Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
sanderss

Derev290 Powertrim

Rekommendera Poster

Har ett drev 290 med powertrim det går inte att få drevet att stå kvar i det läge som jag trimmar drevet att stå i, har pratat med en båt mek

som påstår att det är packboxarna som är slut och dom går inte att byta säger han så det är bara att sätta dit nytt och det kostar ca 10.000

Hälsningar

Stig 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft samma problem och då var det ena hydralcylindern som koroderat sönder så att oljan läckte ut. Hur ser hydraloljan ut? Min blev vit=vstten i oljan. Jag bytte båda cylindrarna och jag tror att endast materialkostnaden var 10000 sek.

/HOG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma symptom på mitt 290-drev. Min meck säger att man ska byta trimpumpen då den typ jag har inte går att laga.

Han nämnde 10.000:- men jag hittade en firma i Gbg som säljer billigare:

http://www.goteborgsmarinservice.se

5.935:- fram till nyår.21.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svarade Stig tidigare i ett direkt e-mail (som jag nu inte hittar...).

Men i korthet:

Om du tror det ar pumpen, ta ur den ur baten, tvatta rent den (blas ur med tryckluft). Det kan vara lite smuts i nagon backventil som hindrar att de stanger helt (smuts kan vara korroderat aluminium fran nagon cylinder enligt posten ovan).

Annars ar det troligt att en packbox ar gangen. Dvs, oljan lacker forbi kolven inne i cylindern fran high pressure till low pressure side.

Enligt VP kan man inte renovera dessa cylindrar utan tvingas kopa nya. normalt kostar de upp emot SEK 10,000, men jag tror www.drevia.se har en drive fram till jul for ca halva priset.

MEN, i och med att du anda maste ta av cylindrarna (om det nu inte ar pumpen), ta loss dem och ta med dem till naghon renomerad hydraulic shop och lat dem titta pa dem. Det ar inte svart att byta packboxen (och skall inte vara speciellt dyrt).

Vad galler pump sa bor du kunna kopa vilken pump (aven for Merc or OMC) som helst och de finns har i USA for ca $300 som beg. delar. 10 papp later alldeles for mycket for att fixa ett enkelt problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag ska kolla runt lite nu har jag fått såååååååååå många fina tipps

jag tror det kommar att bli bra

Tack

Hälsningar

Stig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...