Joda8100F 0 Postad 23 Oktober , 2006 Nu har jag tagit upp båten, upptäckte när jag plockade ur batterierna att ett batteri hade två celler som det bara var c:a 25% vatten i, är det kass då eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 23 Oktober , 2006 Ja, inte är det mycket att hurra för om det gått torrt. Men du bör ju fundera på varför. Slarv med underhåll? Spricka i batteriet? För hög laddningsspänning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda8100F 0 Postad 24 Oktober , 2006 Ja, jag vet inte vad som fallerat, underhållet är det inte, man skall väl inte hålla på att fylla på två celler hela tiden. Ingen läcka, laddströmmen ligger på max 14,2. Kanske skall prova att regenerera batteriet, någon som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 24 Oktober , 2006 Kasta batteriet och köp ett nytt! Allt annat är bortkastat jobb, oavsett om det är batteriet det var fel på från början, eller nån annan utrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 24 Oktober , 2006 Hej. Batterier är relativt billiga,75 AH får du för ca 600:- Vill du försöka rädda batteriet gör så här.Fyll destillerat vatten i alla celler till rätt nivå.Koppla laddaren och låt den vara ansluten till volten har nått 14.4 volt.Mät med voltmätare.Avbryt laddningen och mät syrahalten,den skall vara 1.22 - 1.24 i alla celler.Om någon cell har värde under 1.18 är det ingen ide att fortsätta laddningen. Åldern på batteriet är också avgörande om det är någon mening att försöka rädda det. Lycka till. Göran. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser