BoBest 0 Postad 24 Oktober , 2006 Jag funderar på att skaffa en motorbåt i 25-32 fot klassen. Jag vill att det skall vara en diesel. I denna klassen finns det både båtar med en och med två motorer. Jag inser att det i vissa lägen kan vara praktiskt med två motorer, men min fråga till er är hur är det med driftekonomin. Blir det dubbel bränsleåtgång på två motorer jämfört med en, eller kan man helt enkelt jämföra den totala mängden av hästkrafter. Alltså, förbrukar en båt med två motorer med totalt 200 hk, mer bränsle än en med en motor med 200 hk. Jag är tacksam för alla synpunkter i denna frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Oktober , 2006 Hej, Såvida du inte av säkerhetsskäl måste ha två motorer tror jag det blir mest ekonomiskt totalt sett (över överskådlig tid) att ha bara en motor på en båt i den storleksklassen. En modern Volvo Penta D serie diesel är ju bland det snabbaste och snålaste man kan köpa som inombordare för vanliga fritidsbåtar. T ex en Aquador 25 WA upp till 32C lär ju klara sig fint med en motor (man kan ju välja en motor med hyfsat många hk). Kolla t ex Nimbus båtar i den storleken, de flesta har singelmontage. Dubbla motorer blir dubblering av en massa kringutrustning och kostnader för nästan allt som har med motorerna att göra blir dubbelt. En tung post blir servicen. Jag vet inte hur många procent mer bränsle dubbelmontage blir jämfört med singelmontage (jämförbart i hk) men att två motorer drar mer än en är såvitt jag vet ganska säkert. Själv skulle jag välja en enda motor med några extra hk såvida jag inte skulle ut ofta på öppna havet, om jag höll mig inomskärs mest skulle jag satsa på en motor (och medlemskap i Sjöräddningssälskapet el Sjöassistans för hjälp vid ev motorproblem och ev bogsering in till närmsta hamn). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 24 Oktober , 2006 Har läst att dubbelmontage ökar bränsleåtgången med 30 -50% vid lika hästkraftsantal. Tyvärr minns jag inte var, men det bör ha varit en tillförlitlig källa eftersom jag lagt det på minnet. Brukar framgångsrikt glömma all skit -och tyvärr en hel del värdefullt- jag läser. Säkerhet och manövrerbarhet är väl de enda argumenten för dubbla motorer. Men hur ofta stannar en diesel? Med god service, rent bränsle och som extra säkerhet möjlighet att växla filtersystem under gång skulle jag vilja påstå: Nästan aldrig! Vad manövrebarheten beträffar tror jag att man kommer i närheten med en bogpropeller, som är ett billigare alternativ än en extra motor. Nu ser jag att du frågade om driftekonomin så du kan ju glömma de sista raderna om du vill. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoBest 0 Postad 1 November , 2006 Hej igen, stort tack för era värdefulla synpunkter. Jag har kommit fram till att det jag egentligen behöver är en något kortare båt (t.ex. 26 fot) med 1 dieselmotor. Jag tror det kommer att passa mig och min kassa bäst. Hälsningar //Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser