Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
mariah352

Teakdäck

Rekommendera Poster

Hej! Har en HR352 från 1980. För två år sedan fick jag däcket omnåtat för första gången. Det var sikaflex 290 primer som användes. Nu har det börjat kleta av sig på en del ställen. Har förstått av Rassy använde sig av silikonbaserad tätningsmassa när båten byggdes. Varför denna reaktion? 

Hälsningar Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, ring Sika Sverige som säkert kan svara på det.

 

Att HR använde silikonbaserad nåtmassa låter f ö i mina öron mycket konstigt, är du helt säker på att det är så? Om inte, ring och dubbelkolla uppgiften med varvet, de brukar ha koll på sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hallber& Rassy använder en produkt från Henkel och det är en neutralhärdande alcoy baserad silikon, produkten har används under en längre tid.

när det gäller Sika:s 290DC samt primer, talas det om att det har blivit en mjukvandring, vad skall göras,skära upp fogen, tvätta ur samt nåta om.

Sealine 100 som ovan säljes genom Fogsäljarna på Orust 0706195183.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad jag har hört på föreläsningar om Sika flex så måste innan man nåtar med Sika flex göra TOTALT rent från all silikon. Det får inte finnas något silikon kvar för då fäster inte sikan ordentligt, sen ska man ha primer innan man nåtar också för att få det extra rent.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att när varvet la däcket användeCalfa som nåt massa.
den innehåller en del silikon helt riktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du

 

Visst är det självklart som någon redan sa så jag förstår inte varför det måste upprepas. Men när är man långt hemmifrån är det dyrt att sitta i en växel och vänta på svar och när man dessutom inte får svar på e-mailfråga så tyckte jag att detta forum kunde vara en ide eller hur.

 

MVH Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallber& Rassy använder en nåtsilikon som är alcoy baserad Henkel produkt

det kan vara svårt att få fäste med en polyuretan mot en silikon, men det verkar i ditt fall fungera.

När det gäller Sikas 290DC samt primer så förekommer det att vissa däck klibbar det blir en så kallad mjukvandring, vissa påstår att det beror på primern andra säger att det beror på rengörings medel.

När det gäller nåt massa så kan den inköpas av fogsäljarna på orust

0706195183. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...