Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
joben

Kontrollera stödlager

Rekommendera Poster

kan man kontrollera om stödlagret behöver bytas utan att köra båten och lyssna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du får nog inga svar utan att tala om vilken båt o motor o event. drev eller backslag du har och var stödlagret sitter.

M.V.H  Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Varför vill du kontrollera stödlagret,låter det illa eller vad misstänker Du? Är det gammalt? Har du hört att det lagret är känsligt eller? När ett lager är slitet brukar man höra att det inte låter bra.

Några knep känner jag tyvärr inte till.Hoppas någon expert hör av sig.

Lycka till- Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt lagret i samband med bälgbyte - det rådet fick jag i våras. Bälgarna håller ca 5 år enligt uppgift. Något jag inte vågar lite helt på. Däremot lagret bör ju definitivt hålla 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anledningen till att jag undrar över stödlagret är att jag körde på en sten i väldigt låg fart i somras och två propeller blad vek sig lite på toppen. Jag åkte till en propellerverkstad och dom bankade till propellern men kontrollerade inte balanseringen(Det behövdes inte pga dom små skadorna)

 

Nu kan jag höra ett missljud när jag kör på 3000-3500 varv. Det låter som en helikopter eller något som vibbrerar.

 

Så nu undrar jag om stödlagret kan ha tagit skada eller något annat i drevet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det första jag skulle göra är nog att kolla balansen på propellern, ganska liten chans att stödlagret skulle orsaka vibrationer endast i vissa varvtal. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att stödlagret kan ha blivit dåligt av att du körde på och skadade propellern i låg fart. Det sitter ju inne i skölden och påverkas överhuvudtaget inte av en sån sak. Nej, balansen på propellern är nog som tidigare nämnts rätt sak att börja med.. Har du aluminium propeller brukar propelleraxeln klara sej, annars är den mitt nästa tips. Är det stålpropeller du har KAN det vara värre. Såna proppar är så kraftiga att risken är att grejer i drevet (typ nämnda axel) ger sej istället för propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett tipps om du ska köpa nytt , det finns ett ställe i Täby utanför Sthlm

som har alla sorters lager (sök i telefonkatalogen).

Tog med mitt gamla och fick ett nytt för 385kr, som en marinfirma skulle ha 1200kr för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har jag kontrollerat propellern och den var perfekt.Alu propp. Vibrationerna hörs mest när jag kör på ca: 3000 varv eller mer.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...