Wallerman 0 Postad 17 Oktober , 2006 Hej! Vad tycker ni är bäst när det gäller vinterförvaring av båten i en kall byggnad? A. Stänga igen båten så gott det går så att inte fuktig luft kan ta sig in,och även använda torrbollar B. Öppna ventiler och luckor lite grann så att luften kan cirkulera,och även använda torrbollar mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 Oktober , 2006 B så klart och en bunt enbuskar i båten som kämpar för att överleva. Suger till sig fukt. Obs ställ dom inte i vatten utan i en tom hink. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Oktober , 2006 Alla har väl känt hur något som har varit instängt luktar !? JAG är för vädring, mycke luft i omsättning . Skulla ALDRIG våga stänga till så att det blev tätt ! På vinter är luften mycke torrare , de hjälper till att hålla båten fräsh. De va min åsikt //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 18 Oktober , 2006 Enbuskar är väl fridlysta?!! Jag kör med B. eftersom jag är och springer i båten hela vintern och meckar och därmed skulle tillföra en massa fukt om jag körde med A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 18 Oktober , 2006 Måste vara bättre med mycket ventilation... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 18 Oktober , 2006 Faktum är att det nog är bättre att försegla båten och stoppa i ett gäng torrbollar, speciellt om det blir en ganska mild vinter. Läs här för lite teorier och praktiska tester, http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 Oktober , 2006 Jag har haft en Flipper 515 HT som jag stängde igen och resultatet blev mögel i kapelltaket som hette duga. Ventilerat ska det vara har jag lärt mig efter detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 18 Oktober , 2006 Öh, ja - men nu pratar vi väl om ruffar i plast, inte om salonger med tygkapell över trodde jag. Ett tygkapell är ju knappast tillräckligt tätt för alternativ A. Hade du tillräckligt antal med torrbollar förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 18 Oktober , 2006 Använder du B så får väl torrbollen uppgiften att avfukta hela världen? Vid bra ventilation så använder jag aldrig torrboll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 18 Oktober , 2006 Har det stått så hela tiden verkligen? Det har jag totalt missat! Håller med, vid ventilation, inga torrbollar av ovan nämnda anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 18 Oktober , 2006 Stämmer. Det var bara ett inlägg om mina erfarenheter om ventilation. Jag hade en torrboll då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cornholio 0 Postad 6 November , 2006 Tja, Vill lyfta denna tråd och höra om någon har något mer konkret att tillföra... Står inför denna fråga och måste lösa det i dagarna (kallplats under tak) /Mange Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 6 November , 2006 Mer konkret än ovan blir det nog inte, dvs: A. Ventilera mycket! eller B. Ventilera inte alls och fyll båten med torrbollar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 7 November , 2006 Tänkte hänga på denna tråden med en annan teori. Jag brukar ha bränsletanken i stort sett tom under vinterupplägget. Detta för att avlasta skrovet så mycket som möjligt när pärlan ligger i denna obekväma och onaturliga ställning. Detta är emot alla rådande rön som säger att man ska FYLLA tanken, detta för att undvika kondensutfällning i tanken. Men jag tejpar igen avluftningen med plasttejp så att det inte kommer in ny luft, och därmed vatten, i tanken. Rätt eller riktigt? (Eller e jag ute å cyklar?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 7 November , 2006 Fel - om du inte hänger ner en torrboll i tanken. När temperaturen sjunker kommer vattnet i luften i tanken att kondensera mot tankens sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 November , 2006 En lite annorlunda idé? Någon som har erfarenhet av avfuktare? Har varit nere i Medelhavet och tittat på båtar ( ska väl köpa nåt vilket år som helst snart ) OK, de har inte så kallt som vi och det går inte som en jojjo upp och ner runt noll grader som vi har här i Sverige - med kondens. Men varenda båt jag varit i nu har en ganska bamsig avfuktare kopplad till landsströmmen. Har de ändå sin plats och betalar för ström så är det väl en liten marginalkostnad kanske? Någon som testat? Stänga igen båten och låta en avfuktare gå under vintern? Känns som en bra idé... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 7 November , 2006 En stor bamsig avfuktare drar ganska mycket ström - för en sådär 30-40 kr/dygn. På ett vinterhalvår (180 dygn) blir det sisådär en 5400-7200 kr. Hoppas du inte ligger i min båtklubb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 November , 2006 Köpte en säck (25 kilo) kalciumklorid på Granngården för dryga hundringen. Ta en hink, sätt ett durkslag ovanpå och fyll med salt och du har en torrboll som är flera gånger större än originalet och till en kostnad av några kronor. Jag har två sådana hinkar i kabinen som sedan är helt igenbommad. Har haft så i några år nu, inget mögel, inte ens den minsta lukt och då har jag ändå alla dynor kvar i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 30 April , 2008 Nix, rätt- om du tror på vad sjöfv:et säger..... Läs mer här. Sidan två , sjätte stycket. Kommer det inte in ny luft kommer det heller inte in någon mer fukt/vatten. Den fuktan som redan finns blir man såklart inte av med men den är marginell. Går säkert att räkna ut volymen m.hj.av ett mollierediagram om någon känner för det. Inte aktuellt än på några månader Men kan vara värt att tänka på till hösten..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 1 Maj , 2008 Har testat båda varianterna. Med ventilation och utan kapell möglade det så det stod härliga till. Kör numer med gammalt kapell på samt torrbollar och inget mögel denna vinter. Samt givetvis att lägga lite tid på att skura ur båten på hösten och i samband med det se till att tömma den på allt. Har dessutom slipat och lackat allt trä så att det ska vara lättare att sanera ifall möglet trots allt kommer. Till nästa vinter funderar jag på att fylla upp diskhon i pentryt med vägsalt, så rinner det ut av sig självt så att säga. Har själv funderat över det där med elektriska avfuktare. Ett problem med dom är att de är mindre effektiva när det är kallt, vilket förklarar att de funkar utmärkt i Medelhavsländernas varma och fuktiga klimat. Till detta kommer brandrisken av att man har apparater inkopplade. Vill man använda ström kan annars ett litet element på typ 500 watt vara ett alternativ. Kostar ca 15 kr per dygn, ca 1500 kr ifall det går dygnet runt i tre månader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser