Crona 4 Postad 23 Oktober , 2006 Jag plockade ur termostaten i går för att fylla motorn med glykolblandning. Till min förvåning var termostaten helt svart & sönderrostad på en del ställen. Det fanns ingen packning mellan termostathus & blocket! Enligt instruktionsboken som jag har skriver dem att man skall byta packning innan man skruvar på termostathuset! Var skall denna packning finnas? Lite fundersam då jag inte hittade någon när jag skruvade isär termostathuset. Sen hade jag problem med att sätta tillbaka dem tre kopparrören som är kopplade till termostathuset. Bör man även byta packningarna på rören? Då dem liksom inte vill stanna i det rätta läget utan gärna kryper ur när man skruvar fast termostathuset i det rätta läget. Någon som haft liknande problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 23 Oktober , 2006 Jag har för mig att det är en vanlig papperspackning. Rören är koppar och böjer sig lätt men dom måste sitta i annars läcker det, så det är bara att bocka dom tills dom sitter där dom ska. Det finns en PDF från NF SWE 351 om skötsel och handhavande av denna dieselklump. Har du sett den? Här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 24 Oktober , 2006 Ser att det redan har länkats till min hemsida, du hittar mycket info om Volvo Penta MD5 Jag mins inte hur det är med packning mellan termostathus och motorn (cylindrlocket/topplocket). Men det sitter några gummipackningar på varje kopparrör. Det är lite pillrigt att få tätt då man bara så att säga rycker in rören i varandra med enbart några små gummiringar som inte är fastskruvade. I våras när jag startade motorn direkt efter sjösättningen så var det en liten fin fontän från min motors termostathus. Men med lite pillrande så blev det tätt. Är de det minsta osäker på ummipackningarna, köp nya. Kolla på Mitab Marins hemsida, du hittar finfina sprängskisser på MD5:ans kylsystem med artikelnummer för packningarna. http://www.mitabmarin.se/volvo-penta-spare-parts.aspxNär Du har fått upp en sprängskiss, scrolla ner, precis under sprängskissen till vänster hittar du ett litet förstoringsglas. Tryck på den och Du får en högupplösande sprängskiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 24 Oktober , 2006 Ser att det redan har länkats till min hemsida, du hittar mycket info om Volvo Penta MD5 Jag mins inte hur det är med packning mellan termostathus och motorn (cylindrlocket/topplocket). Men det sitter några gummipackningar på varje kopparrör. Det är lite pillrigt att få tätt då man bara så att säga rycker in rören i varandra med enbart några små gummiringar som inte är fastskruvade. I våras när jag startade motorn direkt efter sjösättningen så var det en liten fin fontän från min motors termostathus. Men med lite pillrande så blev det tätt. Är de det minsta osäker på ummipackningarna, köp nya. Kolla på Mitab Marins hemsida, du hittar finfina sprängskisser på MD5:ans kylsystem med artikelnummer för packningarna. http://www.mitabmarin.se/volvo-penta-spare-parts.aspxNär Du har fått upp en sprängskiss, scrolla ner, precis under sprängskissen till vänster hittar du ett litet förstoringsglas. Tryck på den och Du får en högupplösande sprängskiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 24 Oktober , 2006 Himla bra sida det där! Men jag hittar ingen packning mellan termostathus och blocket! Det kanse inte skall finnas någon packning där. Den man bör byta är kanske den på själva termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 24 Oktober , 2006 Är det en gummiring/packning på termostaten? I så fall ska det inte vara någon mer packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 24 Oktober , 2006 Twix! Ja det är ju en gummipackning på termostaten! Okay då skall jag bara köpa nya tätningar för rör anslutningarna. Dem verkar lite torra & sköra. Verkar aldrig varit bytta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 25 Oktober , 2006 Nu har jag varit iväg och pillat med termostaten. Först provade jag att bara plocka ur termostaten och skruva ihop termostathuset igen. Men när jag startade motorn sprutatde det glykolblandning runt hela motorn. Ett helsike att torka rent då det är jäkligt trångt! Sen kom jag på den fiffiga iden att plocka bort den gummipackning som sitter runt termostaten och satte in den imellan termostathus och blocket. Nu funkade det perfekt och glykolen är förhoppningsvis fördelad där den skall vara. Trist att instruktionböckerna inte förklarar närmare vilken packning som skall sitta var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser