szk1147 0 Postad 21 Oktober , 2006 Hallå i stugorna Jag är väldigt sugen på att köpa en motorbåt, har aldrig haft en tidigare. Är 16 år, vill gärna ha plats för drygt 4 pers. i båten. Inga övernattningsmöjligheter behövs... Är redo att lägga runt 30 000kr. Då ska båten vara komplett, dvs. ingå motor och släp! Tipsa mig gärna om bra båtar och vad man ska kolla på! För jag förstår inte varför vissa båtar kan kosta en förmögenhet medans andra kostar nästan ingenting Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 21 Oktober , 2006 hej har en sportbåt med en 50hk mejla mig om du är intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 21 Oktober , 2006 Håller med, priserna varierar kraftigt. En del försöker ta hutlöst betalt, vissa försöker sälja skräp för billig peng. Vissa båtar är mer populära=bättre pris på beg. marknaden. Skicket på båt motor betyder mycket. Vad ska du ha båten till(vattenskidor, fiske) och var(mindre sjö, större sjö, inomskärs, hav)? Vad har du funnit hittills som verkar intressant, någon speciell båtmodell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Oktober , 2006 Hej, Kanske pengarna kan räcka till en Finnsport 500. Fin liten racerbåt. Kolla lite mer om den på http://www.finnsport500.com/ och på forumet Fendern finns en tråd om Finnport 500 som är mycket lång... Kolla lite på blocket. Vator 15 kanske kan vara en annan båt att spana in. Flipper 470 GT kanske också kan passa? http://www.blocket.se/vi/9334529.htm?ca=7_s Eller en Ockelbo T16: http://www.blocket.se/vi/9162392.htm?ca=7_s Det kan kanske tyckas lite märkligt att en del båtar är väldigt dyra medan andra är betydligt billigare. En ny kvalitetsbåt med en bra motor kostar ganska mycket idag. Även en eftertraktad beg båt är dyr även om den har kanske 10-20 år på nacken. Båtar används relativt lite, i regel några månader på sommaren. De slits inte så värst mycket varje säsong. Många förvarar dem inomhus på vintern. Slitaget blir inte värst mycket då och båten håller många år. Jämför med en bil som oftast går året runt i ur och skur och slits mycket mer och fortare. En båt som t ex är 20 år kan faktiskt vara fin och köpvärd än idag. Så häng inte upp dig alltför mycket på båtens ålder. Dock byggdes det båtar i glasfiber (som då kom på bred front) under båtboomen på 1970 talet lite varstans i garage och andra ställen som kanske inte alltid hade så hög kvalitet. Håll dig till kända märken så hamnar du nog rätt. Det du däremot skall se upp med är att motorn servats varje år och helst skall det finnas dokumenterat med kvitton att service utförts. Annars vet man ju inte alls om service gjorts på motorn. Å andra sidan är inte en 2-takt utombordare så jättekomplicerade så det mesta går att fixa. Impeller (vattenpumpens gimmiskovelhjul) måste man dock ha koll på när den senast byttes för den skall man byta säg var 3:e år ungefär. Det är nog enklast om du håller dig till en utombordsmotor. Hur du servar en 2-taktare kan du söka här på maringuiden så hittar du bra svar på det, inget svårt att serva en sån motor. Helst bör man provköra båten i sjön innan man slår till. Dels för att se att båten går bra i vattnet dels att man då kan se om motorn går bra på alla varv. Motorn skall varva nära det av tillverkaren max rekommenderade varvtalet på fullgas (står i handboken, t ex 5500 varv/minut är vanligt). Propellerns stigning (vridning av bladen) och diameter har stor inverkan på detta, det gäller att rätt propeller sitter på motorn så den kan varva ur ordentligt på fullgas. Viktigaste instrumentet till motorn är varvräknaren (helst bör det finnas en varvräknare till motorn men det gör inte alltid det på mindre motorer men kan köpas till om man vill). En mycket bra finess på en motor är elektrisk trim/tilt. Men trimmen kan du justera motorns vinkel in/ut mot akterspegeln för bästa gångläge i olika farter. Köp helst en motor som har detta. Kolla lite extra hur kapellet ser ut på den båt du fastnar för. Det kostar ganska mycket att låta sy upp ett nytt kapell. Ett kapell kan hålla uppåt 10 år (kanske ännu längre) om det sköts om. Sömmar kan sys nya om de börjar släppa och fönster kan bytas ut om de är dåliga så kassera inte ett kapell av den anledningen. Lycka till. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
szk1147 0 Postad 21 Oktober , 2006 Användnings områdena vore bla. vattenskidor, åka ut med kompisar och bada t.ex. Jag skulle nog enbart använda den i Mälarn Har kollat runt lite på blocket och har blivit väldigt intresserad utav en Oldenburg 16, som ligger på 28 000 med 80 hk, med trailer och allt man kan tänkas behöva... Kommentera gärna om det vore ett bra val, själv vet jag som sagt nästan ingenting om enskilda båtmodeller and so on... http://www.blocket.se/vi/9718140.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 Oktober , 2006 Som den Glastronälskare jag är så vill jag rekommendera en Glastron givetvis. http://www.blocket.se/vi/9515358.htm?ca=15_s Inombordare som är förhållandevis enkel att fixa med, till ett bra pris dessutom. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 21 Oktober , 2006 Borde finnas en uppsjö med sportbåtar i den prisklassen. Jag har ingen direkt erfarenhet betr. sportbåtar men skulle nog likt Bosse välja en från de kända tillverkarna.Bosse ger ju några alt. till båtar. Finns även en Crescent-modell (http://www.blocket.se/vi/8659467.htm?ca=8_s) men den ser eventuellt liten ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
szk1147 0 Postad 24 Oktober , 2006 Hallå, Finns det kanske någon som är sugen på att sälja sin båt i utbyte mot två Zündapp, en ks50 -78 och en Zündapp kompis zd30 -78. Båda i bra skick, men zündapp kompisen är i extra perfekt, utställningsskick kanske pengar emellan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser