Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
thoper

CorallSnipa info

Rekommendera Poster

Hej ! Har just köpt en CorallSnipa från 1970, har försökt forska lite i historik runt båten men hittar inte så mycket, vet att den finns som motorseglare med och att någon vid nam av Olle Enderlein skall ha ritat båten någon gång på 60-70 talet, har någon mer info så vore det ju trevligt, Olle Enderlein har ritat en massa båtar med mycket info runt men hittar inget annat om CorallSnipan än att han skall ha ritat den ? Tacksam för upplysningar.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en corallsnipa, årsmodell 1980 med en MD7A. Jag har en broschyr från varvet som byggt den i Karlshamn med lite info om båten. Om du vill kan jag posta eller maila den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Har just köpt en CorallSnipa från 1970, har försökt forska lite i historik runt båten men hittar inte så mycket, vet att den finns som motorseglare med och att någon vid nam av Olle Enderlein skall ha ritat båten någon gång på 60-70 talet, har någon mer info så vore det ju trevligt, Olle Enderlein har ritat en massa båtar med mycket info runt men hittar inget annat om CorallSnipan än att han skall ha ritat den ? Tacksam för upplysningar.

/Thomas

Jag letar också efter information om Corallsnipan. Hur du funnit något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Har just köpt en CorallSnipa från 1970, har försökt forska lite i historik runt båten men hittar inte så mycket, vet att den finns som motorseglare med och att någon vid nam av Olle Enderlein skall ha ritat båten någon gång på 60-70 talet, har någon mer info så vore det ju trevligt, Olle Enderlein har ritat en massa båtar med mycket info runt men hittar inget annat om CorallSnipan än att han skall ha ritat den ? Tacksam för upplysningar.

/Thomas

Jag letar också efter information om Corallsnipan. Hur du funnit något?

Du tänkte inte på att tråden är 10 år gammal?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför starta en ny tråd?

Tänkte bara som så att "agency" inte hade varit inloggad sedan mars 2007 så var nog chansen att han skulle se din fråga ganska liten, men vad vet jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår vad du menar men jag tänkte nog att vem som helst kan svara. Trådrubriken "CorallSnipa info" är en bra rubrik så jag tänkte låna den lite.

Hur som helst. Om någon har information om Corallsnipan/Corall 22 så vore jag evigt tacksam. Jag har funnit, precis som trådskaparen, väldigt lite information om denna båtmodell.

post-105322-0-82509200-1455000367_thumb.jpg

Redigerad av TheJens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en gammal Corallsnipa sen 3 år tillbaka. Har i år för första året försökt segla den och fann att den var fallgirig med det stora försegel som följde med köpet (men kanske inte var originalsegel). Fallgirigheten gjorde att jag fick hålla emot fullt med rodret och inte hade roderutslag kvar för att slå på kryssen. Har någon erfarenhet av segling med Corallsnipa?

Av helt andra skäl behöver jag köpa ett nytt försegel. Vet någon något om vilka orginalsegel som båten utformades för. Främst behöver jag veta lämpliga mått på försegel och även kolla vilken masthöjd båten konstruerats för. Och gärna få tips om var jag kan köpa ett billigt segel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har en bekant som vill vill sälja en väldigt fräsch corall snipa  med segel och trailer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en bekant som vill vill sälja en väldigt fräsch corall snipa  med segel och trailer

Hej!

Jag är intresserad av att köpa ett försegel - har han ett extra sådant? (Självklart bör han inkludera en omgång segel med den båt han säljer - och hela båten är jag inte intresserad av)

Han är välkommen att kontakta mig, telefon 0708 36 94 64 / Torbjörn S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...