Marialilian 0 Postad 23 Oktober , 2006 Vet någon något om kvaliten av dessa segel? Jag vill få ner kostnaderna nu när jag behöver nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 23 Oktober , 2006 De duger bra till cruising. Men är knappast av tävlingskvalitet. Jag körde med Lee Sails i många år utan problem. Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 24 Oktober , 2006 Jag vet att AMT Segelimport säljer rätt bra. Agent för Hong Kong Sailmakers. Även Lee är nog ok segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Oktober , 2006 Kolla runt lite bland de Svenska loften också, om du bor i Stockholm kan du knalla iväg till båtmässan i Älvsjö i november och begära in offerter från flera. Ibland är det så att importerade segel inte är såpass mycket billigare att det kan kännas skönt att ha en segelmakare på orten som man kan prata med. Och kolla med andra lågprissegelleverantörer, dvs t ex Segelhuset i Åkersberga, Kabat (Segel & Båt), Q-Sails och Boding (som jag tror syr sina segel i Polen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 26 Oktober , 2006 Man ska inte tro att de stora fina svenska segelmakerierna alltid tillverkar sina hemma i Sverige. Tvärtom faktiskt så sys mängder av segel i Asien (kanske inte Kina alla gånger men Singapore och andra platser). North sails, till exempel, syr mycket i Singapore. Och då menar jag inte bara deras enklare segel utan också så avancerade segel som alla segel till Americas Cup-båtarna. Så generellt kan man säga att det sys bra segel i Asien, men om man vänder sig till ett, för oss svenskar, okänt segelmakeri så finns alltid risken att dom inte har en aning om vilka segel som är optimala just för din båttyp. Då får alltså ett tygstycke som säker håller form och sömmar ett antal år men ofta behöver buk mm. anpassas till båttyp/rigg och användningsområde. Men som någon gammal gubbe en gång sade: ALLA segelbåtar är långsamma, mer eller mindre. Det ligger i deras natur. Men har man en liten kappseglingsräv bakom örat så kanske man är beredd att hosta upp lite extra tusenlappar för ett specialanpassat segel och därmed öka farten dom där såååå viktiga 10-delarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser