Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
engman

Värmare.

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag är ny båtägare för i år med en 23 fots DC, När man läser om andras båtar så har jag fått en idé om att instalera en värmare i båten för att kunna förlänga säsongen, nu till frågan vad har ni för synpunkter om värmare? Wallas, Origo, gasol eller vad, för & nackdelar samt lite med säkerhet i åtanke.

Tacksam för synpunter.. 7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gasol i den båten jag har i dag och jag får säga, att funderingar om gasolsmällar gick varje gång den skulle startas.

Liksom ingen avkoppling med gasol om du förstår och värmare som går på diesel och fotogen är ju lite säkrare då det inte finns någon gas som kan läcka ut.

Satte i en fotogenvärmare och nu söver jag gött 21.gif\

 

Mvh / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag hade en Ankas queen 24 med en Ardia 41 Diesel luftvärmare. Och problemet vi hade var att den gav alldeles för mycket värme. Efter

ca. 30 min så var det 45 grader varmt i cabyssen. Även om man hade dörren öppen så var värme effekten för hög. Vi körde alltid med kupevärmare (om 220 V fanns att tillgå i hamn), annars värmeljus och gasolspis under kapellet.

 

     Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har en Webasto luftburen värmare. Med en luftvärmare kommer värmen snabbt och torkar upp en fuktig båt eller besättning. Som går att läsa längre upp så blir det otroligt varmt om det är sommar och 12-18 grader ute. Satsa på en luftburen så får du snabb värme. Se till att ha en tempgivare ute i båten och många utblås lågt så kommer du nog att bli nöjd.


 

Lycka till

 

Rickard

 


Lycka tillRickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är man här igen.

 

Snål och gniden alltså....

 

Var i hel-ke hittar man t.ex. en Wallas 1300 värmare till skäligt pris? 6-7000 spänn är väl knappast rimligt för en fotogenbrännare?

 

Jag vill ha en luftvärmare som kan hålla mig värm i en Flipper 630, vad ska jag välja om jag inte vill offra hus och hem.  Finns det någon som bevakar utrikes säljare? Vi är ju med i EU bevars...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...