Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Linde

Vinterförvaring! Hur förvarar ni båtarna?

Rekommendera Poster

Tänkte bara höra hur ni förvarar båtarna & vad ni betalar för uppställnings/förvarings platserna?

Själv har jag båten i varmgarage för 500:- /månaden.

Mvh/Linde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt intressant,,,

Håller själv på att sortera alla möjligheter för min 24 fots motorbåt och har funnit att den är en stor djungel..ialla fall här i stockholm.

Din plats a 500kr månaden låter extremt bra till det jag hittat hitintills.

Vore glädjande om tips kunde komma in på detta forum 20.gif\

då säsongen ligger på sina sista dagar..

MVH

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står inomhus kallt denna vinter.

Dock så finns el.

Pyntar en tusing/år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Brukar frysa in ankan 

post-15930-1394234818,238_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Inomhus i gammalt mobföråd hos en bonde.

850 kr (okt-maj).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. Jag har förstås båten i Stockholm där det är tillåtet att befria naiva båtägare från deras pengar.

Vinter kostar mig 4500 utomhus. Plus lyft. Dags att leta billigare. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du då avser ditt eget privata garage som kostar 500 kr/mån att värma upp! För inte kan du hitta ett seriöst företag som förvarar den båten på bilden i varmförråd för 500 spänn i månaden! Sist jag hade båten på vinterförvaring under tak kostade det 4000 spänn i kallförråd, så jag köpte en riktig byggpress och förvarar sedan dess båten under denna till nöje för ekonomin och utan några andra negativa följder :) Tvärtom så har jag förlängt säsongen med typ 3 månader!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1400:- under vintern och i ett båthus, som rivs varje år för att sedan monteras till hösten.

Ett jävla jobb men det är stabilt och jag tror att man kan ställa en bil på kåken utan att den lider av det.

Ingår sjösättning i priset samt vatten och el.

Tillgång till toaletter och dusch och kaffebryggare.

Rätt skapligt ändå.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man tittar efter, så har du ju både bil och husvagn.

Inte illa.

Mvh/Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betalar ungefär 600 kr för förvaring utomhus. Då ingår upptagning och sjösättning.Om Spolning med högtryckstvätt önskas tillkommer en kostnad på 30 :-

post-3718-1394234818,3559_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök efter ställen som förvarar husvagnar, de brukar oftast även ta hand om båtar.

Har du möjlighet så släpa båten ett stycke innåt land då priserna bara är en bråkdel av kusternas priser.

Förra året förvarade en kompis sin båt innomhus, kallt, för 1500kr i Skaraborg. Motsvarande på kusten kostar 6000-8000kr.

Båda fallen med kvitto.

Runt om i landet finns gott om fabriksbyggnader som står tomma och används till detta på vintern. Längs kusterna är det tillgång och efterfrågan eller något annat, som styr priset.

Sökte lite och hittade följande som exempel.

klippt

Pris: 1 500:-

Jag erbjuder härmed vinterförvaring på loge för er husvagn/husbil/båt etc.

God uppsikt över byggnaden, låsta dörrar. Platsen är belägen på landet mellan Arboga och Örebro. Möjlighet till el och tvätt finns. Pris beroende av disponerad yta. Maila eller ring för mer info.

klipp

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

se bara till att uthyraren inte driver det som företag skulle kk inträffa så kan problem uppstå med lokalens inventarier dvs de inhyrda båtarna som då kan tillfalla boet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte i mitt egna garage som jag komnmer att förvara båten.

Han som hyr ut garaget skulle förmodligen byta ut låskolven så att jag skulle få en egen nyckel om jag ville hitta på att göra något med båten under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalade förra året 6.851:- för upptagning, tvättning, service, konservering, förvaring och sjösättning av min 26-fotare motorbåt.

Får se vad det blir i år. Är inte uppe än!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

För 500:- per månad för din båt som måste kräva minst 35 m2  då skulle jag bli väldigt bli fundersam. Hyr själv in mitt gamla ökenfordon och betalar normal pallplatshyra på industri vilket är betydligt mer per m2 än vad du betalar.  Saknar du själv juridiska kunskaper leta då upp en bekant som har det och kan förklara riskerna,  gör omedelbart en koll så inte uthyraren har någon firmaregistrering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag betalar 12000 kronor - inomhus inkl vagn, allt utan moms/kvitto.

I särklass billigast i Uddevalla med omnejd (kusten), där det annars kostar dubbelt så mycket och mer därtill - en dj-a massa, men vad kan man göra? /Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betalade 18500 kr för upptagning, tvättning, service, konservering, förvaring inomhus, bottenmålning, vaxning, sjösättning.

I år kavlade jag upp ärmarna och gjorde jobbet själv.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

800:- för upptagning och kommunal uppställningsplats (utomhus) i hamnen. Tillgång till spolplatta och högtryckstvätt finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

21.gif\ bra drag på inläggen..men som jag upptäckt så skiljer det väsentligt mellan era förvarings lösningar.. har ni något bra att rekommendera så skriv gärna var det är så man kan kolla upp om plats finnes (sthlmn)

Funderar nog på att ta en paket lösning där jag slipper inhandla bockar o pressengar för det är väl ytterligare en djungel at ta sig igenom så det får nog vänta till nästa höst !!

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tips: här i småland tillverkades sk båtbo för några år sedan enkelt uppfällbara gröna kapelskjul, det var en bekant till mig som hade industrin åker man runt här i trakterna så ser man dem lite varstans, det fanns bilbo ,växtbo, mm. Dessa var prisbilliga och som sagt det finns nog en del beg att köpa.   sålde själv ett takstolverk från ett båtbo med duk som suttit över större pool tror jag fick 2000:-.   släng ut en köpes annons på blocket eller någon av böndernas tidningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har båten i båtklubb i Järfälla (Stockholm) betalar 650.- / år inkl lyft och bryggplats samt landplats. Sök efter enbart vinterplats, det brukar finnas på klubbarna. Kostar någon tusing gissar jag och då finns tillgång till el och vatten, dessutom inom inhägnat område. Dock får du nog ordna täckning själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses ja, vi betalar runt 10 för en 25 fots segelbåt med upptagning, avspolning och uppställningar på hyrda bockar samt iläggning i vår.
Låter smådyrt i jämförelse med andras priser..

hej/Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En låda öl tar han för att förvara min båt i hans lada.

Helt ok för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har självplats på sommartomten, bara till att lägga henne på vagnen och köra dit..

Har ström o vatten, Vill ni så kan ni ställa er båt hos mej för nån kaffepeng. har några extrabockar till större motorbåt liggande som kan lånas ut med...får ni bara hit båten så

3KM Norr om Smygehuk(Smygehamn)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tält på båtklubben...ingen annan avgift än medlems avgiften per år.

fast nu i år e vi ett gäng (5st) som hyrt ett garage på 400 kvadrat för 1500 i månaden per skalle inkl värme ,el å vatten. Så nu vet man ju var man ska hålla till alla kalla vinter kvällar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha fått vänster bakljus på båttrailern förstörd på båtklubben - utan att nån har gjort det så bestämde jag mig snabbt att ställa undan båten. Märkligt var att den färg som var på inbuktningen i aluminiumet vid baklyktan var av liknande färg som båtgrannen har på sin stålställning :-)

Inomhus i goe värmen bland en massa husvagnar, husbilar och båtar. ca 2500 för okt-maj.

Nu Yamarin 5220-ägare

Nästa sommar Yamarin 5820!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, med tanke på vad priserna verkar vara bara för att förvara sin skönhet måste jag vara lycklig som kan ha henne i varmgarage (~5 grader de kallaste månaderna) gratis. Dock 8 mil bort så det är lite omständigt när man vill  fixa  lite med henne.

Men seriöst, 18500 tex för en Uttern 6420? Vaxning mm ingick förvisso, men det är ju ett nöje både om hösten och våren. 18500:-  skattat och klart är mycket pengar innan skatt ... vissa har då tilltagen båtbudget :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står vintertid på grusplan, Margaretelundsvarvet i Bromma för första gången i år. Jag betalar 2 300 kr för vinterplatsen. Då ingår upptagning och sjösättning på en vardag, måndag eller fredag, jag tror varvet bestämmer dag.

Sommarplatsen har jag på Gålö i båtklubb, där betalade jag förra vintern 1 440 kr 500 kr för sjösättning och 500 kr för upptagning, dvs 2 440 kr för vinterplatsen.

Fördelen med nya platsen är (förutom de hela 140 kr jag sparar) att båten numer ligger 10 minuters gångväg hemifrån, till skillnad från de 4,5 mil enkel väg jag hade tidigare. På sommaren gör det mig ingenting, men vintertid var det inte kul alls!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...