SegelBruce 0 Postad 24 Oktober , 2006 Har köpt ett EAGLE Fish mark 320 Ekolod.Har ett problem med att fästa givaren.Har en HR 35 Rasmus och det finns bara ett ställe att sätta den på.Framme vid skottet till förpiken. Problemet är att det är ca. 15 gr lutning i fören på skrovet. Givaren har en lod kon på 20 gr, och då är det bara 5 gr kvar. I sjöhävning så kan det väl knappast bli bra. Givaren går även att montera i akterkant på skrovet, dock ej på Rasmus båtar. Kan man inte montera givaren som man gjorde på det gamla sättet? Dvs. i ett avfasat rör med glycerin, som plastas till skrovet. Då får man ju alltid vinkelrät avläsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 25 Oktober , 2006 Det borde inte vara några problem att montera ekolodsgivaren i ett litet rör med vätska. Glycerin eller något sådant är bra eftersom det inte fryser. Men vanligt vatten duger också om du tar bort det mesta på vintern och ser till att det inte avdunstar på sommaren. När ekolodet monteras inombords får du ett litet fel eftersom ljudets hastighet genom skrovet inte är samma som i vattnet. Alltså 3 cm skrov kanske mostvarar mer än 3 cm vatten och då visar lodet för stort djupt. Det kanske finns en offsetjustering på ekolodet. En liten nackdel med att montera givaren inombords är att du inte kan mäta vattentemperaturen. Jag brukar dock inte bry mig, jag badar alltid utan att kolla temperaturen. För övrigt gjorde jag en sökning på ekolodsgivare här på Maringuiden och hittade massor av svar. Så det kan du också roa dig med, om du inte är nöjd med mitt svar. Lite mer diskussion om offsetfel vore intressant! Vad är ljudets hastighet genom skrovet jämfört med i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SegelBruce 0 Postad 26 Oktober , 2006 Tackar för tipset.I bland tror man att man är ensam om problemen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 14 November , 2006 Gör som jag alltid gjort. I med givaren i en plastpåse 1-2 liter med vatten. Prova sedan om ekolodet fungerar riktigt medans du låter påsen ligga mot skrovet. När du hittar en bra plats så gör du rent ordentligt på skrovet och lägger sedan en ordentlig klick Sikaflex på givarens bottenyta och limmar sedan den på skrovets insida. Fixera med tejp i rätt vinkel under 1:a dygnet så blir det bra sedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser