lange 0 Postad 22 Oktober , 2006 Hej ! Har ju hållt på lite fram o tillbaka med min Yamaha 40 -1997 som inte går helt 100. Var nere o tog ett kompressionsprov i dag. Gjorde provet med motor i normal driftstemperatur, bort med luftburken och spjällen fullt öppna. Kan då avläsa på klockan: cyl 1: 8,0 bar cyl 2: 8,2 bar cyl 3: 8,2 bar Är det någon som vet vad min Yamaha 40 -1997 skall ligga på för värden ? Hur mycket får det diffa i % mellan cylindrarna ? Tror att mitt resultat är ett godkänt sådant. Det skall väl skilja mer mellan cylindrarna för att man skall få problem , eller spekulerar jag till min fördel nu.......? Mvh Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lange 0 Postad 22 Oktober , 2006 Är det inte någon som jobbat med detta tidigare och har lite riktlinjer om hur mycket det får diffa mellan cylindrarna ? Provet är ju lite quick & dirty men säger ändå en del om motorns kondition. Skall självklart kolla uppgifterna mot aukt Yamma verkstad men ville ha lite prel-uppgifter så här på söndagskvällen, så om någon har några funderingar kring detta får ni gärna delge mig dem här och nu. Usch vad helgerna går fort......imorrn måndag igen. Snart dags att plocka upp båten...... Mvh Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 23 Oktober , 2006 10-15 % diff kan man acceptera. Så ur detta perspektiv är din motor utmärkt. Men jag vet inte hur högt tryck du ska ha, 8 bar låter lite lågt men det kan mycket väl vara rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 23 Oktober , 2006 Nu har du hållit på och mekat med din ruggigt fräscha motor i 5 månader, och den verkar bara gå sämre och sämre. Är det inte dags att lämna in den till någon som kan båtmotorer, så du får ordning på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lange 0 Postad 23 Oktober , 2006 Tolkar ditt inlägg som ett inslag av ironi....... Då jag är lite av en perfektionist när det gäller min egen maskinpark så vill jag att allt skall gå klockrent. Är väl lite hypokondrisk emellanåt . Det där med att lämna in är väl en sak, men då lär man sig inte heller något. Så här efter komp-testet tror jag att det är dags för att riva ned förgasarna igen, gå igenom munstycken och nålar grundligt, samt kontrollera synkning och även tändningen. Trots allt gick han riktigt bra efter förra förgasar-rengöringen. Har dessutom använt mig av B-temas plast-tank i sommar, som när jag efteråt kontrollerat har visat sig innehålla spår av både plastsugröret och den tätningskork som sitter i påfyllningslocket. Sannolikt är att något munstycke delvis är igensatt igen. Aldrig mera B-temas tankar säger jag bara......Har skrivit och ventilerat mina tankar en del här, men inte haft tid att meka något de senaste månaderna. / Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser