Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
slproject

Problem, startmotor?

Rekommendera Poster

Så hade det blivit dags att ta upp båten för i år, fixat koden till upptagningsplatsen, krokat på kärran etc...
Då var det bara att starta motorn och dra iväg... trodde jag.
Efter ca 5 sekunders startmotor så knäpper det till i motorn och sedan är det nästintill dött, det klickar när jag vrider nyckeln. Jag mätte upp batteriet och konstaterade att det var ganska lite ström i det. Åkte hem, la det på laddning och kollade alla värden efteråt. Det verkar ok.
När jag sedan kommer ner och ska prova igen så smattrar det bara, lyckas konstatera att kugghjulet på startmotorn aldrig höjs upp så den får ingen kontakt med svänghjulet.
Vad tror ni, byta startmotor, eller solenoid, eller några andra tips?
Motorn är en Yamaha -90, 60hk 2t. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är dålig smörjning mellan axeln och kuggen på startmotorn?? Har själv varit med om att kuggen kärvat fast i bottenläget men allt har fungerat perfekt efter några droppar olja mellan kuggen och axeln. Behövde bara knacka lite lätt på kuggen så lossnade den.

post-13087-1394234820,2758_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, kan kanske vara så enkelt, måste prova... Ska det gå att dra upp den dit med handkraft? För den satt fast när jag provade. jag antar att kuggen inte snurrar om den inte är i toppläge? För min var stilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog rätt att drevet går för trögt på den skruvade axeln som ska lyfta drevet mot stora kuggkransen på svänghjulet. Det är trögheten på drevet (inkl. det lilla extra svänghjulet) som ska få drevet att lyfta. Om man med t.ex en brädbit bromsar det lilla kugget kan man få drevet att lyfta så att det når upp och motorn kan starta. Kan vara bra i nödläge så man slipper ro hem från Norge eller var man nu är.

Ta isär och rengör och smörj eller dutta dit olja. Helst ska det vara fett. Vissa motorer kommer man inte åt om inte startmotorn tas isär.

Typiskt för detta fel är att ju skarpare batteri man har dess bättre lyfter drevet. Det behövs häftigare snurr på motorn ju mer det kärvar på axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vrider man kuggen för hand medsols/högervarv så skall den skruva sig upp till toppläget på axeln utan någon större kraft.

Skulle rekommendera någon form av olja för smörjning, fett blir lite för kletigt.

Mvh/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni, byta startmotor, eller solenoid, eller några andra tips?

Motorn är en Yamaha -90, 60hk 2t. 

Antingen är batteriet slut eller så kärvar soloneiden. Startmotorn kan vara igenkläggad med skit så att soloneiden inte orkar åka ut. Testa att montera isär startmotorn och rengör denna , smörj sedan kugghjulen.

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...