A__L 0 Postad 21 Oktober , 2006 Jag har en sjövattenkyld VP 2002 från 1990. Är det ngn som vet om denna motor har en termostat, var den i sådana fall sitter och om den skall demonteras innan kosnervering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 21 Oktober , 2006 Ja den har termostat som skall demonteras. Du kan hämta instruktionsbok här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 23 Oktober , 2006 Jag har precis bytt och har för första gången konserverat en sjövattenkyld motor som råkar vara en VP2002. Detta har givit mig skäl att surfa i många forum och läst många instruktionsböcker.... Det är genomfört med STOR osäkerhet nu. Jag gjorde till slut så här. 1. Ta bort sugslangen och förläng denna 2. Demontera termostaten 3. Blandade till glykol (ca 2.5 l) med korrisionskydd 50/50 stoppade sugslangen i kärlet 4. Startade motorn och körde tills det var slut på blandningen SKULLE GÄRNA VILJA HA KOMMENTARER OM DET ÄR NÅGON SOM ANSER ATT DETTA INTE KOMMER ATT FUNGERA, FÖR LITEN GLYKOLMÄNGD.. OSV...JAG ÄR GRYMT OSÄKER PÅ HUR MYCKET SOM VERKLIGEN FINNS/KOM IN I I SJÄLVA MOTORN OCH HUR MYCKET SOM BARA PASSAERADE. HUR SKALL MAN VETA OM DET KAN FRYSA? Det som gör en fundersam är 1. Många anser att man skall varmköra och låta termostaten sitta i? 2. Många anser att om man har termostaten i så funkar det inte då denna öppnar lite grand och att man måste vara säker på att den är öppen just när blandningen passerar 3. Någon säger att man skall sätta tillbaka termostaten när man gjor manvöern 4. Någon säger att man inte skall sätta tillbaka termostaten 5. Någon säger att man skall tappa ur motorn 6. Någon säger att om man tappar ur motorn så rostare den lättare pga luft. Jag är minst sagt villrådig och iochförsig mer rädd för frysskada än rost... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 23 Oktober , 2006 Jag gör precis som du bortsett från att jag samlar upp glykolen i en hink vid avgasröret och kör igenom systemet flera gånger, jag har turen att ha en sötvattenkyld motor så jag behöver inte ta bort termostaten o.s.v men i övrigt så bör det funka på samma sätt, när jag gjorde detta första gången var jag lika osäker som du men jag pratade med båtfolk och läste manualer och det har fungerat utmärkt /Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 23 Oktober , 2006 Ja, jag gör likadant som thrh med min Yanmar YSB, men glykolen får cirkulera så jag vet att allt sjövatten späds ut. Termostaten demonterar jag under genomsköljningen och mäter koncentrationen efteråt. Då känner jag mig trygg. Att jag tar dän termostaten är att vara säker glykolen går in överallt, vet faktiskt inte riktigt när den öppnar när det är kallt och motorn går obelastad. Som extra säkerhet spar jag glykolen som blir över för att se får bevis att koncentrationen är ok under kalla dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser