Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
mlagerstedt

Ryds 18, uttern d55 mm (mercruiser 3,0l)

Rekommendera Poster

Nån som vet om det kommer någon version med insprutning istället på dessa båtar? alt om det finns andra tillverkare som gör minder innombordare med insprutning.

Motorn som sitter i dessa nu känns ju både lite gammal och törstig....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har en 18 GTS med en 3.0 Mercruiser..

Tycker den är hyggligt snål, inget att anmärka

Okej, inte som dieselversionen, men då kostar den ju ca 70 000 kr mer och skulle för mig ta ca 30 år att gå plus minus noll...

Jag är nöjd med motorn trots förgasare

/ S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä jag kan hålla med om att det inte är nån katastrof men om man jämför med utombordare på samma båt så är det ändå ganska stor skillnad i förbrukning. Även ljudnivån är ju lägre på utombordaren vilket ju känns lite trist.

Man har ju ändå den bilden att en innombordare skall vara lite tystare.

Tycker bara att det är synd att de inte finns en motor i denna storleken som är lite modernare och med insprutning men det kommer väl får man hoppas, båtarna blir ju så mycket snyggare med innombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Förlåt men jag bara måste smiley-embarassed.gif\ innombordare = inombordare,  inte för att jag själv är så bra på att stava men just detta ord förekommer alltför många gånger i detta forum , med 2 st n, flåt att jag är en sån brorduktigsmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, som gammal dyslektiker är man glad för all hjälp man kan få...smiley-wink.gif\

Du kör ju en D55a, är du inte sugen på att byta till en inombordare med snygg badbrygga mm? eller är du nöjd med den du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte alls , valde aktivt utombordare istället för inombordare pga av några anledningar.

1. Lägre ljudnivå

2. Säkrare ur brandsynpunkt, inte minst då min son själv ibland handhar båten.

3, möjligheten att byta motor om något år.

4. Modernare motor än vad som erbjuds som inombordare

5. Drar mindre soppa, betydligt mindre !! kör 20-23 knop på 0,60-0,65 distansen.

6, Badbrygga , jag har själv byggt en hylla som jag lägger tvärsöver förvaringslådorna, när motorn är nere allstå, då för jag också en liten badbrygga faktiskt !

7. Enklare service, och förvaring kan lämna in bara motorn.

8 Enlkare prop byte, och ev rengöring av drev från sjögräs o annat.

9. Mer utrymme under soffan !! mycket mer !

Och med den powertrim jag har går den kanon och planar lätt, tyckte att inombordaren blev lite för tung i aktern

De enda fördelarna jag kan se är just utseendet och stöldrisken samt försäkringspremien men då min ligger i välbevakad hamn samt inomhus på vintern och jag lyckats förhandla ner min premie rejält kvarstår bara utseendet.. men eftersom jag själv inte ser båten i profil när jag är ombord skiter jag i det ....smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du har ju helt rätt i vad du skriver.

Det är ju därför man undrar varför tillverkarna inte har högre krav på motorleverantören att ta fram en ny motor till 2000-talet....

Det kan ju inte vara så svårt att göra en motor som är bränslesnålare, tystare och väger mindre i 130-140 hk klassen. Med tanke på hur stölder/försäkring mm ser ut för utombordare så ligger det ju lite i tiden med mindre inombordare också.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre effektförlust, mindre undervattenskrop på en utombordare.

Man tycker det borde bli fler utombordare nu när det finns snåla maskiner.

men ex Ryds får nog bra priser på Merqrusers sortiment.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...