Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Peaky

Någon? Förbrukningen Mercury 90ELPTO med 568 GT.

Rekommendera Poster


Har någon som äger en Ryds 568 GT kollat sin förbrukningen med en Mercury 90 ELPTO.

 

Jag får leverans av en GTI till slutet av vecka 43. Jag har några dagar på mig att ändra motorvalet. Har å andra sida väntat och har haft hela sommaren på mig att bestämma mig. -Men... Det här med motorvalet är svårt.

Jag skulle fått leveransen för en månad sedan, men mådde pyton och hamnade på sjukhus. Himla trist!
 

Jag köper en flytoverall och kör så det ryker tills första snön kommer!

Jag hade en Yamaha 4-takt 115 EFI på en likartad båt som 568:an och var inte imponerad.
 

Jag har läst en test med Bella Excel 512 och 90 ELPTO. Jag tror inte att den båten är relevant i jämförelse med 568:a. -Så... Därav frågan.
 

Kul att det är så mycket positivt skrivet om 568:an i det här forumet.

Jag såg en festlig grej! Det var ett gäng nybörjare som skulle ut på en provtur med en 568:a. De satt 3st på ena religen och båten lutade hiskligt. Jag tänkte att det här går aldrig! När killen som körde drog upp farten rätade båten snyggt upp sig och gick hur fint som helst. BRA!

Mvh

Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 90ELPTO på slutet av 80-talet. Men... Även fast det är samma grundkonstruktion, tycker mig jag känna en viss skillnad. Men visst! Det var såpass länge sedan (man glömmer). Plus en annan båt.
 
Jag minns inte helt riktigt men tyckte däremot att bränsleförbrukningen var relativt OK.
Mvh
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om nu inte Mercury 90 ELPTO skulle bli aktuellt, vilka andra motorer har du funderat på?

 

Det är rätt stort hopp i pris upp till Optimax 90 hk (ca 20 tusen kr).

 

Har du inga problem med ev lite högre ljudnivå och att den har förgasare samt drar lite mer bensin än de moderna 2-taktarna med direktinsprutning så gissar jag att Marcury 90 ELPTO är ett bra val. Det är ju bra klipp i den motorn. Att den skitar ner rejält i sjön med oförbränd bensin är en sak som inte är så trevilg förstås men man kan ju köra på alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar mairin 2-taktsolja.

 

Har du ingen 115 hk 2-takt som alternativ? Verkar som de flesta har 115 hk på sina Ryds 568 GT. Marinepower verkar inte ha nån 115 hk ELPTO längre i sitt sortiment om man kollar på deras hemsida?

 

Kolla om du kan hitta nån körfakta på marinpower.com eller .nu på nån båt med 90 hk ELPTO. En del båttillverkare brukar ha körfakta på sina båtar.

 

Har själv en Yamaha F115 4-takt som jag är nöjd med (på en Yamarin 5820/58BR), varvar precis 6000 varv/min (40 knop) med 1 pers ombord. Med 13 x 19 tum Yamaha Black Steel propeller. Hyfsat bra. Jag är nöjd men motorn i alla fall, imponerad kanske är att ta i men motorn gör sitt jobb bra.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det ingen av de tidigare svarande på tråden som har kläm på förbrukningen?  Är också nyfiken om det är lönt att handla nyare motor?

 

min gamla häck som ej är snålställd drar som tråden anger:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=122528

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fråga ...

 

568 GT, 568 GTI ?  ...finns bägge varianterna..skillnad ?

 

mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Förbrukning med 90 elpto tror jag ligger omkring 0,9 per distans i snitt. Optimaxen är bra mycket snålare. Kör själv med 115 efi fyrtakt och den drar omkring 0,6.

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Bossee! Jag var absolut inte missnöjd med min Yamaha 4-taktare. Men eftersom jag tycker om att köra relativt aktivt ibland. Det blev relativt ofta beroende på vattensport (14-årig son). Så blir även 115 EFI:n törstig.

 

Att tuffa lite lungt i Djurgårdskanalen etc. Blir fint, tyst och billigt. Båten bör vara i din båts (Yamarinen) storlek. Att sätta den på en 568:a tycker jag blir alldeles för tungt. Det är klart att det fungerar. Ovana tycker kanske t.o.m. att det fungerar bra. Men... Man tappar massor av båtens egentliga egenskaper.

 

En återförsäljare i skärgården försökte sälja på en Suzuki 140hk 4-taktare till en Flipper 575HT, när jag egentligen var ute efter en Honda 50hk. Jag hade tidigare ägt just en Flipper 575HT med en Honda 50hk, vilket var en perfekt kombination.

 

Den återförsäljaren är inte seriös, har något sjukt i huvudet och bör inte få sälja båtmotorer. När jag gick ut stog man och servade en Bella 561 HT med just en Suzuki 140hk. Bellan är godkänd för max 90hk!!

 

Viktskillnaden är 31kg mot OptiMaxen. Prisskillnaden är 16600kr. I en test mellan 75 OptiMax och 75 ELPTO diffade det inte så mycket i fart -1500 varv/minut, däremot toppfarten 33,6 resp. 35,6 till ELPTO:ns fördel. Däremot var bränsleförbrukningen/sjömil i 25 knop 0,58 resp. 0,80 vilket kan anses som en häftig skillnad.

 

Jag har provkört både 90 ELPTO och 100 4-takt EFI. Där tyckte jag att 90 ELPTO var överlägsen. Rappare, lättare, roligare och allmännt pigg.

 

Jag har kommit upp i åren och tänker behålla båten ett antal år. Så kostnadsmässigt får man se det på sikt. En 90 ELPTO servar man med lätthet själv. Båtgubbar (skuttar) som reparerar, kan motorn sedan 80-talet. I längden blir det billigare att äga en ELPTO. Jag har en känsla av att man lär skrota en OptiMax relativt tidigare (för dyrt att reparera). Å andra sidan vet jag inte. Tittar man på bilmotorer så håller de bra många mil.

 

Men... Det finns en gräns när det gäller bränsleförbrukningen!

 

Stefanius! GTI:n är vacuuminjicerad. Skrovet innehåller knappt någon luft och suger inte åt sig vatten d.v.s. minimal risk för böldpest. Hållfastheten är mycket bättre. Norsk Veritas som godkänner båtarn vill ha samma tjocklek på laminatet i 6 år för utvärdering. Om båten är styvare buktar inte botten in i hög fart, så toppfarten ökar.

Mvh

Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en Ryds 511GTS med en 90 ELPTO. Jag är väldigt imponerad av den måste jag säga. Visst det ryker när den är kall och ja den låter på tomgång men jag står sällan still med båten med motorn på så jag tycker den gjorde jobbet bra. Gick mjukt och fint. Drog dock lite mycket c:a 1L/ Distans vid körning 25-27knop 2personer och lite sjö. Men skall du inte ligga och puttra på tomg ång mycket så tar det lång tid innan du sparat in pengarna till en Optimax. Sen är det den klassiska diskussionen om 2-takt 4-takt etc. andrahandsvärde bla bla. Men det kan du läsa i andra trådar. Hur som helst c:a 1L/distans, skulle gissa dock att din går något lättare i sjön så kanske 0,8-0,9?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack MaCro!
Jag satt och skrev samtidigt med dig. Såg inte inlägget. Jag tror det stämmer rätt bra. Jag hade en förbrukning på närmare 0,8 med min 115 4-takt EFI. Båten, en Uttern 5602 (samma skrov som S55) var betydligt tyngre och mer tungdriven än 568:an. Sedan varierade det oerhört från gång till annan beroende på körstil.
Mvh
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack pebbenp! Jag tror vi börjar närma oss sanningen.
 
I grundskolan bröt vår magister av en pinne och alla fick gissa längden. Snittet av alla gissningar blev nästan exakt den längd pinnen hade. Här gäller: Ju fler kockar desto bättre soppa.
Mvh
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag ser att jag har gjort en tabbe. Den 115hk 4-takt EFI jag referar är gamla modellen d.v.s. samma motor Yamaha. Den vägde 200kg. Mercurys nuvarande väger 175kg. En stor skillnad. Sorry!

Mvh

Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min bror hämtade vår 568 GT med 90 hk ELPTO i helgen som var och vi är ruskigt nöjda med båten. Vi hann ju bara med en tur på ca 2 timmar så vi kan ju inte säga så mycket om förbrukningen.

Men tidningen Vi Båtägare har i nummret som är ute nu ett intressant test med nya Johnson/Evinrude 90 hk motorer, rubriken är Miljöboven segrade .

De har testat en gammal hederlig 2-takt, en insprutad 2-takt och en 4-takt.

Nu har jag inte tidningen framför mig men jag har för mig att den gamla 2-taktaren vann alla testmoment utom förbrukning vid fullgas och ljudnivå vid tomgång/lågvarv. Det som förvånade mest var att förgasar 2-taktaren drog minst i mellanregistret.

Nu kanske detta inte är helt applicerbart på Mercury motorerna då Johnson 2-taktaren är på 1726 cc och Murklan på 1386 cc detta är ju en viss skillnad.

Man vill ju hoppas att det stämmer till viss del eftersom man är nybliven ägare till en 90 hk ELPTO smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade valt en honda eller en yamaha lätt, honda är världen största motortillverkare så nog kan de sina saker.honda hamnar alltid i topp när det gäller driftsäkerhet o det tycker jag är viktigast. sen att de får priser engine of the year varje år för sina bilmotor när ferraris motorer ligger efter. det måste betyda nåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Klangbros! Jag har haft en Johnson 90pl. Tyst som tusan och snål på bränslet. Samtidigt är det en modern konstruktion. Alla andra i klassen är 70/ 80-talare. Johnson kom i mitten på 90-talet. Plus att den är fyrcylindrig.

 

Det finns bara ett enda STORT problem. BOMBARDIER! Ägaren. Det är rena rama cirkusen. Generalagenten sitter (tror jag) i Danmark. Vissa har fått vänta i månader på reservdelar. Servicen från deras sida har varit undermålig.

 

Suzuki lär tydligen vara fantastiska. De kan åka till en återförsäljare samma dag de får ett samtal för att lösa ett promblem. Tyckte att jag hörde att de skickar reservdelar direkt med bud om det behövs.

Mvh

Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade också valt en Yamaha 90 2-takt. Bara det att båten kommer med Mercuryinstrument och reglage från Ryds. Återförsäljaren häktar bara på motorn.

 

Det viktigaste är kampanj/paketpriserna. Räknar jag bort båtens pris, blir kostnaden för Mercurymotorn 54000kr i jämförelse med listpriset 71000. Pruta brukar man kunna, men moteringskostnaden för instrumenten, reglage, motorlås och motor äter upp prutmånen.

 

Yamahan är betydligt klenare än Mercuryn. Vilket kan bero på 1386cc mot 1140cc. Men i realiteten känns skillnaden större. Kvalitetsryktet (Yamaha 90) och gångegenskaperna är däremot riktigt bra.

Mvh Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan bara hålla med Ang Yamaha 90, Har även testa Merq 75/90.

Härligt klipp i dom maskinerna, men kanske inte samma Lugna gång runt tomgång som Yamman.

Min 90:a dricker ca 0,8 22-24knop 2 pers.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ni har talat en del om hög motorvikts negativa påverkan på 568:ans egenskaper. 568:an bygger från grunden på 550 skrovet som var alldeles för framtung. Den tenderade nästan att gå på näsan ibland. Att tillägga till detta så har nästan alla rydsbåtar en skrovform som möjliggör val av mindre motorer vilket gör att de lätt överplanar. För att kompensera detta är det vad jag hört viktigt att ha så mycket tyngd i aktern som möjligt.

 

Jag har själv lagt all last i akterluckan för ett få bättre viktfördelning. 

 

Det ryktas även att Ryds har byggt in vikter längst bak i skrovet för att få bättre balans.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med MacCro, en tung motor behöver inte alltid vara negativt för gångegenskaperna. Flertalet moderna båtar är byggda för att bära de relativt tyngre 4-taktarna (breda akterut) och följaktligen kan sjöegenskaperna påverkas negativt om tyngdpunkten genom en lätt motor förskjuts allt för långt framåt. Detta gäller inte minst mittpulpetbåtar där mycket av lasten vanligtvis befinner långt för över.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Överplaning är felaktigt trim eller en för stark motor gentemot det rekommenderade. Små båtar kan överplana med för mycket last fram.

 

Tunga motorar har inga problem i hög fart. Det är innan den höga farten man har problem. Överplanar gör man lätt genom att trimma ner stäven oavsett motortyngd.

 

Jag har aldrig hört talas om problem med för lätta motorer, bara tvärtom.

Mvh Peaky

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 568:an är konstruerad för max 115hk och max 40knop och man sätter på en 200hk motor, så överplanar den garanterar. Den överplaningen kommer att vara hemsk. Våtytan kommer att befinna sig utmed hela botten. Den kommer knappt att kunna styras och den slingrar sig som en orm. Det gäller alla båtar.
 
En motor typ 90 ELPTO blir lättare, kvickare och allmännt roligare att köra. Överplaning kan aldrig bli några problem. Motorn har för få hästkrafter för att så ska ske. Optimal anfallsvinkel sköter man med powertimmet och inte med viktfördelning i båten.
 
Om 568:an ar framtung då skulle den fasta tanken inte vara monterad i mitten av båten.
Mvh
Peaky 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överplaning har ju mycket lite med motorns vikt att göra utan snarare dess effekt (moment). Med en för stor motor går båten fortare än vad den är byggd för att klara av och därmed blir dess gångegenskaper därefter. Det är enkel mekanik att inse att tyngdpunkten förskjuts framåt med en lättare motor varför dess gångegenskaper kan bli lidande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yammi! Som jag nämnde tidigare tog jag fel på MaCro:s motor. Motorn väger 175kg mot tidigare Murkla som vägde 200kg.

 

Ofta räcker det med 25 exta kg längst bak(motorn) i båten, för att det blir helt fel.

 

En framtung båt kan aldrig kompenseras med en tung motor. Utan lösningen är att man ökar båtens bärighet. Att öka bärigheten i en båt innebär inte att den varken blir mer eller mindre tung i aktern, utan bara att den klarar av att bära mer. Det gäller för aktern och har ingenting med att båten blir mer eller mindre framtung.

 

Alltså spelat motorns vikt mindre roll i det fall att den är lättare. Snarare en fördel.

Mvh Peaky

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bärigheten kan självklart aldrig ökar genom att hänga på en större motor då den avgörs av båtens bredd. En bred båt föser undan mer vatten mer cm den är i vattnet och har följaktligen högre bärighet än en smalare båt.
 
Men att en tyngre motor ibland inte är av godo för gångegenskaperna håller jag definitivt inte med om. Det finns åtskilliga tester som visat att båtar, till exempel med dubbelmontage, går betydligt bättre än andra just beroende på att de har tyngd. Och att problem med överplaning minskas genom att hänga på en lättare motor är för mig en gåta. Normala åtgärder är att skaffa en propeller med bättra stävlyft, trimma ut motorn och eventuellt skaffa sig en motorhiss. Alla dessa åtgärder för att få upp fören ur vattnet och få båten att gå på aktern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Yammi!
I realiteten(som det fungerar) bestämmer man sig för ett specifikt varvtal(vid långkörning). När man väl gjort det trimmar man motorn så att båten får den anfallsvinkel man vill ha. Det optimala för min del brukar vara att jag får 1 meters våtyta. Då brukar den gå lätt plus att propen greppar.


 
Vill man leka med båten får man trimma till och från. En lätt motor är inte lika beroende av trimmet. Likväl som en svag motor svarar sämre än en stark.
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yammi!

Jag har aldrig nämt att en lätt motor på något sätt skulle minska överplaning. Däremot att de viktigaste faktorerna är motorstyrka och trim.

 

En tung motor styvar upp båten vid stillastående och gång. En lätt motor gör  att båten blir piggare.

Mvh Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...