Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
mattiasn

Bravo 3

Rekommendera Poster

Jag är nybörjare på inombordare och drev. Har haft några utombordare tidigare.

 

2st frågor:

1. Hur gör jag för att ta loss drevet (Mercruiser Bravo 3)

2. Hur gör jag för att byta impellern ? (350 Mag MPI 2004:a)

 

Jag trodde att det bara var att ta bort knopmätaren i framkant på drevet och lossa på de 6 muttrarna. Försökte lite lätt dra ut drevet utan att lyckas (den kom ut ca 2 cm). Det känns som om jag missat något så jag skruvade fast muttrarna igen och putsade lite på båten istället.

 

mvh mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stöldrisken samt så vill jag ha full kontroll på grejerna.

Det känns inte som någon rocketsience, så jag vill nog lära mig det.

 

mvh mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har sett i andra trådar här på Maringuiden att i fallet med Alpha skall man lägga i växeln fram för att få bort drevet. Kanske samma för Bravo?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag provade med det också. Vet inte. Vill inte prova för mycket innan jag är säker på hur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ingen här på forumet som vet hur man tar bort Bravo3 drevet ?

 

/mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt.

 

Lossa de sex muttrarn och låt de sitta kvar på pinnbulten längst ut!!!! Lossa tryckslangen till loggen. Dra ut drevet en bit. Du kan med fördel lägga träklossar under fenan innan du börjar att lossa drevet. Sedan sitter växelvajern i en plåtsax. Du lyfter upp den övre delen och krokar av växelvajern.

 

Där efter skall det vara klart att ta bort muttrarna och ta bort drevet. Sitter det fast kan det vara så att din motor inte är injusterad med drevets axel och då kan du behöva ta i en del. Se till, inför nästa år, att kolla med en tolk att motorn är injusterad!

 

OBS! Tänk på att drevet är riktigt tungt! Se till att vara minst två pers för första gången du lossar drevet!

 

Tänk på att det sitter små packningar innanför som kan lossa. Dessa kan du sätta fast med lite kontaktlim så slipper du problemet när du monterar tillbaka drevet.

 

 

Lycka till!

 

Vad har du för båt?

 

Mvh

 

Rickard

Sommar-eller

post-16560-1394234819,9237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bayliner 265:a årsmodell 2004.

 

Jag har inte kollat igenom sprängskisserna ännu. Behöver jag ta bort någon av kåporna som sitter fast med några torxhonor för att komma åt plåtsaxen som växelvajern sitter fast i ?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du skall bara ta bort de sex muttrarna och sedan skall vajern bort och det gör du i den springa som öppnar sig när du får ut drevet ett par cm. Du krokar ur vajern ur en saxliknande plåtdel.

 

Lossa inget annat!

 

Rickard

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerade bra.

Jag fixade det ensam.

 

Jag gjorde enligt följande.

 

Motorn i friläge.

Lyfte upp motorn för att komma åt knopmätaren på drevet. Vred den ett halvt varv, sen kom den lös.

 

Sänkte ner motorn längst ner.

Pallade under med en tjock bräda.

Lossade 6st bultar.

Drog och hjälpte till med ett par grova skruvmejslar som jag kilade in och bände lite grann för att drevet skulle komma ut.

När drevet var ca 4cm ute, kom vxlvajern ut ca 1cm från drevet. Stoppade försiktigt in en skruvmejsel i käften som håller fast vxlförar vajern så öppnades den. vxlföraren var frijord.

Sen drog man ut drevet.

 

tid ca 60min. (Nästa gång tar den knappa 30min)

 

Tack alla!

 

mvh mattias

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...