Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
freddie1

Nackdelar att rengöra glasskrov med lacknafta?

Rekommendera Poster

Hej!

Brukar använda på T-röd och lacknafta när jag inte får bort missfärgningar och smuts i plastskrovet. Att använda T-röd tror jag är ofarligt, men jag börjar fundera på om det egentligen är så bra att använda lacknafta som rengöring direkt på skrovet - ytterskrov, fören och sittbrunnen. Tacksam för svar...

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vad jag har märkt är att lacknafta inte påverkar plast i någon högre grad.Däremot löser det smuts bra. Vad man inte skall använda så är det Klorin för outspedd Klorin löser upp plastytan. Använd inte starkare medel än nödvändigt,försök analysera vilken smuts det rör sig om o prova dig fram.  Lycka till.  Göran.S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör du efter T-röd/lacknafta?

Blir det inte en lite fet yta efter dessa medel?

Båttidningen Praktiskt Båtägande Klicka här ...

hade i mars och aprilnumren bra test och tips om rengöring och vax & polish.  De förordar bla rubbing. Kolla tex i nåt bibliotek.

Många års användning av rubbing kan sätta sina spår i gelcoaten och man bör fundera om man inte ska använda oxidlösare istället med fosforsyra eller oxalsyra - citronsyra tycker en del är bra.

Men Y-10, Autosol Waterline, Biogen 2R Strong och Diamant Superplus är några medel som har lite syra som kan ta bort det mesta, finns säkert fler produkter. 

Pensla på - spola av och vanlig tvätt efter det. Sen bör man väl vaxa ganska snart efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

> Hur gör du efter T-röd/lacknafta?

> Blir det inte en lite fet yta efter dessa medel?

Tack för svaren.

Efter T-röd/lacknafta så brukar jag inte göra något särskilt, ibland lufttorka eller torka tort med lite papper. Huruvida det blir kvar en hinna efter dessa medel, vågar jag inte svara på...

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...