joben 0 Postad 21 Oktober , 2006 kan man kontrollera om stödlagret behöver bytas utan att köra båten och lyssna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 22 Oktober , 2006 Hej. Du får nog inga svar utan att tala om vilken båt o motor o event. drev eller backslag du har och var stödlagret sitter. M.V.H Göran. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 22 Oktober , 2006 Mercruiser 4,3L -98 Alpha one GEN II Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 23 Oktober , 2006 Hej igen. Varför vill du kontrollera stödlagret,låter det illa eller vad misstänker Du? Är det gammalt? Har du hört att det lagret är känsligt eller? När ett lager är slitet brukar man höra att det inte låter bra. Några knep känner jag tyvärr inte till.Hoppas någon expert hör av sig. Lycka till- Göran. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 23 Oktober , 2006 Byt lagret i samband med bälgbyte - det rådet fick jag i våras. Bälgarna håller ca 5 år enligt uppgift. Något jag inte vågar lite helt på. Däremot lagret bör ju definitivt hålla 5 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 25 Oktober , 2006 Anledningen till att jag undrar över stödlagret är att jag körde på en sten i väldigt låg fart i somras och två propeller blad vek sig lite på toppen. Jag åkte till en propellerverkstad och dom bankade till propellern men kontrollerade inte balanseringen(Det behövdes inte pga dom små skadorna) Nu kan jag höra ett missljud när jag kör på 3000-3500 varv. Det låter som en helikopter eller något som vibbrerar. Så nu undrar jag om stödlagret kan ha tagit skada eller något annat i drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 25 Oktober , 2006 Hej det första jag skulle göra är nog att kolla balansen på propellern, ganska liten chans att stödlagret skulle orsaka vibrationer endast i vissa varvtal. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 25 Oktober , 2006 Tror inte att stödlagret kan ha blivit dåligt av att du körde på och skadade propellern i låg fart. Det sitter ju inne i skölden och påverkas överhuvudtaget inte av en sån sak. Nej, balansen på propellern är nog som tidigare nämnts rätt sak att börja med.. Har du aluminium propeller brukar propelleraxeln klara sej, annars är den mitt nästa tips. Är det stålpropeller du har KAN det vara värre. Såna proppar är så kraftiga att risken är att grejer i drevet (typ nämnda axel) ger sej istället för propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarl 0 Postad 25 Oktober , 2006 Ett tipps om du ska köpa nytt , det finns ett ställe i Täby utanför Sthlm som har alla sorters lager (sök i telefonkatalogen). Tog med mitt gamla och fick ett nytt för 385kr, som en marinfirma skulle ha 1200kr för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 27 Oktober , 2006 Nu har jag kontrollerat propellern och den var perfekt.Alu propp. Vibrationerna hörs mest när jag kör på ca: 3000 varv eller mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser