Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
janandersson

Byta ut mattan i min bowrider

Rekommendera Poster

Jaha, då var båten på instoppad i vinterförvaret. Dags att tänka på nästa säsongs projekt!

Jag har en amerikansk bowrider med traditionell heltäckningsmatta. Den är himla skön att gå på när solen skiner och man är barfota, men i vårt klimat lär den väl inte hålla i längden och antagligen till slut orsaka att den underliggande plywoodskivan ruttnar upp. Därmed läge att byta innan det är för sent. Jag funderar på något som heter Flexiteek. Själva durken verkar inte vara något krux. Men heltäckningsmattan går ju upp på stolsfundament, pulpeter etc. Hur göra med de delarna? Jag antar att det sitter plywood därunder oxo. Helst vill man ju ha en blank gelcoatlikande yta men hur får man till det? Och vad finns det för alternativ?

Har någon kanske t.o.m. gjort detta och har bilder på hur det kan se ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!
Har lite sammma funderingar som du. Vill lägga teakdurk och har hittat material på Interboat.  Det är en 4,5mm skiva i mahogny som är plankad med

teakribbor på 1.5mm. 
Vad var det för mtrl du hittat å var? Är det något liknande?
Mvh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Karossfabrikanter och liknande använder sig av glasfiberskivor. Sådana som du ser på lastbilsskåpn (gelcoat på ena sidan). Skivorna går att kröka åt ett håll. Däremot behöver du någon typ av list för att få snyga skarvar/hörn. 

Dala Laminat är en firma som tillverkar sådana skivor. Finns säker på fler håll över landet.

Dala Laminat AB

Tel. 0250-412 00

Industriv. 4

79432 ORSA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kollade sidorna det ser ju ganksa lovande ut det där.. hör gärna av dig när du börjat lägga! :-)
Mvh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte fuska lite och köpa en kraftigare teakplywood, kapa och passa in och sedan fräsa spår med en klingsåg med c:a 50 mm avstånd, sisådär en 3 mm djupa, nåta dessa, putsa till och lacka hela skivan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller menade du att jag skulle sätta detta upp efter stolkonsoller etc? Blir det inte lite konstigt om ränderna går upp efter väggarna?

smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är även jag inne på att montera bort heltäckningsmattan (som är riktigt grouse) och lägga teak på durk och topcoat på sidorna och stolsunderreden. Funderar på följande lösningar:

- Spackla och slipa sidor och underrede och avsluta med en topcoat, frågan är hur bra yta man kan få! Dessutom måste kulören matchas med resterande båt. Måste testas innan.

- Äkta teakgolv som limmas och nåtas enligt alla gällande principer

- Fuskteak typ flexiteek eller liknande.

- Lägga ny klädselmatta på sidor och altanmatta på durk.

Är petig så resultatet måste bli bra, så alla tips tar även jag tacksamt emot.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte konstigare än med de ränder du får av Flexiteeken som du själv var inne på 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bayliner1954:

Har du någon aning om vad som finns under heltäckningsmattan i din båt? Är det plywood rakt av eller är den plastad? Har tittat inuti mina stolkonsoller (back-to-back) och där är det plastat. Vore ju nice om resten oxo är plastat. Hörde annars en åsikt att om man tar bort mattan är det bäst att plasta hela durken innan man lägger på det man nu väljer att lägga på. Men endast om plywooden är helt igenom torr.

Om underlaget är ren plywood och man struntar i att plasta, är det ändå OK att lägga topcoat direkt på plwywooden? Har forskat lite här på MG men det talas bara om att lägg topcoat på glasfiber. Finns det något alternativ till topcoat som är bättre lämpat för träunderlag? T.ex. färg och fernissa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Under mattan på min Bayliner så är det plastat ovanpå plyfan, även sidorna är plastade. Problemet är att ytan är väldigt ojämn så med enbart topcoat ser det ut som kriget, spackel är ett måste.

Om det blir så att jag spacklar och målar sidorna så blir jag tvungen att måla även på plyfa, så jag får väl hoppas det fungerar.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...