Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
SR220CC

Vinterkonservering! Har jag missat något?

Rekommendera Poster

I nästa vecka så ska jag ta upp pråmen (Sea Ray 220CC). Den ska förvaras i kallgarage och med det så måste den förberedas för kylan. I båten sitter en Mercruiser 4,3L V6 med halv sötvattenkylning. Eftersom båten är ny för mig så vill jag ha synpunkter på om jag missat något.

 

1 Oljebyte motor (slänger i en skit-olja under vintern).

2 Oljebyte drev. Ska jag ha ny olja ligga i under vintern?

3 Spola rent havsvattensystemet.

4 Byta kylarvätska, ny glykol.

5 Dimma cylindrarna med olja.

6 Tömma/dränera havsvattensystemet.

7 Plocka bort batteri för vinterförvaring.

 

Något som saknas? Hur brukar ni andra göra?

 

Tacksam för svar.

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo Mattias!
Jag roade mig med det där förra veckan, svarar lite kort  på dina punkter.
1. Skulle köra in den riktiga oljan du ska ha nästa säsong, jag ser ingen nackdel att ha den i under vintern.
2. Absolut ny olja under vintern, kolla hur den ser ut. Mjölkvit=byt nu
3. Spola rent och köra med glykol/vatten 50/50
4. Ingen åsikt
5. Något jag gjort lite av och till med mina motorer, dock mest tvåtakts utombordare. Säkert ingen nackdel att ha lite oljefilm på cylinderväggen.
6. Inte om du har glykol i.( se ovan)
7. Jag brukar ladda upp med riktig laddare, ställa i källare på en träplatta, underhållsladda ngn gång under vintern. Har fungerat mkt bra hittills. Ett batteri som är fulladdat ska dock tåla minusgrader och borde kunna stå kvar i båten men varför testa?
Lycka till/Carlos 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Allt låter bra, har gjort precis så förutom sista punkten, batterierna, ladda dom full så kan dom stå kvar i båten under vintern. Du kan även underhålls ladda dom en gång under vintern i båten.

 

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara skryta lite om min egen bekvämlighet: installerad solpanel.

Nej den laddar inte mycket under vintern. Men den laddar många timmar och inget som drar på batterierna. Alltså fulladde batterier hela vintern.

 

Snygg sidoeffekt som jag inte tänkte på förrän jag tog upp båten första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Oljebyte motor (slänger i en skit-olja under vintern).

 

Varför skitolja? Byt olja som du ska åka på nästa säsong. Finns ingen anledning att byta till våren igen.

 

4 Byta kylarvätska, ny glykol.

 

Varför det? Så länge glykolblandningen är klar och innehåller rätt mängd glykol behöver du inte byta denna.

 

6 Tömma/dränera havsvattensystemet

 

Du ska suga in glykolblanding i detta system för att undvika frostsprängning och oxidering, inte tömma systemet. Det bör finnas glykolblandning kvar, denna förhindrar korrosion.

 

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen så här långt! Eftersom jag bara har haft varmförvarade utombordsbåtar tidigare är jag en rookie på det här området.

 

Här kommer min nya plan:

1 Oljebyte motor.

2 Byta kylarvätska, ny glykol (behöver göras).

3 Spola rent havsvattensystemet

4 Spola havsvattensystemet med glykolblandning.

5 Dimma cylindrarna med olja.

6 Oljebyte drev. 

7 Plocka bort batteri för vinterförvaring/underhållsladdning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Goda råd Du fått - det är bara att följa dem. Själv tar jag dock aldrig ur batterierna. De sitter kvar 6 st. och laddas ungefär en gång per månad antingen det behövs eller ej. Enligt uppgift jag fått från batterifirma skall batterier förvaras kallt - och absolut inte inomhus i värme - under vinterhalvåret. Därför, låt dem sitta kvar. Så har jag gjort i 10 år och aldrig haft några problem.

 

Carl-Axel 

 

post-14803-1394234821,2215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag plockar ur batterierna är dels att jag inte har ström där båten kommer att stå och dels att jag vill kunna ladda upp batterierna några gånger under vintern (har inget underhållsläge på laddaren).

 

Tack återigen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske även byta impeller? Enligt servicemanual skall det göras varje år. Verkar lite overkill förstås. Men om du inte gjort det de senaste åren, eller inte vet om det gjorts, så kanske det är dags.

 

Och när du ändå håller på så kan du ju ge alla smörjpunkter en dutt med fett. Om du har tid. Så är det bara att slänga i båten i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle fetta in lite redan i höst. Tänkte göra en omgång i vår annars. Men det är klart att det är fint med en färdig båt tills vårsolen spricker upp.

 

Angående impellern. Sitter det någon impeller på min modell? Jag har halv sötvattenkylning (block m.m.) på motorn. Vad jag kan se så sitter det bara en vanlig vattenpump med remdrift för att pumpa havsvattnet. För det slutna systemet sitter det en ytterligare rempump. Sitter det en impeller i den vanliga vattenpumpen?

 

Som sagt rookie var namnet.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för drev!

Alphadrev = impellern sitter i drevet.

Bravodrev = Impellern sittar på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska sitta Alpha one på båten. Det betyder allså att jag har en impeller i drevet. Jag får inte riktigt i hop det hela??? Den tar ju inte in något kylvatten genom drevet. Jag har en genomföring i skrovet framför motorn som leder till en vattenpump. Från den går det sedan vidare till värmeväxlaren (halvsystem) och till limporna (om jag har fattat det rätt). Sitter det en impeller i vattenpumpen? Har jag missuppfattat systemet?

 

/Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har två pumpar!

 

En impellerpump för sjövattensystemet som pumpar sjövatten till värmeväxlaren.

och

En vattenpump (centrifugalpump gissar jag) som pumpar runt kylvätskan (glykol-vatten) i motor och värmeväxlare.

 

Impellern kan du lika gärna byta i vår. Så är den så färsk och fin som möjligt inför sässongen.

 

------------------------------

 

Kanske överflödig info, men: Byt oljefiltret oxå när du byter motorolja.

 

------------------------------

 

Toppfyll bränsletanken så minimerar du utrymmet för kondens som blir till vatten i tanken.

 

------------------------------

 

Töm ut vattnet ur eventuell vattenavskiljare på soppafiltret så den inte fryser sönder.

 

------------------------------

 

Töm eller pumpa i glykol i eventuella handlänspumpar så de inte fryser sönder av det vatten som ligger kvar i.

 

 

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att ny olja skall i över vintern då denn är fri från syror mm.

 

Jag har ett Alpha One ihop med en 3,0L från 2006 och är oroad för om jag skall behöva fylla motor och/eller drevet med glykol etc??

 

När man dränerat blocket mha de blå slangarna ÄR DREV OCH MOTOR helt tömda då? Om jag blåser i dem så är det helt tomt samt att jag kört runt motor utan dödmansgreppet ett par ggr för att pumpa runt och ur ev. skvättar...

 

 

 

post-16734-1394234821,9413_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern bör kontrolleras till våren! Torkar den ihop och går sönder under säsong kan delarna sticka in i kylsystemet med mycket huvudvärk som följd.

 

Det är fort gjort, glöm inte att fetta in den nya eller den gamla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du behöver inte toppfylla soppatanken....häll i 4 flaskor k-sprit istället i tanken, sedan fyller du upp den på våren...

mvh

G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


utby_inc:

 

Man brukar hälla i glykol inte bara för att det inte skall frysa utan även för att hämma rost under vintern, dels genom att glykolen är rosthämmande, dels genom att man slipper luft i systemet (vilket annars underhåller rosten).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla tips!!

 

Impellern byter jag i vår (sitter helt riktigt två pumpar varav en med impeller). Enligt de kvitton som finns är den inte bytt på tre år så det är väl dags.

 

Jag har fått många svar så jag tackar och summerar med en ny lista

 

1  Oljebyte motor (givetvis också filter).

2  Byta kylarvätska, ny glykol (behöver göras).

3  K-sprit i tanken (är för snål för att förvara 1 700:- i tanken).

4  Spola rent havsvattensystemet.

5  Spola/fylla havsvattensystemet med glykolblandning.

6  Dimma cylindrarna med olja.

7  Oljebyte drev (får se om det kommer ut filmjölk = ompackning). 

8  Plocka bort batteri för vinterförvaring/underhållsladdning.

9  Tömma vattenavskiljaren i soppafiltret.

10 Plocka ur länspumparna.

 

I vår kommer jag att kör en genomgång/sevice med smörjning etc.

 

Jag har bestämt mig för att lyfta henne så om en vecka ska fröken Fame upp ur spat.

 

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står även i min instruktionsbok att man ska tömma systemet. Visserligen verkar du ha en mer användarvänlig tömning på ditt system men efter tipsen här så har jag bestämt mig för att hoppa över det. Känns mycket enklare/snabbare och säkrare att fylla havsvattensidan med glykolblandning. Det fungerar ju bevisligen för alla andra här som har svarat så jag litar på det. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske även skall trycka in fett i vissa nipplar också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha One har en smörjnippel på höger sida av drevet (skölden). Därifrån går det en kanal in till stödlagret i skölden. Skal smörjas.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Läste att någon rekommenderade k-sprit i tanken. Enligt min service-kille så behövs inte det om man har ett riktigt bränslefilter för vattenavskiljning.

 

Håller ni med om det eller bör man försöka skydda tanken mot kondens?

 

/Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...