Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
RoundRobin

Dykkompressor

Rekommendera Poster

Börjar så smått fundera på att ge mig ut på haven om några år. En tanke som kom upp är hur det fungerar att fylla duktuber med luft ombord...

-Vad behövs för utrustning?

-Hur kopplas den in?

-Var köper man sådant?

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du, jag har samma funderingar men inte ännu alla svar. Du ska nog satsa på en kompressor som är gjord just för dykning för att få rätt tryck osv

Sedan är det ett val om du har ström nog för att ha den kopplad till 220V eller om du ska ha en separat motor på själva kompressorn, brukar vara en liten bensinmotor på ett par hkr. Jag tror du kommer undan med 220V och slipper 380V då man inte behöver satsa på mer tryck än ca 250 Bar.

Ty min dyktokiga fru som är dykinstruktör säger att man utomlands nästan bara har 200 eller de nya 232 Bars flaskorna och inte 300 bar som vi ofta har här i Norden. Detta pga att man använder aluflaskor och inte stål ( de rostar )

Själv missade jag en riktigt fin dykkompressor på blocket för ett tag sedan men jag förstår den köparen som ringde säljaren kl 5 på morgonen, den var fin... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också funderat på det. En kompressor kopplad till maskinen vore väl det bästa. Men tyvärr så är det för trångt under huven. Det är väl en del säkerhetsaspekter på detta också. Inte bara å blåsa på. Avfuktning och filtrering och övervakning, avkylning mm.

Någon som har sett någon sida på nätet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Endast 200 bar utanför sverige och jokekoppling, skillnade är stor att kunna pumpa 300.  luxfer dvs alu tuber vanligast men fler och fler börjar med stål för att slippa vikta har åkte med både stål och alu, stål trevligast att dyka med koriderar och gnäckte själv mina tuber på en säsong alu håller för evigt och går att trycka och fylla överallt kompressorhus är billigare att handla utomlands, har du kraftig båt skaffa dig en liten luftbank, lösa kompressorer finns i alla storlekar och med alla drivmedel billigast blir en liten diesel, kör du el så måste du ändå köra generatorverket. enda fördelen med el är att man slipper kolla vinden ihop med avgaserna kontra insug. Hade du varit ute tidigare så slumpade jag bort allt på blocket men det dyker ständigt upp avdankade dykare som kränger av grejerna och bäst är ändå att handla allt utomlands med tanke på priserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...