mattiasn 0 Postad 22 Oktober , 2006 Köpte en en Bayliner med ett Bravo3 drev. Årsmodell 2004. (Fabriksnytt) Båten har varit i mälaren från juni till förra veckan (4månader) Stora rostangrepp på drev och sköld. Se http://hsbk.org/bravo3/ Vem är generalagent för Mercruiser i sverige ? Båten är importerad direkt från Bayliner , via en firma i USA. mvh mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 23 Oktober , 2006 tycker la inte de ser så farligt ut ioförsig. men kan de bero på att du har zinkanoder på drevet kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 23 Oktober , 2006 Vad menar du med: men kan de bero på att du har zinkanoder på drevet kanske? Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 24 Oktober , 2006 han skrev att han hade båten i mälaren där är det väl sötvatten och inte salt vatten. tror han måste ha magnesium där har han zink äts det på drevet o dyligt istället. derimot kan man nog ha magnesium i saltvatten men då offras dom väl typ dubbelt så fort än zink. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 24 Oktober , 2006 Ok, är det någon som vet hur det är med det? Måste man ha magnesium anoder i sötvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 24 Oktober , 2006 Hur ser offeranoderna ut då? Är de fina så har de inte offrats. Då har de inte fungerat som de skall. För att fungera som offer skall de ha god kontakt med drevet och inte vara övermålade. Har själv båten i Mälaren och har inte hört talas om att man måste ha magnesiumanoder. Möjligtvis är magnesium av ännu sämre kvalitet (kemiskt sett) än zink och offras därför säkrare än zink. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 24 Oktober , 2006 hämtat från sealine.nu (instruktionsbok från volvo penta) Ditt drev är som standard utrustat med skyddsanoder av zink, avsedda för saltvatten. På drev som huvudsakligen används i sötvatten skall skyddsanoder av magnesium monteras. VIKTIGT! Använd skyddsanod av zink för saltvattenoch av magnesium för sötvatten. hämtat från lidingömarin.se ANODER TILLVERKADE AV MAGNESIUM. En offeranod tillverkad av magnesium skyddar i färskt och bräckt vatten din motor bättre än en anod av zink. Magnesium är en mindre “ädel” metall och “offrar” sig mer än zink. En anod av magnesium är egentligen den enda offeranod som ger fullgott skydd mot korrision i färskvatten. jag har ingen aning om det är viktigt eller ej men mattias tyckte att hans drev (rostade) lite för fort... om han nu har zinkanoder på (vilket inte ja vet) så tängte ja att de kan ju vara orsaken själv ligger ja i saaaltvatten me zinkanoder funka kanon här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 25 Oktober , 2006 Jaha, skall man behöva tänka på det här oxo. Lite mysko låter det tycker jag ändå. Zink är alltså en mindre ädel metall än järn, dvs den oxiderar lättare. Har den kontakt med järn (dvs drevet) vandrar elektronerna vägen över zinket ut i vatten (el. v.v.) och det oxiderar istället för drevet. Sötvatten är en mindre korrosiv miljö än saltvatten. Oxideringen går saktare. Men det ändrar knappast relationen mellan zink och järn vad gäller oxideringsvilligheten -- både zink och järn oxiderar långsammare, i samma grad. Zink inte blir mer ädel än järn i färskvatten. Kemin borde vara densamma. Men jag skall erkänna att jag inte kommer ihåg mycket av den kemi jag läste i gymnasiet, det var ett tag sedan, så jag har väl fel. Någon kemisk person kanske kan reda ut frågan. Eller någon tonåring som just har haft prov på detta. Tills dess får väl även jag springa och köpa magnesiumanoder. De är säkert mycket dyrare än zinkditon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasn 0 Postad 6 Maj , 2008 Följer upp vad som hände. Mercruiser USA säger att det hör till Mercruiser sverige att ordna detta. Mercruiser Sverige (Marine Power Sweden AB) säger att man först måste leveransserva motorn drev. Så ni som importerar nyare båtar. Leveransserva dem direkt ! Jag slipade ner drevet och målade om det. Monterade magnesium anoder som fungerar väl. Båten ligger i Mälaren , samt 1-2 veckor per år i saltsjön. Dagliga turer till Saltsidan förekommer också. Mercruiser Bravo3 har kända rostproblem (galvaniska), så det gäller att vara noggran med anoderna. Nyare modeller är förstärkta från 2006 har jag för mig. http://www.outdriveshop.com/bravo3_galvanic_corrosion.html Tre kängor. Marindepån.. Mercmarin: Har haft mercruiser/mercury motorer hela mitt liv. Har aldrig hört talas om leveranskontroll tidigare. Bryggan. Killen som jag talde med i helg hade inte en aning om magnesium anoder. Svar från Marindeån som >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Hej Matttias ! Du har valt fel typ av offeranoder för Mälaren och därhav ditt problem med korrosionen - det blev därmed ingen större besparing för din del att importera. Vi hjälper dig med att byta ut drevet och även skiöld om nödvändigt - Jag noterar via ditt serienummer även att du inte anlitat någon MerCruiser verkstad för att leveransserva din båt innan användning. < Från mercmarine.com >>>>>>>>>>>> Mattias I all hast! För att garanti skall gälla måste motorn vara leveransservad enl med motorn medföljande checklista. ÅF garantiregistrerar därefter motorn i Mercury Marines databas på köparen då produkten levereras och kontrakt skrives. En motor som ej är garantiregistrerad och leveransservad (dvs ej levererad) kan av förklarliga skäl ej gå sönder. För att den internationalla garantin skall gälla måste produkten även leveransservas av en i användarlandet auktoriserad ÅF. Om så sker skall ägaren stå för denna kostnad. Många importbåtar snurrar nog omkring utan att ha blivit ordentligt registrerade för att ägarna tror att dom gjort något olagligt genom att importera en båt. Om allt skedde på rätt sätt så skulle alla frågetecken lätt kunna rätas ut. Mvh < xxx Senast ändrad av mattiasn | 06 maj 2008 | 14:07 Senast ändrad av mattiasn | 07 maj 2008 | 11:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser