Wernskii 1 Postad 18 Oktober , 2006 Hej.... Jag har en fråga angående kompressions prov. Är det någon som vet hur mycket det skiljer i mellan kall och varm motor om det är stora skillnader eller bara marginellt? Gjorde ett test på kall motor då det inte fanns möjlighet att varmköra den. resultatet blev ca 9 bar på alla burkarna motorn var en AQ170. Har för mig att den skall hålla en kompression på mellan 10-11 bar då den är i gott skick. Motorn är renoverad med bla nya kolvringar och hornade lopp, ventilerna är slipade ny kamaxel, topp och block är planad. Om det är någon som vet så är jag tacksam för svar.. Mvh...Michael. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Oktober , 2006 Den blir tätare när den är mer inkörd, är alla jämna på 9 så räcker det, det som gör skillnaden på nyss körd motor är att det ligger oljefilm kvar i loppen och detta tätar samt att varma kolvar sväller något. gissar att du får 1 till 1,5 kg/bar extra. På nyrenoverad motor mellan kall och varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wernskii 1 Postad 18 Oktober , 2006 Tackar få mycket för informationen.. Du nämner att den blir tätare när den gått ett tag efter renovering, hur mycket kompressions ökning pratar man om då? Michael.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 18 Oktober , 2006 Hej kanske är det bara nogåt som jag inbillar mig men borde inte cylindern svälla när motorn blir varm? eller är jag helt ute och cyklar.. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Oktober , 2006 aluminium som är i kolvarna sväller mer än nästan heldött gjutjärn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser