Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
gagarin

behandla mahognyplywood

Rekommendera Poster

 

 Har köpt marin plywood som ska användas som durk i Albin 25

 hur ska jag behandla plywooden,vilken produkt,kan man ha enkomponent

 lack,ska man olja in först..behöver tips

  mvh  mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försegla plywoodkanterna med marinepoxy, slipa, lacka med en- eller tvåkomponentslack - många lager.

Ingen olja på plywood.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå. Vi på Båtbyggar skolan andvänder nästan alltid internationals goldspar. Ingen olja på plywood.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Om jag använder Goldspar nåt speciellt o tänka på.

 Har ju köpt mahogneyplywood måste jag betsa för att

 få den mörkröda nyansen som är i Albin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lacka en liten spillbit och jämför med det befintliga i båten.

Det är inte lätt att betsa till exakt samma nyans.

Frågan är hur höga krav du har.

Prova dig fram, vintern är lång.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt mahogny i min båt.

Gjorde så här enl. nedan.

 

Började med att passa in bitarna.

Vattnade en bit plyfa med en trasa så att den blev fuktig (efter slipning).

Tog omedelbart bets med en annan trasa på den fuktiga ytan så att det inte blev flammigt.

Jag fick spä ut betset ett par gånger och tills jag fick rätt nyans.

OBS den betsade biten blir automatiskt mörkare när den lackas.

Avslutade med att olja in undersidorna efter lackning.

 

Lycka till / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare! Ingen oljebaserad produkt what so ever på plywood.

 

Vi missade detta på vår durk och lade oljebaserad fernissa på mahognyplywood med effekten att limmet i plywooden löstes upp i kanterna på durkskivorna. Skadan blev väldigt begränsad, och allt gick att reparera med lim, men jag ångrar att jag inte undersökte saken bättre i förväg.

 

Enkomp eller tvåkomplack spelar ingen större roll när det är fråga om durk, men se till att de inte är oljebaserade.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Tack för hjälpen..kommer säkerligen med fler frågor..en båt

 blir man nog aldrig riktigt klar med man hittar alltid nåt o fixa..

 Håller på o byta ut alla bordsgenomföringarna till rostfria i skrovet.

 När ja kände på kranarna på land gick en liten bordsgenomförin helt av??

 Båten en Albin 25 års -76 som gått i vänern alla år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle byta ut en rostig ful slangklämma på bordsgenomföringen under diskhon. Precis när jag började lossa slangklämman gick bordsgenomföringen av jäms med insidan av skrovet. Båten var sjösatt. Vattnet stog som ett kvastskaft rakt in i kajutan. Det var lördagkväll och jag var ensam i hamnen, goda råd blev plötsligt jädrans dyra. Stoppade ner en trasa i hålet, ringde hem, frugan och sonen dök upp efter en stund med en passande bordsgenomföring i nylon och min gamla dykardräkt som jag inte hade använt på 30 år och 25 kilo.  Efter lite akrobatik kom jag in i dräkten och kröp ner i plurret. Vattentemp låg runt 13 grader. Det var majmånad.

Sonen slog ut resterna av den gamla genomföringen, frugan pumpade läns och jag stoppade in den nya utifrån. På med slangen och båten blev tät igen.

Slutet gott allting gott.

Båten är en Albin 82 årsmodell -76.9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har tidigare hört att Albin hade god kvalite på sina brons

 bordsgenomföringar men de är nog dags att byta nu på så gamla

 båtar som 30 år...likabra o byta alla på en gång så har man det

 gjort sen...finns ju avsedda rundade träkilar att köra i hål efter

 bordsgenomföring som går av...men det bästa är ju o ha frächa..inte kul 

 jobb o byta bara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...