adec540 0 Postad 22 Oktober , 2006 Hej, Jag tänkte låta min nya båt ligga kvar i sjön. Är det någon som har erfarenhet av detta? Det jag undrar mest över är genomföringar och motor. Jag har fått rådet att stänga genomföringar och blåsa bort vattnet som blir kvar samt hälla i en liten skvätt glykol. Men vad händer då med vattnet i kulan i genomföringen? Skulle man inte kunna ansluta en glykolflaska till genomföringen och höja upp den över vattennivån för att sedan stänga under tiden det rinner ut ur genomföringen? Jag läste också att man kunde ha genomföringarna öppna så att vattnet fryser uppifrån. Tycker att det låter farligt men vad har ni för erfarenheter? Angående kylvattnet till motorn så antar jag att det bästa är att ansluta externa vattenintaget till en balja med glykol och vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steelboat 0 Postad 23 Oktober , 2006 Hej! Kolla med ditt försäkringsbolag först!!!!Själv hälde jag i lite glykolvatten innan jag stängde ventilerna, men du kan ju vara snäll mot naturen och blåsa in luft och sen stänga ventilen.Jag fick rådet av mitt försäkringbolag att isolera rören i båten , för vattnet är ju varmare än utetemp. De flesta haverierna kommer när utetem går flån minus till plus och sen ner igen jojo effekt.Sälv använde jag även en propeller under båten en deeiser (tror det stavas så) har en sådan till övers då jag sålt båten.Ha en bra vinter och glöm inte bort båten på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser