Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
_Jorgen_

Akuthjälp önskas nu!!(Oljebyte Volvo Penta 4.3LGxi C)

Rekommendera Poster

Står som ett frågetecken just nu. Försoker suga upp motoroljan med hjälp av en 12v pump (ny) i min Volvo Penta 4.3 l Gxi C. Får bara upp ca 1.5L

sedan suger pumpen luft. Något man skall göra som jag missat. Kört ner den tunna slangen i botten genom olje stickans hål.Obs inget fel på pumpen. Kör jag ner oljestickan och kollar så ligger oljenivån ca 0,5 cm under min på stickan. Kanske gör jag något fatalt fel eller. Tips mottages snarast då jag måste få detta gjort i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


de kan vara så att slangen böjer sig som ett u och inte kommer ner i botten på tråget man kan ta ett litet kopparrör typ bromsrör och sätta slangen på då känner man när det går mot botten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har baten pa land, ta ur dyvikan och lat oljan dranera ner i kolsvinet och ut genom dyvikan i ett fat. Da far du lattare ur allting, aven eventuelle fororeningar, och behover inte trassla med en pump, etc.

 

Att torka upp kolsvinet tar bara nagon minut sa lange gelcoaten ar i bra skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett test på min mercruiser 4.3 LX när det gäller att suga ur oljan alt. tappa ur den genom pluggen eftersom jag inte litade på man fick ur allt när man sög ur den.. Jag sög ur oljan med en sån pump som gängas på originalgängorna på oljesticksöret och pumpade ur tills det bara kom luft. Sen öppnade jag oljepluggen i tråget och blev faktiskt förvånad när det kom ut i stort sett INGENTING. Det kunde räknas i droppar. Så efter det litar jag på pumpmetoden. Båten låg då på trailer men lutningen var uppskattningsvis ungefär som när den ligger i sjön. Lite grisigt blir det ändå när man lossar oljefiltret eftersom det är överfullt och rinner en del.. Men en trasa modell skitstor och vikt några ggr, så den blir tjock, under motorn så löser man det. Är det på land så är det som Wellcraft skrev bara att spola ur genom bottenhålet sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett test på min mercruiser 4.3 LX när det gäller att suga ur oljan alt. tappa ur den genom pluggen eftersom jag inte litade på man fick ur allt när man sög ur den.. Jag sög ur oljan med en sån pump som gängas på originalgängorna på oljesticksöret och pumpade ur tills det bara kom luft. Sen öppnade jag oljepluggen i tråget och blev faktiskt förvånad när det kom ut i stort sett INGENTING. Det kunde räknas i droppar. Så efter det litar jag på pumpmetoden. Båten låg då på trailer men lutningen var uppskattningsvis ungefär som när den ligger i sjön. Lite grisigt blir det ändå när man lossar oljefiltret eftersom det är överfullt och rinner en del.. Men en trasa modell skitstor och vikt några ggr, så den blir tjock, under motorn så löser man det. Är det på land så är det som Wellcraft skrev bara att spola ur genom bottenhålet sen.

hej,

 

Vad använde du fär pump?

 

Hade tänkt mig någondera av Biltemas pumpar

1) vatten/dieselpump (http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/)

2) Impeller pump( http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Impellerpump-259747/)

 

har en Mercruiser 5.0 MPI (2004) som också har gänga på oljestickan du beskriver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...