Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
toaen

\'Fidraseglare\' ny båtklubb för havs-och storfidraägare

Rekommendera Poster

Hej alla fidraseglare

Har starta en båtklubb här på MG för ägare och andra intreserade av båttyperna Havsfidra och Storfidra.

Det primära syftet med klubben är att få större möjlighet att lära känna andra fidraägare. Hur klubben skall utvecklas framöver blir efter vilka behov kommande medlemmar har.

Gå in på klubbsidan http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=246 och ansök om medlemskap. Du kan också nå mig på mailadressen fidraseglare@telia.com

ha´ t sô pe´ t

Tommy Andersson

Kungshamn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som startat fidraklubben har haft segelbåt i 45 år och under den tiden ägt ett antal båtar. I början på 90-talet köpte jag en havsfidra, nr 318 DIS, som jag hade fram till 2001. Med havsfidran seglade jag på Svenska Västkusten, Danmark och Norska sör- och västlandet.

Efter en kort tid med en L32 i Stockholms skärgård, köpte jag hösten 2003 min nuvarande båt, en storfidra, nr 84, som bar det stolta namnet ”Santa Maria” i Kåge, strax norr om Skellefteå.

Sommaren 2004 seglade jag Kåge –Haparanda – Stockholm och våren 2005 Stockholm – runt Skåne till Kungshamn, där jag bor. Som avslutning på säsongen 2005 seglade jag Kungshamn – Halden – Krokstrand (längst in i Idefjorden)-Kungshamn.

Under hösten 2005 började jag på några projekt. Började åtgärda en böldpestskada på kölen, bygga en kyl(/isbox) med kompressor, flytta bränsletanken så att jag skulle kunna arrangera att det går att komma åt impeller, bränslepump och bränslefilter på motorn även till sjös och utan att man måste anlita en akrobat.

Sommaren 2006 fick jag ej klar båten så att jag ansåg att det var lönt att sjösätta. Jag har börjat på en ankarbox och köpt ett peke som jag efter viss modifiering skall montera fram på våren. Ev. blir det också ett inre förstag med kryssfocken på rulle. En tidig sjösättning nästa år hoppas jag också på.

När jag köpt min havsfidra började jag samla uppgifter om havsfidror och i viss mån storfidror, främst från källor som SXK´ s matrikel och det gamla statliga båtregistrer samt uppgifter som jag hittade på olika sätt. Jag har följaktligen relativt omfattande ”register” över många av de havsfidror och storfidror som finns.

Har du en havsfidra eller storfidra får du gärna presentera dig här i denna tråd. Du får också gärna skicka mig ett mail på adressen fidraseglare@telia.com och berätta lite om dig och din båt. Det matrial du skickar till mig privat kommer jag ej att lämna ut till någon annan utan ditt medgivande.

Känner du till någon annan havs-eller storfidra får du gärna skicka mig den information som du har.

Ha´ t sô pen´ t

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag är ägare till Storfidra 38 med namned NAUSIKAA. Båten köpte jag från Tyskland för två år sedan och numera har Whitby som hemmahamn. Båten för således brittisk flag.

Jag har ansökt om medleskap i denna klubb - hoppas att jag få vara med trots att jag är engelsk och inte så bra på svenska.

Jag tycker idén med en Fidraklubb är mycket bra och hoppas att det verkligen bli lyckat. Jag är intreserade av att veta vilka långseglingar folk har gjort i fidras, ge och få tips om förbättringar och var med om en fidra träff någon gång.

Hälsningar

Coastie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havsfidra och Storfidraklubb startad. Hur går det? 
I Vagabond och Allegroklubbarna skrivs det ganska lite. Det är inte så mycket ändå som är specifikt enbart för tex Vagabond. Fast på sistone har vi faktiskt fått lite bättre fart på skriverierna.

Jag dristade mig förut till att skriva lite på Allegrosajten. Det var en hel del som blev intresserade av mitt Koster-roder. (vindrodret) Men Allegrosidans webmastrar tyckte inte om att jag skrev där alls fick jag mailat, forumet skulle hållas rent. Hade jag haft en Allegro med samma vindroder hade jag nog gärna fått skriva om det men det gillades inte när det satt på Vagabondaktern. Och då höll jag ändå en låg, strikt, profil där, inte alls så yvig som här. Jag bad om ursäkt och bad att de skulle radera både mina inlägg och min användare Kung Kuling, fast jag tror de inte vet hur man gör eftersom det står kvar. Det står annars mkt läsvärt på Allegrosidan: http://www.allegroklubben.se/

Så ett tips är inte hålla så hårt på att det absolut måste handla om Fidror, då kanske det dör ut eller aldrig kommer igång. Man måste ju snacka skit också. Det är på två sätt det där, förstår hur Allegros webmastrar tänker, men ser även hur sällan det skrivs där trots att det finns många fler Allegron och Adagior än Vagabond.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Håkan och alla andra kosterseglare

Jag hittade en Vagabond 31 med stort renoveringsbehov, som var till salu år 2000. Intreserad som man är ställde jag en massa frågor till säljaren och fick inga eller konstiga svar. Jag började forska lite runt båten och om Vagabonder i allmänhet och gick tom med i Vagabondklubben. I mitt sökande efter uppgifter fick jag ihop mycket och hade med all sannolikhet sverges mest kompletta Vagabondregister, i huvudsak sammansatt av det gamla staliga båtregistret, de uppgifter som fanns i SXK medlemsmatrikel och vagabondklubbens medlemsregister plus många uppgifter från olika håll.

Om den båten jag var intreserad av fick jag fram en vådlig historia med stölder, bedrägeri, gömda vapen, konkurser mm. Dock kunde jag inte få fram något som innebar att det var ett risktagande att köpa båten. Efter att jag gjort mina efterfoskningar kunde jag alldrig få tag på säljaren trotts en massa lämnade meddelande både i hemmet, på mobilsvar och på arbetsplatsen.

Nu är kanske inte fidraseglarna en sådan klubb som Vagabond- eller Allegroklubben. Vi är ju en klubb som administreras här på MG och har ingen egen hemsida med eget forum utan vårat forum ligger I MG´ s forum som kan läsas av alla och där alla MG´ s medlemmar kan göra inlägg i de trådarna som startas i Fidraseglarnas namn. Man kan gå in på klubbsidan och där hittar man de trådar som skapats av Fidraseglare.

När det gäller klubben är den ju i sin linda ännu, men vi är redan 8 medlemmar , både på ost- och västkusten i Danmark och Norge. Den medlem som befinner sig längst bort är engelsman bor för närvarande i Aiden och har båten i Dannmark.

Håkan du är välkommen som medlem om du är intreserad. Vi har för övrigt en L32 ägare som medlem.

Ditt vindroder låter mycket intresant. Kan du inte berätta lite om det här på MG? Kanske en ny tråd under fidraselarnas Forum på MG.

Jag har ett vindroder som fungerad bra på min L32;a men som inte fungerade lika bra när jag i all hast monterade det på Storfidran inför min seglats Kåge - Haparanda Stockholm våren 2004. Den blev enkint dvs den styrde bra på ena bogen men inte på den andra. Dessutom är det ganska tung på aktern. Det är skillnad på en båt på 3 ton och en på 6 ton. Har monterat av det för att få båten kortare. Står innomhus i tempererad lokal och betalar efter största längd och bredd. Får se om det får en tjangs till, styr för det mesta med autopilot, men vidrodret fungerade bra tom att kryssa korta slag med på L32;an och så drar det ju ingen ström.

Ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...