Cantella2 0 Postad 24 Oktober , 2006 Vi avser gå från Göteborg 1/5-07 med stålketchen Cantella 2 ( som varit med förr )och gå in i Östersjön, Sveriges kust, söderut via Finlands kust, Åland och sen in i Saimensystemet. Går det att komma upp via kanaler till Nordkap ? Resan runt Norden tar väl några år. Någon som har synpunkter / tips mm ? Leif (och Marianne till och från) ombord Cantella 2 just nu i Göteborg. ( se för övrigt www.cantella2.nu ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 24 Oktober , 2006 Hej. Jag vill bara ge tummen upp för ett intressant projekt. Tycker annars att alla skall runt jorden av någon anledning. Jag har själv som eget mål att segla vad jag kallar Skandinavien runt, dvs från Stockholm upp till Nordkap och tillbaka. Kommer därför följa ert projekt med stort intresse. Min resa ligger dock antal år framöver då jag har en lite dotter jag inte tänker vara ifrån någon längre tid ännu. När ni skriver några år känns det som mycket tid. Vet att några seglade Göteborg - Lofoten tur-retur på tre månader utan någon egentlig stress. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 24 Oktober , 2006 Någon kanal väg från östersjön till nordkap finns inte vad jag vet. Jag hittade en sidan med finska kanaler om det hjälper er. http://kanaler.arnholm.nu/skandinavien/finlands.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 24 Oktober , 2006 Du hade bättre koll på kartan än vad jag hade, visst går det att ta sig den vägen enligt kartboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 24 Oktober , 2006 Google earth är ju fantastisk ibland. Blev nyfiken och hittade kanalen som går mellan de två stora sjöarna i Ryssland och sedan norrut. Nu ser man ju inte farbarheten men syns den på en hög altitud så är den nog ganska farbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Oktober , 2006 Hallå! Kul att se att allt är väl med dig! Vi delade ju vinter 2003-04. Hur det gick för oss ser du här: www.eilean.se om du inte redan visste. Angående Vita Havskanalen så är den kapabel att ta stora fartyg och det finns en amerikan som gick den med en stor Swan någon gång på 90-talet. Tyvärr har jag tappat bort hans hemsida. Det var mäktigt byråkratiskt strul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Oktober , 2006 Fann en länk till honom, Glaister: http://home.clara.net/rayglaister/rs_000.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 30 Januari , 2007 Vad kul det låter att segla runt Norden, det skulle jag också kunna tänka mig att göra. Skriv gärna mer om era planer & meddela er hemsidesadress ( om ni kommer att ha någon) hade varit kul att följa er resa. /Susanne S/Y Ronja Rövardotter Banner 1/2 ton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 30 Januari , 2007 Hej ! Är detta svaret på din fråga ? Skall ni segla runt Norden måste ni starta tidigt på våren. Det tar minst, ca 5 måder runt. Tänk på att på Vita havet och Barents hav inte är något att leka med. Hösten där börjar i Augusti. Vita havet med mycket dimma på sommaren. Någon kanal från Saimen eller annastans genom Finland finnes icke ! För en kölbåt att taga sig runt Norden. Följande för att ge mer info till er !! The White Sea-Baltic Sea Canal (Russian: Belomorsko-Baltiyskiy Kanal (BBK)), opened on August 2, 1933, is a ship canal that joins the White Sea and the Baltic Sea near St. Petersburg. Its original name was Belomorsko-Baltiyskiy Kanal imeni Stalina (The Stalin White Sea-Baltic Sea Canal), and it is known under the abbreviation Belomorkanal. During its construction, an estimated 100,000 Gulag prisoners died (although various estimates have placed the figure at both significantly higher and lower casualties). The canal runs partially along several rivers and two lakes, Lake Onega and Lake Vygozero. The total length of the route is 227 km (141 mi). Its economic advantages at present are limited by its depth, between ten and twelve feet deep, making it useless to most vessels. Today it only gets light traffic, between 10 and 40 boats a day. Jag själv har seglat en bit upp på Neva floden, men inte gått genom hela kanalen. Ja, det där med Rysska, är inget stort problem, dom är så hjälpsamma !!! http://en.wikipedia.org/wiki/White_Sea-Baltic_Canal Här ytterligare en link. http://www.nordictravel.ru/page/wsb.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 31 Januari , 2007 Norden Runts forum är ett annat bra site för er som inte vet så mycket om era grannländer ! Detta inget personligt ! http://www.nordenrunt.se/index.html Välkommen till Norden Runt! Resan runt Norden tar väl några år. Jomen, visst kan förtröa något år på det om mann vill !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mibrant 0 Postad 11 Maj , 2008 Resor på ryska kanaler kan vara kostsamma eftersom ryssarna tar betalt för lotsning och annat i mycket hög utsträckning. En del båtar har bytt flagg och blivit ryska. Men det kräver å andra sidan en del rysk juridik. Men båtar har seglat hela vägen, både upp till Vita havet, och ned till Svarta och Kaspiska havet. Allt är möjligt via St Petersburg. En gammal beskrivning av förhållandena står sig: Ray Glaister på ellennet Om man ska ge sig in i ett sådant projekt är SXK:s ombud i St Petersburg den man ska kontakta. Han kan även nås via ellennet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser