Lynott 0 Postad 17 Oktober , 2006 Fråga 1. Har en hel del funderingar på att slipa ner och lacka om min båt i vår. Några bra tips eller något att varna för när man skall ge sig på detta?Någon bra sida med tips kanske?Tänkte lacka själv med tryckluftspistol. Fråga 2. I min 53 DC så sitter det två stolar som stå på stålrör. Eftersom det är rätt ont om plats i båten så skulle jag vilja kapa rören och istället bygga lådor som stolarna skall sita på så man kan ha plats för t.ex gasolkök och ett litet kylskåp under stolarna. Någon som gjort något liknande? Fråga 3. Är alla människor som nyss köpt båt lika entusiastiska och tjatiga som jag? Tackar för ordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 17 Oktober , 2006 http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/lackering/lackera.php Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 Oktober , 2006 Lack är hårdare än gelcoat och därmed så är det lättare att få fula repor, än när man har gelcoat som är mjukare. Har lackat om bakdelen (överdelen) på min skuta och ska ta resten (framdelen) i vinter och vår. Jag använder vanlig lack där och resultatet har varit bra, men man ser, att lacken uppför sig annorlunda än gelcoat, när man får en liten skada. Skickar med en bild, där jag har lagt 3 lager. Härdaren var skitdyr 800:- moms för en liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Oktober , 2006 3 mycket intressanta frågor.... -VA???? JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lynott 0 Postad 17 Oktober , 2006 Jocke-SeaRay - Ja för mig i alla fall. Trodde det var det som forumet var till för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Oktober , 2006 Näe VET du vad??? Trodde du verkligen det? Nopp, forumet är till för att kaxiga f-nskap ska få tillfälle att hoppa på andra... Jocke-SeaRay har säkert aldrig undrat någonting i heeeeeela sitt båtliv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 Oktober , 2006 En tillfällig mental kortslutning, Jocke? Vi får väl hoppas det! Så där beter man sig inte om man är riktigt frisk! Om tillståndet är kroniskt är det tragiskt, både för dig själv och för oss här på MG. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 18 Oktober , 2006 Hoppas också att Jocke hade nån tillfällig förvirring sådär sent på kvällen... 1. Sök på Lackering på Motorbåts snack (sökfunktionen)så får Du en hel mängd träffar. De få jag läste behandlade lackering i alla varianter. Jag antar att Du tänker lacka med tryckluft spruta, inte pistol.. :-) 2. --- 3. Ja, alla som nyss har köpt båt har samma beteende så det är helt normalt. Jag låg i som tusan första månaderna, läste och frågade och det är det som forumet är til för. Det du kan göra är att använda sökfunktionen och prova lite olika sökbegrepp. Ofta har det avhandlats tidigare. Om Du till exempel söker på vinterkonservering så ser Du att den frågan kommer upp varenda höst... Lycka till med båten. Kan Du lägga in någon bild på hur den ser ut inuti?? Är lite fundersam på om jag skall konvertera från styrpulpet till dc så det vore kul att se hur bland annat ruffen ser ut. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 18 Oktober , 2006 Hej, Det du måste var observant på med en gammal båt är om den varit ommålad tidigare och i så fall med vilken typ av färg (1-komp eller 2-komp). Du kan inte använda en 2-komp färg över en 1-komp utan måste i så fall slipa bort denn helt. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 18 Oktober , 2006 Hej!Jag kan bara svara på fråga 3; JA ...men det går över. Njut så länge det varar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 19 Oktober , 2006 Jepp, detta är det nya seriösa MG! MG-forumet är numera lika intressant att komma in och läsa på som att kolla på när grön färg torkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 19 Oktober , 2006 Är det då någon sorts tvängssyndrom som trots detta tvingar dig att komma in för att läsa och kritisera? Närvaron här är ju annars frivillig. Förresten, varför just grön färg? Personligen anser jag att torkningsförloppet även för röd färg är ganska ointressant. Däremot anser jag inte att de inledande tre frågorna är varken irrelevanta eller ointressanta. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 19 Oktober , 2006 Nä, inlägget i sig är kanske varken ointressant eller orelevant, men rubriksättningen är ju helt galen. Lika tokig som rubriker som: ”HJÄLP!!!!” eller ”Vad är fel???” En rubrik som säger ”3 mycket intressanta frågor” kräver en del av inlägget som följer! Och tur är väl det, att det fortfarande är frivilligt! Något ”tvängssyndrom” tror jag inte det handlar om, men kanske samma åkomma som tvingar dig att kommentera mitt inlägg! Jag tittar då och då om det hänt något kul och blir lika besviken nästan varje gång. Grön just för att det påminner så mycket om den nästan lika tråkiga sysselsättningen att sitta och titta på när en granplanta växer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikard 1 Postad 20 Oktober , 2006 Jööössses!!! Stackarn lär ju inte visa sig på detta forum mer och skrämmer säkert bort många andra med...Kul??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarl 0 Postad 24 Oktober , 2006 Vet om en lackfirma i Haninge (stockholm) som gör toppenjobb till bra pris, Dom åtar sig att både slipjobb och lackar båtar både mobilt och i sin stora lokal. Har själv bokat tid hos honom i vår. Återkommer med telefonnummer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser