Lynott 0 Postad 17 Oktober , 2006 HejKöpte en Crescent 53DC nu för en månad sedan och det jag vet om det som driver den framåt är att det är en Volvo B20 och ett 100-drev. När jag skulle köpa nya anoder till den så kom jag fram till ett vägskäl då det tydligen fanns olika modeller av ett 100-drev. Bifogar en bild och hoppas någon kan hjälpa mig.Fråga två. Om det nu är en B20 som är omgjord till marint bruk, finns det några beteckningar som denna motor kallas då för när jag söker reservdelar så är det samma sak att det finns olika beteckningar på olika B20. Dumma frågor kanske, men jag hoppas att någon är snäll och svarar mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 17 Oktober , 2006 Hej, det är väl samma anod till både A och B versionen av 100 drevet, dvs. zink-ringen som sitter vid propelleraxeln. Har för mig att skillnaden mellan A och B är att A har en kardanknut som ser ut som ett oljefilter och B har vanliga knutar, men som sagt jag är inte riktigt säker. Beteckningen på motorn är AQ130, om du mailar mig din e-mailadress så kan jag skicka över reparationshandboken på motorn och jag tror nog att jag kan ordna fram handboken till både drev och motor. Ha det bra. //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lynott 0 Postad 17 Oktober , 2006 Kom igen nu alla superkunniga vattenvarelser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lynott 0 Postad 17 Mars , 2007 Upp ett varv till....den skall ju snart sjön :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 17 Mars , 2007 Hej. Zinkringen som sitter innanför propellern är likadan till drev 100 A som till 100 B.Ta med den gamla ringen när du köper ny så ser du om det stämmer.Drev 100 A har serienr upp till 500000 över det nr är det 100 B. Drev 100 A har drivknut som ser ut som en burk medan 100 B har ett knutkors.Drev 100 A skall ha speciell olja medan 100 B skall ha samma olja som i motorn t.e.x Sae 10 / 40 Beträffande reservdelar beror det på vilka delar du söker.Många runtomdelar passar säkert alla typer av B20 motorer. Lycka till med motor o drev.Jag har kört B20 och 100 B drev i 15 år utan problem bara man sköter om grejorna. M.V.H Göran. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Mars , 2007 Ditt drev är ett 100A. 100B har ett annorlunda utförande på växelmekanismen EDIT, Tillägg: B20:n finns ett olika utföranden, beroende på om det sitter enkel el. dubbelförgasare osv. AQ115 el AQ130 är väl det som gäller. Vet inte riktigt om AQ105:an oxo var B20, el om d var en av B18-varianterna som kallades så. Senast ändrad av KillerBoo | 17 mars 2007 | 22:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser