Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
fishermansfriend

poler medel och lackskydd

Rekommendera Poster

hej jag undrar vilket polermedel o lackskydd jag ska välja , båten har blivit lite gulaktig på sina ställen.(antagligen solen eller)

det är ingen stor båt så ni vet, 4,75m

jag kommer använda maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd finns i många varianter i flera båtforum.

Båttidningen Praktiskt Båtägande http://www.praktisktbatagande.se/

hade i mars och aprilnumren bra test och tips om rengöring och vax & polish. Kolla tex i nåt bibliotek.

Många års användning av rubbing kan sätta sina spår i gelcoaten och man bör fundera om man inte ska använda oxidlösare istället med fosforsyra eller oxalsyra - citronsyra tycker en del är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dina gulningar inte bara är i vattenlinjen utan gäller båten i stort så hjälper det inte med oxalsyra och liknande. Problemet i detta fall sitter en bit ner och beror på att för mycket styren tillsatts vid tillverkningen. Styren gulnar då det utsätts för starkt solljus och enda sättet att få bort det är att just använda polermedel (ev. även rubbing beroende på hur stort tålamod du har) och roterande maskin. Problemen brukar framträda först och värst kring ovansidan av relingen och andra med vattenytan parallella ytor pga att båtarna normalt sett gjuts upp och ner och mkt styren därmed ansamlas på dessa ställen.

Jag föreslår att du använder Laheha FinCut No 17 (vill du rubba först kör då No 11 innan 17) och sedan förseglar ytan med Brightguard 37A B. Turtles polermedel fungerar också bra! Kom dock ihåg att noga avfetta båten innan du lägger på lackskyddet och om du inte väljer Lahega se till att vaxet INTE innehåller silikon då det snabbar på styrenprocessen (hävdar vissa fackmän. Jag har inga bevis för att så är fallet) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...