvist. 

 

I dagsläget så är det ju faktiskt omöjligt, vad jag vet, att verkligen kolla om en båt äldre än 16/6-98 är importerad eller ej, eftersom det är upp till hur ärliga tidigare ägare som sålt båten har varit, det räcker ju med att EN har ljugit, då är plötsligt importbåten Svensk..

 

 

Sen Rutgers frågor:

1. Kan jag verkligen försäkra min ICKE CE-märkta båt? 

   Ja

2. Påverkar det premien negativt? 

   Ja, den blir 10% dyrare

3. Påverkar det Ersättningen? 

   Nej

 

Källa: Atlantica, när jag försäkrade min båt i oktober -06.

 

Rätta mej gärna om någon tycker jag har fel, men lämna gärna källa!

 

Mvh Pop - Som väntar på sommaren

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petta1 skrev:

 

ersättningen betäms av marknadsvärdet, inte av dig

spelar ingen roll om du väljer ett högt försäkringsvärde om marknadsvärdet är lägre, du får inte ut högre ersättning för det endast en högre försäkringspremie. 

 

Hos Atlantica får du en LÄGRE premie vid ett högre försäkringsbelopp, sug på den!

 

Källa: Atlantica, oktober -06

 

Mvh Pop - Snart sommar! smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har importerat flera båtar ifrån USA och även låtit en firma utföra CE testerna och kontroler.

Du kan alltid försäkra och nyttja en icke CE märkt båt men erhåller mindre betalt om ngt. skulle hända då icke CE märkta båtar har lägre andrahandsvärde. Det är importören av båten som skall CE märka båten och de flesta kända märkena i USA klarar av kraven men vill inte utförda något allmänt som t.ex kravlista. Skillnaderna ligger oftast numera på brandsläckarna och viss gummislangar.

Tror på att man skall CE märka båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju kanon

Men  bara för att du tycker att din båt är värd 500` och försäkrar den för det beloppet så innebär det inta att försäkringsbolaget räknar från det beloppet, jo det är ditt tak uppåt förresten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sammanfatta det så här: När båtmäklaren vill att du betalar i förskott så har du så små rättigheter att häva köpet i efterhand om skicket inte överensstämmer med vad du tror. Det känns enl mig ganska oseriöst att göra detta. Dock så får man ett väldigt bra pris eftersom du köper båten redan i USA. Köp av ett företag i Sverige som redan har tagit hem båten från USA. Du får iof betala ett högre pris då, men å andra sidan så kan du kolla igenom båten ordentligt innan köp. Det är värt dom extra tusenlapparna. Det är skillnad på att vara snål och att vara dumsnål. Du sover nog inte så gott om du betalat ex 300.000:- för en båt som inte alls överensstämmer med dina förväntningar. Jag har 2st kompisar som råkat ut för detta. Dom är inte så glada idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Och som vanligt så är företagssreklam inte tillåtet enligt forumets regler...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petta1:

 

Tjena igen.

 

Men det innebär iaf att om du har en båt som är värd 225 så du kan försäkra båten för 250 och få en lägre premie än 200, utan att förlora något på det vid en eventuell skada/förlust..! Bara vinst i det exemplet mao, sen är det givetvis inte lönt att överförsäkra som i ditt exempel, självklart.

 

Sen det med värdet på amerikanska båtar, importerade nya eller begagnade, så torde medianvärdet baseras på en hög andel beg.import, eftersom dessa står i majoritet på begagnatmarknaden?! Man kan ju tom se på olika marinor i Sverige att vissa beg.import är DYRARE än dito svensksålda, men då måste dessa förstås ha varit i bra skick, naturligtvis.

 

Kan det inte vara så att när folk och fä inser att alla amerikanska båtar faktiskt kommer ifrån Amerika, med allt vad det innebär, så blir det mera skicket än ett importdokument som avgör priset? Det är ju trots allt samma båtar, oavsett om den sålts ny i usa eller i sverige, kanske med vissa smådetaljer som skiljer sig åt då.

 

Bara mina tankar och funderingar i ämnet, men de är kanske färgade av mitt importköp, eller så köpte jag kanske importbåt av just den anledningen.. Alla är ju som sagt saliga i sin tro!

 

Mvh Pop - Som längtar till sommaren med min nya båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller det för båt?

om jag ökar mitt försäkringsvärde så ökar bara premien smiley-cry.gif\

PS Jag åker privatimporterad amerikansk båt Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petta1:

 

Exemplet med lägre premie vid högre försäkringsvärde gäller min Bayliner 2355cs-95, försäkrad hos mitt bolag, kundtjänst till och med föreslog att jag skulle göra så, det är juste försäljningstaktik tycker jag, när kunden sparar pengar!

 

Mvh Pop - Salig i sin tro! smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hallå.

 

Har hört av vissa (även i denna tråd) att det ej spelar någon roll vad du värderar din båt till när du skall ersättas vid skada el liknande, det påverkar endast din premie. Vet ej om detta verkligen stämmer, men kan mycket väl tänka mig att det fungerar så. Tycker det är konstigt att de frågar om värdet på båten, försäkrar du en bil så får du ju veta premien direkt ber. på vald självrisk bara... Då vet de tydligen vad bilen är värd.

 

Det med att vissa imp.båtar är dyrare än sv.sålda hos firmor kan man nog ta med en nypa salt. Det är ju marknadspriset (samt utrustning och skick) som styr vad en båt är värd, dvs priserna som båtarna säljs för, EJ vad vissa seriösa båthandlare samt privatannonslycksökare begär för sina pråmar som de sedan aldrig får sålda...

 

Bra båtar till rätt priser blir sålda, resten blir kvar oavsett vad någon annan annonserat för (läs dyrare) på blocket.

 

Väntar på en ännu lägre dollar,

mvh

D

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ni som funderar på att köpa fin båt från USA. Äk över och gå igenom ditt tilltänkta objekt. Du får en veckas semester och slipper vara orolig för att det är fel på båten. Resan med uppehälle kosta ca 10-15 papp och du hade troligen försväntat dig ett rejält lägre pris än att köpa i Sverige.

 

Om det inte finns plats för en resa i kalkylen eller att du inte känner att du klarar av en diskussion med en amerikansk säljare så tycker jag att du ska lägga ned planerna på att köpa en en av dig obesiktigad båt som du betalat för i förskott eller skrivit avtal om att du måste betala. Om du inte klarar detta, hur ska du då klara av problemen som kan uppstå. Läs inläggen i denna tråd så förstår du lätt hur tråkigt det kan bli.

 

Lätt att det blir som att köpa grisen i säcken

 

Alternativt som redan föreslagits, köp båten här i Sverige hos en handlare där du kan få se på båten före köp, eller av privatperson.

 

I alla tänkbara fall är mitt råd att besiktiga noga ditt tänkta objekt och se till att skriva riktiga köpeavtal. Den som säljer båten till dig behöver inte medvetet försöka lura dig utan kan själv ha köpt en undermålig båt som han nu vill sälja vidare.

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dykarn:

 

Det är sant att på en personbil så får du veta premien direkt du ringer, efter att ha angett din ålder och milsträcka, ju yngre du är och ju mer mil du kör, desto högre premie får du, allt beräknat på normalskicket för årsmodellen dessutom. Sådant slipper man på en båt.

 

Exempel 1:

Du har en otroligt fräsch volvo 850 -93 som är påkostad 50.000kr för att få den i det skicket du ville ha, som du sen krockar med så att den blir skrot, då får du kanske lite mer än median 850 bilen eftersom den var fin, men inte på långt när vad den borde vara värd. Men du har i alla fall betalat en låg premie pga att bilen var gammal..

 

Exempel 2:

Du har en rostig, göteborgskörd mercedes e-klass av årsmodell -02 och totalkvaddar den, då får du lååångt under vad listan säger pga skicket, inte ens nära listans pris.

Men dyr premie för en dyr och fin merca har du betalat..

 

Visst vore det fint med samma system som på båtar, att du betalar för vad din bil egentligen är värd?

Detta system används av vissa försäkringsbolag på hobbyfordon som är svåra att sätta ett värde på genom listor.

 

Min slutsats:

Du kan övervärdera din båt utan att få ett öre extra när du behöver utnyttja försäkringen, men o andra sidan så kan du ju undervärdera båten också och gå miste om pengar bara för att du var snål när du tecknade försäkringen.

Ring runt och kolla premien och fråga även på försäkringspremien för olika försäkringsvärden, det kan ju löna sig att försäkra båten till dess rätta värde trots allt, även om ens egen båt kanske är mera värd i just ägarens ögon..

 

Källa: Mig själv och en kompis i exemplen ovan, dock ej nämnda bilar och lika allvarligt, fast samma princip.

 

Mvh Pop - Som önskar en God Jul (en grön blir det för mig..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Även jag har funderat på att importera en Sea ray 215 EC årsmodell 2000 från USA, men ställer mig frågande till det här med CE-märkning.

 

Vad händer om man brukar ien icke CE-märkt båt om ev kustbevakningen skulle stoppa en? 

 

Finns det företag i sverige som CE-märker båtar och i så fall vilka och hur mycket kostar sånt?

 

Mvh

Henrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om man skulle åka över till usa och studera objektet som man är intresserad utav måste man ju få kontakt med ett ev transportföretag som transporterar båten från usa till sverige.

Känner ni till några sådana som kan rekomenderas? Hur mycket kostar det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken att någon skall stoppa dig och kolla om båten är ce märkt är obefintlig

 

Kolla med ceproof.se om du vill utföra en seriös ce märkning.

Fördelen för dig är ju att båten är nyare än 98 vilket i de flesta fall innebär att de flesta saker i båten är ce märkta som skall vara ce märkta

kan tänka mig att det kostar ca 20-25 000kr utan åtgärder dvs du får fixa ett antal punkter själv, typ installera brandsläckare i motorrum och extra länspump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Man har ju sett en del företag som importerar båtar från USA... finns ett par stycken via länkar på www.batnet.se som erbjuder sig säker CE-märkning. Är detta nått att lita på att den verkligen är en konkret/komplett CE-märkning. Man har ju hört att en del företag kan vara oseriösa vad gäller detta.

Ska båten vara CE-märkt så ska den ju vara det efter EU/Svensk Lag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Hur ser man att CE-märningen ör korrekt utförd. Hur ska metallbrickan se ut i båten man måste väl få någon slags handlinge som styrker att båten är CE-märkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skylten kan se ut på många sätt, den tillverkar du eller ce-märkaren själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...