Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
olda

Måla om båtdäck

Rekommendera Poster

Hej, har någon med framgång målat om skrovligt båtdäck? Gelcoat på mitt deck är efter 30år mycket tunn så att plast under börjar synas. Jag vill göra jobbet själv och har följande frågor: Vilken färg ska användas för att få antihal effekt? Hur skal förarbetet göras? Jag förmodar att det går att rolla på färgen. Alla råd tas mot med tacksamhet! PS Det är en segelbåt set gäller. Hälsningar Olda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Internationals hemsida. International Klicka vidare på Metodboken så bör du hitta svaren på det flesta av dina frågor och funderingar.

Har själv liknande planer och tyckte att jag fick mycket och bra information där, både med avseende på arbetsmetoder och färgval.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Olda

Har inte målat om något däck med ingutet halkmönster, men väl på min gamla L32;a med slät plastdäck. Det däcket slipade jag över med maskin/hand, torkade av med aceton, maskerade, grundmålade med Internationals PreKote och rollade däcket med Indernationals Interdeck. Det  blev mycket bra.

I ditt fall skulle jag göra på liknande sätt men lägga stor vikt vid rengöring/avtvättninga av däcket och slipa över däcket så att topparna på mönstret får sig en avslipning. Sedan måla.
Man kan naturligtvis slipa ner hela mönstret om man känner för det. Personligen skulle jag prova den enklare metoden först. Om det inte blir bra är det ju inga stora kostnader det rör sig om.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej skall hela överbygget lackas,eller bara halkskyddet?.Har lackat hela däcket på min båt med hempels färg kan verkligen rekomenderas.Jag sprutade på min färg blev kanon bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han som lackade våran båt hade i strösocker i färgen som anti halk medel.

Blir inga vassa kratrar så de även går å gå bar fota utan att de gör ont i fötterna. Går utmärkt å rolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer med socker när det blir hett i juli eller när sjön spolar över däck?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, man brukar rolla däcket och sedan strö socker i det sista lagret. När färgen torkat spolas sockret bort, och se - ett ganska fint halkskydd!

Klibbar inte i Juli. 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med framgångsrikt kan alltid diskuteras!

Jag har målat om mitt däck med Internationals Interdec. Innehåller halkskydd.

Men det håller inte så bra, jag får fläcka varje år, och måla om helt då och då. Interdec, enkomponent, är helt enkelt inte tillräckligt slitstarkt i topparna i halkskyddet, det är ju där som det slits mest.

Valde Interdeck då jag har mjukt matta under, skulle nog inte alls funka med 2-komponent. (så jag borde egentligen byta matta istället)

Vill man ha hållbart så väljer man tvåkomponentsfärg. Blanda in halkanix om du vill ha extra halkskydd. Grunda (Precote, hos Int, tror jag) och räkna med två lager färg.

Det är helt klart jobbigare och dyrare att måla med 2-komponent. Färgen går knappt att få bort om man målar fel, så maska ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...